Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nocria luft/vatten  (läst 2418 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
Nocria luft/vatten
« skrivet: 15 oktober 2012, 12:49:13 »
Hmm, tja, nu sitter bråten där iaf.
Hårda 12mm rör. 44kr/m. 1,50 mellan botten till där de viker ut åt sidan. Effektiv längd mot hetgasrör ~2,80m. Nöps ihop hela vägen samt isolerades efter bilden togs.
Lite byngligt att få alla bockningar rätt men jag ville bara ha en koppling i botten.

Vid 28°C på hetgasröret (normaldrift nu) längst ner där det kommer in genom väggen håller inkommande vattenrör 25,4° o utgående 26,4°C. Vid 60°C på hetgasrör blir skillnaden 3-4 grader.

Får se hur det rullar framöver, det blir ju ingen jätteeffektiv värmeväxling men ändå nöjd än så länge. Den har hållt tanktemp på 26 grader stabilt nu på egen hand i två dagar, där värms även inkommande tappvv till samma temp.

Det jag vill se är hur det pÃ¥verkar avfrostningstiderna pÃ¥ mellan 8-12 minuter strax under nollan...  dontknow
Skulle det bli positivt så åker rören rätt upp genom taket till Toshiban med. Den står precis ovanför, nåja golv/tak är en halvmeter mellan våningarna här, men iaf. :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nocria luft/vatten
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2012, 13:13:13 »
Har du mätt tempen på gasröret vid avfrostning - så du inte kyler istället för värmer med vattenkopplingen?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Nocria luft/vatten
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2012, 13:20:44 »
Det har legat på -3°C vid nollan o strax under. Min förhoppning är att det ska hjälpa till vid avfostning och kapa någon minut. Har ofta hög luftfuktighet här pga en bäck o pumparna trivs dåligt då med hård påfrysning. Normalt snurrar en lve-06 "i andra ändan" av radiatorslingan. Men den är avstängd nu.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Nocria luft/vatten
« Svar #3 skrivet: 19 oktober 2012, 04:03:40 »
Nocrian verkar inte bry sig nämnvärt om högre temp på vattnet iaf. Körde upp tempen med lve-06 igår till 40 grader, tio mer än vad Nocrians hetgasrör var men den rullade på som vanligt avseende fläkthastigheten iaf.
Hetgasröret vid innedel på lve-06 låg på 80,4 som max. Sen fick den gå tillbaka till rumstemp o det vete fasen om den ens startat sedan dess.
Måste logga båda för att få en vettig uppfattning, nu ska mina elmätare ha anlänt iaf.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Nocria luft/vatten
« Svar #4 skrivet: 25 oktober 2012, 11:49:28 »
Det lilla jag sett ser ut ungefär så här nu då det äntligen.. Sc:,h ..blev tillfälle för ett par avfrostningar i morse. Nocria 6-7 minuter, Toshiba 8 minuter. På ett ungefär. Det var i morse med 0°C ute. Hann iaf mäta vattenrören på Nocrian med ir-termometer och vid 29 grader inkommande sjönk utgående med 8 grader. Då hade Nocrian själv hållt tanktemp på 30 grader.
Lve-06 har kört sina avfrostningar på fem minuter tidigare vid motsvarande förhållanden.

Men det blev bara 2-2 i matchen gällande avfrostningar mellan äggklockan Nocria med sin timer och den intelligenta Toshiban med sin sofistikerade behovsstyrning.  a:gl

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Nocria luft/vatten
« Svar #5 skrivet: 27 oktober 2012, 11:27:00 »
Torrt idag o Toshiban fÃ¥r för en gÃ¥ngs skull här nyttja sin intelligens. Nocrian tvÃ¥ngsavfrostade efter fyra timmar. Det tog nu dryga tre minuter med ren förÃ¥ngare.  :)

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Nocria luft/vatten
« Svar #6 skrivet: 06 december 2012, 07:11:29 »
Idag hade jag den längsta avfrostningstiden jag noterat sedan vattenkopplingen kom till.
Temp -7°C RH 97% och fortsatt ymnigt snöfall. Drift en timme o trekvart avfrostning dryga åtta minuter.
Toshiban hade snarlik driftstid idag om det är någon som är intresserad men jag missade avfrostningarna.

Nocrian gurglar friskt nu vid avfrostningarna. :)
Mellan drygt tre med ren förångare till drygt åtta minuter är jag mycket nöjd med. Att Nocrian håller förvämt vv i tankarna strax under 30 grader vid nollan och över är inte så illa heller. Vi hade drygt 200kWh lägre förbrukning under November i år jämfört mot ifjol.

Hur jag gör till sommaren o eventuell AC drift tar jag dÃ¥, fÃ¥r väl helt enkelt dela kopplingen eller strunta i att köra AC. NÃ¥ja, det är lÃ¥ngt dit.  :'(

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!