Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vattenburen golvvärme och vattenmantlad braskamin till ackumulatortank  (läst 16603 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VEGR

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Hej !

Jag är amatör och skulle vilja veta om jag ska koppla vattenburen golvvärme och vattenmantlad braskamin till ackumulatortank
1) Behöver jag två pumpar en ”laddomat” till braskamin och en annan till golv?
2) Behöver jag två expansionkärl?

Tack på förhand!

VEGR

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
Ja, du behöver minst 2 pumpar. En i laddomaten och en i golvshuten. Kan vara så att du behöver ha en primär cirkpump om du har mer än 1 golvärmeshunt eller annat värmeavgivande system.
Det räcker däremot med 1 expansionskärl beräknat på den totala systemvolymen.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad VEGR

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Tack för svaret!
Jag har en ackumulatortank (Strömsnäs Panna, Kv 300l ), som har två el patroner på 6KVM (2x6kvm) och behöver koppla en vattenmantlad braskamin (21kW Aidan Multi-Fuel Boiler Stove) och vattenburen värmegolv

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
Det är samma kamin som jag har fast under annat namn. En bra kamin med bra effekt.
Jag ser inte att det ska vara något problem om du bara ska ha en gv-shunt.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Stolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
Beroende på hur du kopplar in kaminen kan du behöva två expansionskärl och två cirk-pumpar
Nibe F1255-16, installerad 2016-04-10, 204 m2 uppvärmd yta i 2 plan i Lindome, golvvärme i plattan och radiatorer på övre plan, 160 m borrhål med högt grundvatten.

Utloggad VEGR

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Jag har ritat hur jag tänker koppla den. Tänker jag rätt ??

Utloggad Linus81

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
Tjena VEGR!
Har du fått hem din Aidan Multi-Fuel Boiler Stove? Köpte du den från UK? Vad blir totalpriset i SEK med VAT och frakt?
Jag letar också en bra vattenmantlad kamin och alla verkar ge Aidan bra betyg, fina värden tycks den ju ha iaf. Jag har tittat på Alice, http://www.nordicvarmesystem.se/default.aspx?p=597. Inte lika charmig som Aidan, 21.000 går den på (med frakt och moms tor jag). 15kW totalt, 12 till acc och 3 till rummet.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
Tjena VEGR!
Har du fått hem din Aidan Multi-Fuel Boiler Stove? Köpte du den från UK? Vad blir totalpriset i SEK med VAT och frakt?
Jag letar också en bra vattenmantlad kamin och alla verkar ge Aidan bra betyg, fina värden tycks den ju ha iaf. Jag har tittat på Alice, http://www.nordicvarmesystem.se/default.aspx?p=597. Inte lika charmig som Aidan, 21.000 går den på (med frakt och moms tor jag). 15kW totalt, 12 till acc och 3 till rummet.

Du hittar Aidan här http://www.estonianmarket.com/ också. Olymberyl heter den i detta utförande.
Den har jag och den fungerar mycket bra!

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Linus81

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
Du hittar Aidan här http://www.estonianmarket.com/ också. Olymberyl heter den i detta utförande.
Den har jag och den fungerar mycket bra!

/Raptor

Det ser så lurigt ut att köpa grejer från hemsidor som ser ut att var snickrade på 80 talet. Men för den saken skull kan det ju vara bra grejer. Har du köpt din där? Hurdana garantier lämnas?

//L

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
Du hittar Aidan här http://www.estonianmarket.com/ också. Olymberyl heter den i detta utförande.
Den har jag och den fungerar mycket bra!

/Raptor

Det ser så lurigt ut att köpa grejer från hemsidor som ser ut att var snickrade på 80 talet. Men för den saken skull kan det ju vara bra grejer. Har du köpt din där? Hurdana garantier lämnas?

//L

Jag köpte min där. Inga som helst problem.
Jag fick en kille som referens som jag ringde till och kollade läget innan beställning. Seriöst.
Kommer inte ihåg riktigt vilka garantier som lämnades. 5år på något 2 år på något och jag tror att det till och med var livstidsgaranti på något.
Hur som helst så har jag bara positivt att säga om företaget.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad VEGR

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Jag köpte den från UK  www.ecostove.co.uk

http://www.ecostove.co.uk/stove-shop/Olymberyl-Boiler-Range.html


 Jag betalade £ 1.020 inkl. vat + £ 100  för frakten, Total £ 1120. Den är 21kw, 6kW till rum och 15kW till vatten. Leveras tog 1 vecka och betalning genom Paypal, väldigt enkel

Utloggad VEGR

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Till Linus81
« Senast ändrad: 07 december 2010, 00:27:37 av VEGR »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 500
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!