Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme badrum.  (läst 1326 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Golvvärme badrum.
« skrivet: 01 december 2019, 11:43:27 »
Hejsan!

Är igång med en badrumsrenovering och sitter i funderingar kring vattenburen golvvärme.
Idag är det vattenburen radiator på väggen.
Golvvärme på befintligt system är ju toppen utan tvekan. Tankarna har gått kring att behålla radiator på väggen och samtidigt köra med el på golvvärmen men det känns B när man har vattenburen värmesystem övriga huset.

Mina funderingar är som följer.

Slopar jag radiatorn på väggen och kör på vattenburen golvvärme kan jag montera shuntgruppen i väggen inne i badrummet och samtidigt förbereda i gruppen för golvvärme i köket som ligger vägg i vägg med badrummet och då bara koppla på golvvärmen i köket den dagen det blir aktuellt att renovera köket.
Samtidigt vill jag ha en elpatron kopplad till den vattenburna golvvärmen som gÃ¥r in med automatik dÃ¥ värmesystemet inte behöver värma huset, praktiskt dÃ¥ golven torkar upp efter dusch, eller  ???

Sen kommer nöt två, handukstorken. Skulle man på något vis kunna koppla in även denna på det befintliga systemet och få den att bli varm öven under den perioden då värme ej produceras via VP:n?
Jag tänker då elpatron även på handdukstork och golvvärmeslingan kombinerat.

Är jag helt ute och cyklar här eller hur brukar folk göra?
Känns lite overkill att köpa golvvärme och vattenburen handdukstork för stora pengar och sen bara kunna använda grejerna 5 månader om året och de resterande sju så är slingorna kalla med blötta golv och handdukar som följd?

Eller finns det ett alternativ till, tex en snygg handdukstork som gÃ¥r pÃ¥ värmesystemet och som ersätter bÃ¥de radiator och golvvärmen och istället koppla en elpatron pÃ¥ den  Sc:,h

Hur gör gemene man här?
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Golvvärme badrum.
« Svar #1 skrivet: 01 december 2019, 17:35:37 »
jag gillar faktiskt kalla golv.......

...hur konstigt det än kan låta

Jag har elektrisk handdukstork, så att jag alltid får varma handdukar.....och vattenburen radiator.
Det tycker jag är bäst....


Jag monterade dock nyligen en handdukstork i ett källarbadrum. Där ersatte handdukstorken en radiator och jag tryckte in en elpatron i botten på handdukstorken.....

...så tydligen är smaken som baken...
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Golvvärme badrum.
« Svar #2 skrivet: 01 december 2019, 20:47:28 »
Hejsan "joka! det var länge sen sist!
Jag har lagt vattenburen golvvärme och monterat elektrisk handdukstork i badrummet inklusive toa i det gamla 16m2 sovrummet på bottenvåningen, som hade en vattenburen radiator. Slingan och en push CP med shuntventil kopplades på den gamla rediatoranslutningen.
Det blev ett trögstyrt system pga tjockt*) golv över slingorna, som ligger mellan brädor parallellt med golvbjälkarna.
*) 22mm spånskiva+ 2 lager golvgips toppat med klinker på gummitätskikt)
Trodde på golvbolagets rekommendationer att det skulle bli bra men vet bättre nu....?. Nej stopp, orättvist av mig, jag hade ett högtemperatursystem då och installerade ju BV c:a 10 år efteråt..dvs framledningstempen är klart lägre nu så om jag ska få varmare golv måste jag öka slinglängden eller höja framledningstempen..
Golvvärmen styrdes av en rumstermostat och CP med inbyggd shunt. Den funkar inte längre så den har jag stängt av men vattnat cirkulerar nu bara mha CP i värmepumpen.
Golvet blir i alla fall varmt nog för att hålla +21° i rummet på vintern men inte så skönt o varmt som när det installerades. Det är förstås kallt (= rumstemperatur) på sommaren. Ingetdera gillas av frugan.

