Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kombinera radonsanering och avfuktning  (läst 4601 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stroemberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Kombinera radonsanering och avfuktning
« skrivet: 03 september 2004, 07:20:10 »
Hej!

Jag tänkte höra om någon av er har erfarenhet av att kombinera radonsanering (markradon, bor på en Ås) och krypgrundsavfuktning.

Enligt Munters och Anticimex gör en avfuktare samma sak som den utrustning man installerar vid sanering av markradon, dvs suger ut radonluft ur krypgrunden.

Dock sysslar inte någon av tidigare nämnda firmor med radonsanering varför de inte kan garantera att radonhalterna sänks efter installation av avfuktare.

Någon som vet mer om detta, samt har referenser på firmor som kan området?

Jag har ett Älvsbyhus byggt 1987 och bor i Uppsala Län.

Tack på förhand.

Med vänlig hälsning

Stroemberg

admin

  • Gäst
admin
Re:Kombinera radonsanering och avfuktning
« Svar #1 skrivet: 03 september 2004, 08:41:27 »
Jag har försökt hitta information på webben angående om vilka luftflöden som behövs för att få bort radonet, men inte hittat något :o
Skandal!

Vad jag tror mig ha förstått så är det luftburna partiklar, varför det egentligen är ett undrtryck under huset i förhållande till husets bostadsutrynne som krävs för att radonet skall saneras från boytan.

Om så är fallet så kan du sanera ditt hus med vilken sorbtionsavfujtare som helst. Detta förutsatt att du lyckas täta trossbotten till nära 100%. (mellan krypgrund och bostadsyta)

Eftersom du har mekanisk ventilation i ditt hus har du normalt ett större undertryck i ditt hus än vad du skulle ha haft om du hade haft självdragsventilerat hus.

Detta gör att du bör söka en avfuktare som har stora luftflöden, detta för att övervinna husets mekaniska ventilations-system.

Anticimex maskin har riktigt rejäla flöden, men den kostar betydligt mer än Munters krypgrundsavfuktare MD90.

Jag skulle ändå satsa på en Anticimex, alternativt kolla priset på en Munters med motsvarande luftflöden.

Siebu Geiken har även de en avfuktare som har rejäla luftflöden, till ett lägre pris än Anticimex.

Se till (oberoende av vilken avfuktare du väljer) att fläktarna är byglade för kontinuerlig drift för att säkerställa dig om att du ständigt har ett undertryck under huset. Munters avfuktare är som standard byglade för intermittent drift, d.v.s. att när avfuktningsbehov inte finns så står fläktarna still. Att bygla om är inte svårt.

Efter din installation bör du göra en ny mätning i ditt hus för att se till så du blivit av med radonet. Skulle du inte ha blivit det kan du förstärka undertrycket med en extra kanalfläkt som suger luft från krypgrunden.

Även krypgrundens ventilationshål och otätheter skall tätas för att uppnå så stort undertryck som möjligt.

Hoppas att mina lekmannasynpunkter har hjälpt dig en bit på vägen.

/Rickard

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Kombinera radonsanering och avfuktning
« Svar #2 skrivet: 03 september 2004, 12:46:22 »
Kolla även din ventilation. Normalt har man ett undertryck i huset, men i detta fall borde man se till att trycket "balanseras". Övertryck bör man normalt inte ha pga av risken för att trycka ut fuktig uppvärmd luft ut i konstruktionen, där den kyls av och fukten riskerar att kondenseras.
men har man radon bör man kolla smatliga flöden ev öka på dom en del. Men framförallt balansera trycket, undertryck rikerar ju halt klart att dra upp luft från grunden in i huset.
Den luften kan inehålla mycket annat oxå tex mögelsporer.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!