Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stor variation i tryck Nibe Fighter 310p  (läst 8852 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kylle_76

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Stor variation i tryck Nibe Fighter 310p
« skrivet: 21 oktober 2013, 18:10:28 »
Hej

Håller på o felsöker min fighter 310p. Under en dag kan jag har variation i trycket mellan 0.4-1.0 bar. Får ut c.a 3-4 dl via 9 bars säkerhetsventilen / dag med. Har tömt expansionskärlet på luft och det kom inte ut nå vatten den gången. Pumpade sedan upp 0.5 bars tryck med luft via bilventilen innan jag fyllde systemet till 1.0 bar med vatten. Har satt i ny säkerhetsventil 1.5 och ersatt med en 2.5 bar. Kan det vara blåsan, membranet som sitter i expansionskärlet som är dålig? Kan man byta det själv och isf hur gör man?

Mvh Kylle 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Stor variation i tryck Nibe Fighter 310p
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2013, 14:52:45 »
Hej, om blåsan är trasig så kommer det vatten ur ventilen, sen tror jag inte man kan byta den själv, utan man får nog byta hela kärlet.
Men innan du pumpar i ny luft måste du släppa ut trycket på andra sidan membranet, annars blir det för lite luft med 0,5 bar.
Sen brukar det komma en skvätt ur 9 barsventilen när VVB:n värms upp efter en VV-tappning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kylle_76

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stor variation i tryck Nibe Fighter 310p
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2013, 16:37:44 »
Hej och tack för svar.

Hur släpper jag ut trycket på andra sidan membranet?

Mvh Kylle

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Stor variation i tryck Nibe Fighter 310p
« Svar #3 skrivet: 23 oktober 2013, 16:42:59 »
Stäng kranarna till och från värmesystemet, öppna säkerhetsventilen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kylle_76

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stor variation i tryck Nibe Fighter 310p
« Svar #4 skrivet: 23 oktober 2013, 16:45:44 »
9 bars?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Stor variation i tryck Nibe Fighter 310p
« Svar #5 skrivet: 24 oktober 2013, 17:01:26 »
9 bars?

På inkommande kallvatten till varmvattenberedaren ska det sitta en backventil + en säkerhetsventil, den kan vara på 9 bar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad classeboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stor variation i tryck Nibe Fighter 310p
« Svar #6 skrivet: 15 januari 2015, 09:03:22 »
Tänkte bara dubbelkolla då jag hittar lite olika instruktioner hur man fyller på med luft i expansionskärlet.

Carl N skrev följande i en liknande tråd:
"Jag gissar på att gummimembranet i expansionskärlet är slut eller att det tappat trycket.
Typiskt för detta är att trycket stiger mycket snabbt när man fyller på.
Det ska sitta en ventil på undersidan av expansionskärlet, om du lättar lite på den så märker du vad felet är.
Kommer där vatten är membranet trasigt, byt expansionskärl.
Kommer inget är membranet helt men kärlet trycklöst, man kan då pumpa in luft i kärlet, men släpp ut allt tryck ur systemet först och fyll på ca 0,5 bar.

Kommer luft så är kärlet helt, och då är troligen orsaken att säkerhetsventilen inte är tät."


Här skriver Carl inget om att man behöver ha någon ventil öppen när man fyller upp kärlet vad stämmer egentligen?
I denna tråden står det att säkerhetsventilen på 9 bar ska vara öppen är det korrekt?

Mvh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Stor variation i tryck Nibe Fighter 310p
« Svar #7 skrivet: 15 januari 2015, 09:43:42 »
Tänkte bara dubbelkolla då jag hittar lite olika instruktioner hur man fyller på med luft i expansionskärlet.

Carl N skrev följande i en liknande tråd:
"Jag gissar på att gummimembranet i expansionskärlet är slut eller att det tappat trycket.
Typiskt för detta är att trycket stiger mycket snabbt när man fyller på.
Det ska sitta en ventil på undersidan av expansionskärlet, om du lättar lite på den så märker du vad felet är.
Kommer där vatten är membranet trasigt, byt expansionskärl.
Kommer inget är membranet helt men kärlet trycklöst, man kan då pumpa in luft i kärlet, men släpp ut allt tryck ur systemet först och fyll på ca 0,5 bar.

