Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Fighter 360P och RG10 - hur styrs egentligen VP? Har problem.....  (läst 2620 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tiab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,

Kan först kommentera en tidigare länk, där ett par personer klagade på att inställningar "försvinner" efter strömavbrott etc.
Hade samma problem, och felanmälde, och en reparatör var här och bytte "CPU-modul".
Nu är parametrarna för RG10 kvar, men problemet var att reparatören inte brydde sig om att notera vilka parametrar som fanns inställda på befintligt CPU-kort, dvs han åkte utan att ha knappat in några parametrar för kompensering etc, med följden att vi fick dålig värme.

Jag tycker att detta med inställningar för att optimera är lite av "trial-and-error", eller så har jag helt enkelt för lite kunskap.......;-((

När jag frågade Nibe, blev svaret:
"Troligen är kurvlutning och/eller förskjutning värmekurva inte rätt inställda. Rumsregleringen arbetar med dessa som utgångspunkt och kan inte kompensera hur mycket som helst. Avaktivera rumsgivaren och ställ in pannan så att innetemperaturen blir någorlunda rätt så kommer givaren att kunna finjustera när du aktiverar den igen. Alternativt eller som ett andra steg kan du öka givarens inverkan på systemet genom att öka värdet i meny 6.1"

Frågan är bara vilka parametrar jag ska "skruva" på, och:
1) Vad ska innegivaren RG10 stå på, ifall jag siktar på 22 graders inomhustemperatur?
2) Ska jag ställa ratten på VP-panelen på 0?
3) Idag står börvärdet på (23), medan inomhustempen ligger på 21.3 - och går aldrig upp till 23, fast det är ett inställt börvärde. Varför?

Vi bor i ett enplans hus på 140 kvadrat. Byggt 1988.
Enda uppvärmningen är 3 st elradiatorer i vardera grovkök, badrum och gästtoalett.
Fightern tar frånluften från dessa rum, och cirkulationspumpen kör varmvattnet genom ett batteri i en Alig 250 luftvärmeaggregat, som sedan kör luften via rör till varje bostadsutrymme => trögt system för förändringar - ca 1 dygn.

Var ska jag börja ändra/justera för att få RG10 till att styra inomhustemen på ett korrekt sätt?




Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
Jag blir lite förvirrad av ditt inlägg... Kan du ta det i tur och ordning? Du ska först och främst grundinställa pannan eller?
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad tiab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Exakt

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,

Kan först kommentera en tidigare länk, där ett par personer klagade på att inställningar "försvinner" efter strömavbrott etc.
Hade samma problem, och felanmälde, och en reparatör var här och bytte "CPU-modul".

Bytte Nibe detta kostnadsfritt? Jag har fått som svar att jag skall vända mig till installatören (i detta fallet hustillverkaren eftersom huset inte är ett år ännu).

//Fredrik

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!