Om jag ska göra något åt saken så kommer jag nog att installera sommar-elvärmepatron och en ny CP i GV-slingan och göra så den kan gå oberoende av VP. Ev lägga in en GV-slinga till parallellt med den gamla? Det kan jag göra underifrån i källartaket.
« Senast ändrad: 01 december 2019, 23:31:25 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärme badrum.
« Svar #3 skrivet: 01 december 2019, 21:16:08 »
Hejsan!

Är igång med en badrumsrenovering och sitter i funderingar kring vattenburen golvvärme.
Idag är det vattenburen radiator på väggen.
Golvvärme på befintligt system är ju toppen utan tvekan. Tankarna har gått kring att behålla radiator på väggen och samtidigt köra med el på golvvärmen men det känns B när man har vattenburen värmesystem övriga huset.

Mina funderingar är som följer.

Slopar jag radiatorn på väggen och kör på vattenburen golvvärme kan jag montera shuntgruppen i väggen inne i badrummet och samtidigt förbereda i gruppen för golvvärme i köket som ligger vägg i vägg med badrummet och då bara koppla på golvvärmen i köket den dagen det blir aktuellt att renovera köket.
Samtidigt vill jag ha en elpatron kopplad till den vattenburna golvvärmen som gÃ¥r in med automatik dÃ¥ värmesystemet inte behöver värma huset, praktiskt dÃ¥ golven torkar upp efter dusch, eller  ???

Sen kommer nöt två, handukstorken. Skulle man på något vis kunna koppla in även denna på det befintliga systemet och få den att bli varm öven under den perioden då värme ej produceras via VP:n?
Jag tänker då elpatron även på handdukstork och golvvärmeslingan kombinerat.

Är jag helt ute och cyklar här eller hur brukar folk göra?
Känns lite overkill att köpa golvvärme och vattenburen handdukstork för stora pengar och sen bara kunna använda grejerna 5 månader om året och de resterande sju så är slingorna kalla med blötta golv och handdukar som följd?

Eller finns det ett alternativ till, tex en snygg handdukstork som gÃ¥r pÃ¥ värmesystemet och som ersätter bÃ¥de radiator och golvvärmen och istället koppla en elpatron pÃ¥ den  Sc:,h

Hur gör gemene man här?
Köp en liten VVB  15 - 30 L och ställ pÃ¥ 20 - 25 C och en liten pump sÃ¥ har du värme hela sommaren, gÃ¥r att koppla iho med annan värmekälla, blir dÃ¥ lte fler ventiler att stänga och öppna p.g.a. Ã¥rstid

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme badrum.
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2020, 11:34:38 »
Hej svejs.

Nu är det då iaf bestämt att det blir vattenburen golvvärme med eventuellt en extra elpatron kopplad till golvvärme för att ha sommartid.
Är tydligen med en trådlös rumsgivare så jag kan justera elpatronen sommartid för att få varma golv även den tiden på året.
Dock det osäkert än om jag väljer varianten med elpatron till golvvärmen då jag ska ha matta på golven i badrummet så det känns inte som om de kommer bli värst kalla ändå..

//Joka

Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärme badrum.
« Svar #5 skrivet: 07 januari 2020, 12:04:11 »
Vad för shunt/elpatron är det och vad kostar en sådan

Utloggad nissecw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärme badrum.
« Svar #6 skrivet: 28 april 2020, 20:48:33 »
Hej!
Tänkte kolla hur det gått med ditt badrum? Är det färdiginstallerat allt? Har du hunnit utvärdera?
Jag står i exakt samma situation nu

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Golvvärme badrum.
« Svar #7 skrivet: 28 april 2020, 23:48:55 »
Jag satte golvvärmen på egen shuntgrupp istället för elpatron. Då kommer billig värme på från pumpen året om. Riktigt skönt att slippa kalla sommargolv och förtidsmögel i dusch.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!