Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft i varmvattenberedaren?  (läst 14761 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad EmmaochJames

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Luft i varmvattenberedaren?
« skrivet: 18 juni 2011, 23:26:44 »
Det låter som det är massa luft i varmvattenberedaren. Vi har en Strömsnäspannan TS500, och det mullrar högt och otrevligt. Vi stängde av värmepannan och mullrandet slutade. Läste någonstans att man kan behöva lufta systemet, men hur gör man det? Fronten verkar inte vara gjord så att en lekman kan ta bort den. Jättetacksam för alla tips!

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Luft i varmvattenberedaren?
« Svar #1 skrivet: 19 juni 2011, 10:36:04 »
TS500 är ju en ackumulatortank. Den bör ha en avluftning på toppen. Det finns inget spännande innanför plåten ändå, så den behöver inte ens en fackman ta bort. Vad har ni för panna som ger värme till tanken? Har ni ett slutet system med tryckexpansionskärl (en röd rund boll)? På denna borde det i såfall sitta en manometer. Vad visar denna, om den finns?

Hur är systemet utformat i övrigt? Bilder?
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad EmmaochJames

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Luft i varmvattenberedaren?
« Svar #2 skrivet: 19 juni 2011, 16:10:16 »
Vi har en pelletspanna Ecotec som värmer vattnet. Hittar ingen röd boll med manometer på. Försökte lägga upp bilder men lyckas inte få ner dem i storlek till 400 KB. Vi hittade en blå kran på ovansidan, när vi skruvade på den kom varmvatten ut genom ett rör nere vid golvet, som rann ner i golvbrunnen. Men kändes inte som nån luft kom ut där. Knepigt!

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Luft i varmvattenberedaren?
« Svar #3 skrivet: 19 juni 2011, 18:02:27 »
Okej. Min teori där var att det skulle kunna vara alldeles för lågt tryck i värmesystemet. Jag hittar en bild på en grön liten panna som heter Ecotec Mini, är det en sån ni har? I infobladet på hemsidan verkar det som att det ska sitta en manometer kombinerat med tempmätare på framsidan av pannan?

Eftersom ni inte hittar något expansionskärl (i ert system borde det vara relativt stort, kanske 70-100 liter nånting, så det borde vara svårgömt) kan man misstänka att ni har ett system med öppen expansion, dvs expansionskärl som sitter monterat på vinden. Är det något ni känner till?
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Luft i varmvattenberedaren?
« Svar #4 skrivet: 19 juni 2011, 20:37:14 »
Visst då brukar man ha ett skvallerrör som bruka dyka upp i pannrummet i golvbrunnen, men nån manometer borde finnas..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad EmmaochJames

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Luft i varmvattenberedaren?
« Svar #5 skrivet: 19 juni 2011, 21:26:27 »
Alltså jag är supernovis på sånt här (som ni säkert listat ut för längesen), men på själva brännaren finns en temperaturmätare och i samma instrument en nedre skala som det inte står nån enhet på, hur som helst har den två visare, en svart som står på 1 och en röd som står på 7. Det säger mig ingenting. Är det en manometer tro?

Brännaren är en Ecotec, ej Ecotec Mini, det är ett rätt stort schabrak som verkar vara omgjord från att ha bränt ved tror jag. Det där om att det kan finnas ett expansionskärl på vinden har jag ingen aning om tyvärr. Men om det är så stort som 70-100 liter borde det som sagt vara svårgömt i pannrummet och kanske därför är uppe på vinden.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Luft i varmvattenberedaren?
« Svar #6 skrivet: 20 juni 2011, 20:26:54 »
Hej, ja antar att tanken är av typ den här, se bilden.
Då ska det sitta en kran, avluftare eller dyligt att lufta med i toppen alt. att radiatorkretsen är ansluten där, för då går luften upp i radiatorerna och du kan lufta dom istället.

är din pelletsbrännare en konverterad vedpanna har du säkert ett öppet expansionskärl placerat på vinden.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad EmmaochJames

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Luft i varmvattenberedaren?
« Svar #7 skrivet: 21 juni 2011, 11:01:23 »
Nu har jag provat att tömma ut luft genom elementen. Kom bara ut vatten och ingen luft. Då kanske det inte alls är det som är problemet egentligen. Mullrandet i tanken kanske beror på något annat. Men det låter verkligen som det är stora bubblor som försöker spränga tanken. Knepigt! Vad skulle det annars kunna bero på?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Luft i varmvattenberedaren?
« Svar #8 skrivet: 21 juni 2011, 11:11:23 »
Vet du temperaturen i tanken? kanske du kokar vattnet?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Luft i varmvattenberedaren?
« Svar #9 skrivet: 21 juni 2011, 20:46:58 »
Det kan ju vara en cirkpump som håller på att gå sönder, lagerljud sprider sig rätt så bra i värmekretsen.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Luft i varmvattenberedaren?
« Svar #10 skrivet: 21 juni 2011, 21:21:06 »
Har du ingen tempmätare att läsa av?

Jag rös till när jag läste Bopakosters frÃ¥ga: kokar du pannan  :-\
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad EmmaochJames

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Luft i varmvattenberedaren?
« Svar #11 skrivet: 01 juli 2011, 22:18:34 »
Detta är det senaste: När vi kör vår pelletsbrännare så verkar vattnet börja koka i tanken. Dock så går inte temperaturen upp på brännarens mätare. Stänger vi av brännaren och värmer upp vattnet med el så fungerar det utmärkt! Verkar vara något problem när det gäller styrningen där. Tips på hur man kan lösa det?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!