Kommer luft så är kärlet helt, och då är troligen orsaken att säkerhetsventilen inte är tät."


Här skriver Carl inget om att man behöver ha någon ventil öppen när man fyller upp kärlet vad stämmer egentligen?
I denna tråden står det att säkerhetsventilen på 9 bar ska vara öppen är det korrekt?

Man kan skriva samma sak med olika ord, att släppa ut trycket innebär att man lättar på säkerhetsventilen.

Jag tror det där om 9 bars säkerhetsventilen är en missuppfattning från 2 håll.
Man släpper självklart inte ut trycket i radiatorsystemet genom att öppna 9 barsventilen, trodde det var så självklart att jag inte uppfattade att detta var frågan i denna tråden.
Jag trodde frÃ¥gan gällde vad det var för en ventil.   :::_)
Trycket i radiatorsystemet släpper man ut via säkerhetsventilen som sitter i anslutning till expansionskärlet.
« Senast ändrad: 15 januari 2015, 09:52:35 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad classeboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stor variation i tryck Nibe Fighter 310p
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2015, 10:31:18 »
Har jag förstått det rätt om man först tömmer systemet på tryck genom säkerhetsventil nr 52 och därefter kör in 0.5 bar i expansionskärlet och sist fylla upp med vatten så trycket i pannan ökar till 1 bar?

Eller måste någon ventil stå öppen när jag fyller expansionskärlet?

Mvh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Stor variation i tryck Nibe Fighter 310p
« Svar #9 skrivet: 15 januari 2015, 11:14:41 »
Jepp, helt korrekt.
Du kan även använda avtappningsventil 51 för att släppa ut trycket.
Du behöver inte tömma hela systemet, bara tappa ut tills tryckmätaren går ner till nära noll + lite till.
Man märker när systemet är trycklöst, det slutar att spruta ut då.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad classeboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stor variation i tryck Nibe Fighter 310p
« Svar #10 skrivet: 15 januari 2015, 11:44:06 »
Stort tack Carl.

Utloggad classeboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stor variation i tryck Nibe Fighter 310p
« Svar #11 skrivet: 27 januari 2015, 09:38:50 »
Har nu lånat en mindre kompressor och ska testa fylla expansionskärlet idag och se om trycket i pannan blir mer stabilt igen.

Om man inte har något tryck i expansionskärlet påverkar det pannan negativt föturom att trycket blir mindre stabilt?

Mvh

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Stor variation i tryck Nibe Fighter 310p
« Svar #12 skrivet: 27 januari 2015, 09:59:37 »
Värmedelen av pannan måste alltid vara full med vatten, annars kan både kompressorn och elpatronen ta skada. Om trycket är noll men det ändå är fullt med vatten i panndelen är det ingen fara, men om vattnet läcker ut kan det uppstå skador.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad classeboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stor variation i tryck Nibe Fighter 310p
« Svar #13 skrivet: 29 januari 2015, 08:42:08 »
Har nu fått rätt tryck i expansionskärlet tänke berätta hur jag gjorde.

Problemet var att det var vatten i expansionskärlet som man behövde trycka ut och det gör man genom att köra ut trycket i pannan först genom säkerhetsventilen nr 52 och sedan försätter man att ha säkerhetsventilen lite öppen då man pressar in luft i expansionskärlet. Det kommer då ut vatten genom säkerhetsventilen och efter att man fått bort vattnet så höjs trycket i expansionskärlet.

Då körde jag upp trycket till 0.5 bar i kärlet och sedan fyllde jag upp trycket i pannan till 1.0 bar genom påfyllningsventilen.

Trycket är nu väldigt stabilt i pannan.

Mvh
Claes

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Stor variation i tryck Nibe Fighter 310p
« Svar #14 skrivet: 29 januari 2015, 10:37:06 »
Bra. Hoppas att det bara är lite pyspunka på kärlet då så att trycket håller i sig ett tag.
 
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!