Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fukt pÃ¥ insida av undertak  (läst 8081 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Blixt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ahaa...
Fukt på insida av undertak
« skrivet: 23 november 2006, 13:56:13 »
Hej,

Jag har nyligen köpt hus och det finns mycket att lära sig och fundera på, hoppas någon med mer erfarenhet kan ge goda råd.

Jag var uppe på vinden här om dagen och noterad att det finns lite mörkare fläckar på boardskivornas insida framför allt längs nocken, ändarna ut mot gavlarna och runt genomföringen för mekanisk ventilation. På ett ställe var det en mer markant fläck och rinning. Där visade det sig att det var en takpanna med hål i (som jag nu bytt).

Nu funderar jag lite på vad fläckarna beror på. Är ett betongtak helt tätt? Är det normalt att under den blötperiod vi har nu att det slår in lite vatten på undertaket?

Huset är från -78 och har tak av betongpannor med undertak av boardskivor.
Tacksam för tips o råd.
//Mvh Tomas

Enplans med källare 112+112 kvm byggt -78, Linköping.
Ersatt Elpanna med bergvärme 0912. NIBE 1245-8, 2 parallellkopplade borror á 80m.
Förbrukning 2007
El (TOT): 19 TWh
Ved: 4kbm*1400 = 5600 kWh
L/L VP: ?
Förbrukning 2008
El (TOT): 21 TWh
Ved: 2kbm*1400 = 2800 kWh
L/L VP: ?
Förbrukning 2009
El (TOT): 26 TWh
Ved: 2kbm*1400 = 2800 kWh
L/L VP:? (Kaputt 0903)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Fukt på insida av undertak
« Svar #1 skrivet: 23 november 2006, 14:31:45 »
Btg takteglet är inte tätt.
Det är av stor vikt att undertaket (som är tätskiktet) är tätt! Det är sannolikt oljeimpregrenerad board (masonit) du har.
Den tål en hel del fukt, men ser då områden där det verkar av fuktbekastning så är det väl värt mödan att kolla upp och fixa med tegeltaket och med stosar vid genomföringar.... där stosen är mycket viktig! eftersom det är svårt att täta vid masoniten.

En stos (skorsten) på ett tegeltak bör (skall) ha ett beslag som går ända upp till nock. Särskilt viktigt om taklutningen är dålig, mindre viktigt i 1 1/2 planshus pga av kraftig taklutning.

Sen är det viktigt att det är riktigt gjort så att tex överlappningen är stor nog.

Vid nock läcker det säkert lite mera pga av passningen mellan nock o tegel. Ev kanske du har ventilerad nock?? Då är det öppningar uppåt för luftning av vindan!
Här där jag bor är det bättre med ventiler i gavelspestarna för luftning.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Blixt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ahaa...
SV: Fukt på insida av undertak
« Svar #2 skrivet: 23 november 2006, 14:54:58 »
Hej Bertil,

Tack för svaret.
Mitt hus är ett enplans med 27 graders taklutning. Som jag förstår så sköts vindens ventilation via ventiler i gavlarna och öppningar vid takfoten. Nocken är inte ventilerad. Det ligger papp över nocken (under teglet) och det har monterats nockbandage nyligen av förra ägaren.

För att förtydliga så kan jag inte se att det kommit in vatten eller blivit svarta skiftningar i virket någonstans, men man vill ju fånga ett eventuellt problem så tidigt som möjligt....

Ursäkta en okunning men jag ställer några kontroll frågor:
* Du skriver att "Btg takteglet är inte tätt" menar du att det är helt normalt för ett btg tak?
* Vad menar du med att "kolla upp och fixa med tegeltaket"?
* Vad kan det bero på att fuktpåslaget verkar tydligare vid gavlarna?
* Vad menas med en stos?
* Den genomföring där jag sett fuktpåslag är för den mekaniska ventilationen och sitter på den nedre fjärdedelen av taket, då kan det väl inte vara rimligt att beslag ska gå ända upp till nock?

// Mvh Tomas
Enplans med källare 112+112 kvm byggt -78, Linköping.
Ersatt Elpanna med bergvärme 0912. NIBE 1245-8, 2 parallellkopplade borror á 80m.
Förbrukning 2007
El (TOT): 19 TWh
Ved: 4kbm*1400 = 5600 kWh
L/L VP: ?
Förbrukning 2008
El (TOT): 21 TWh
Ved: 2kbm*1400 = 2800 kWh
L/L VP: ?
Förbrukning 2009
El (TOT): 26 TWh
Ved: 2kbm*1400 = 2800 kWh
L/L VP:? (Kaputt 0903)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Fukt på insida av undertak
« Svar #3 skrivet: 23 november 2006, 15:09:17 »
Citera
det har monterats nockbandage nyligen av förra ägaren.

det tyder på att säljaren observerat problemet... det är bra att det är tätat..

