Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vattenburen golvvärme och vattenmantlad braskamin till ackumulatortank  (läst 16603 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VEGR

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Hej !

Jag är amatör och skulle vilja veta om jag ska koppla vattenburen golvvärme och vattenmantlad braskamin till ackumulatortank
1) Behöver jag två pumpar en ”laddomat” till braskamin och en annan till golv?
2) Behöver jag två expansionkärl?

Tack på förhand!

VEGR

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
Ja, du behöver minst 2 pumpar. En i laddomaten och en i golvshuten. Kan vara så att du behöver ha en primär cirkpump om du har mer än 1 golvärmeshunt eller annat värmeavgivande system.
Det räcker däremot med 1 expansionskärl beräknat på den totala systemvolymen.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad VEGR

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Tack för svaret!
Jag har en ackumulatortank (Strömsnäs Panna, Kv 300l ), som har två el patroner på 6KVM (2x6kvm) och behöver koppla en vattenmantlad braskamin (21kW Aidan Multi-Fuel Boiler Stove) och vattenburen värmegolv

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.