Vid regn i samband med hård blåst så är inte ett btg taktegel tätt, inte heller när torrsnö yr omkring. Men det är helt ok eftersom det är undertaket som ÄR taätskiktet!
jämför med kakel och klinker som inte heller är tätt!

Hålla koll på söndriga tegelplattor oxh såna som tex av blåst kan hamna på "sniskan"

Vid gavlarna...  Kolla upp vattbrädan (eller plÃ¥ten) som ligger uppepÃ¥ takteglet viktigt att det är tätt där... du kan även lätta pÃ¥ nÃ¥t tegel för att kolla hur det ser ut under dom.

Stos... genomföring för tex ventilation pipa från eldstad, eller luftning från avlopp (skorsten)

fukten frÃ¥n genomföringen frÃ¥n ventilationen kan även bero pÃ¥ kondens... men troligast är det otätt  i anslutningen till teglet...

27 graders kan va ok, men det är bra om beslaget når över mera än en takpanna. Men jag är kanske lite skadad, här är det ju ofta mycket snö. Blir det sen tö "dämmer" det ofta upp mot genomföringar.

Men det verkar rätt ok ditt tak. men har du lite större fuktfläckar pÃ¥ takstolar och pÃ¥ isoleringen dÃ¥ gäller det att ha koll! 
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Blixt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ahaa...
SV: Fukt på insida av undertak
« Svar #4 skrivet: 23 november 2006, 15:59:24 »
Hej Bertil,

Tack för dina svar, nu känner jag mig lugnare. Som otrutinerad så vet man inte riktigt vad som är allvarligt och inte. Tur att det finns vänliga människor som hjälper till.

// Mvh Tomas
Enplans med källare 112+112 kvm byggt -78, Linköping.
Ersatt Elpanna med bergvärme 0912. NIBE 1245-8, 2 parallellkopplade borror á 80m.
Förbrukning 2007
El (TOT): 19 TWh
Ved: 4kbm*1400 = 5600 kWh
L/L VP: ?
Förbrukning 2008
El (TOT): 21 TWh
Ved: 2kbm*1400 = 2800 kWh
L/L VP: ?
Förbrukning 2009
El (TOT): 26 TWh
Ved: 2kbm*1400 = 2800 kWh
L/L VP:? (Kaputt 0903)

Utloggad milliwatt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
SV: Fukt på insida av undertak
« Svar #5 skrivet: 24 november 2006, 22:11:12 »
Hej Tomas!
På mitten och slutet av sjuttiotalet byggdes husen för täta enligt vår besiktningsman. Det var en övergång från självdrag till mekanisk frånluft på den tiden. Mögelfläckar på kallvinden tyder på dålig luftcirkulation. Varmluft från de isolerade ytorna stiger upp till det oisolerade utrymmet och kondenserar där, högst upp är det kallast. Det kan räcka med att diffussionsspärren (plast mellan isolerat och oisolerat utrymme) är bristfällig någonstans så förvärras detta.

I vårt hus var det i princip svart på insidan av tredje vind. En viktig sak att kolla är om takfotsventilation finns. Det ska finnas läkt från taknock ända ner till takfot. Där ska det finnas en tydlig "ventilations springa". Oftast är det någon form av "myggnät" monterad för att slippa möss, getingar etc.
Du bör dessutom se över gavelventilationen, dessa är ibland underdimensionerade och ibland tilltäppta av något, t.ex isolerng, getinbon etc.

Detta är bara ett komlement till Bertils inlägg.

Mvh

jens
Nibe 1110 . 190 kvm boyta och källare 115 kvm. Jordvärme, ca 250 m slang. Årsförbrukning ca. 15.000 Kwh.

Utloggad Blixt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ahaa...
SV: Fukt på insida av undertak
« Svar #6 skrivet: 27 november 2006, 12:58:34 »
Hej Milliwatt,

Tack för ditt inlägg. I mitt fall uppfattar jag inte som att jag har problem med ventilationen. Har mekanisk ventialtion, ventilation i gavlar och takfot. De fläckar som jag sett uppfattar jag inte som mögel utan som fuktgenomslag. Men jag ska ändå kolla så att inte ventilationen är igensatt.

// Mvh Tomas
Enplans med källare 112+112 kvm byggt -78, Linköping.
Ersatt Elpanna med bergvärme 0912. NIBE 1245-8, 2 parallellkopplade borror á 80m.
Förbrukning 2007
El (TOT): 19 TWh
Ved: 4kbm*1400 = 5600 kWh
L/L VP: ?
Förbrukning 2008
El (TOT): 21 TWh
Ved: 2kbm*1400 = 2800 kWh
L/L VP: ?
Förbrukning 2009
El (TOT): 26 TWh
Ved: 2kbm*1400 = 2800 kWh
L/L VP:? (Kaputt 0903)

Utloggad Norrman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fukt på insida av undertak
« Svar #7 skrivet: 06 december 2006, 14:55:55 »
Hej
Jag hade besiktningsman idag, för en timme sedan angående samma problem som du beskriver..
Märkte igår av ren slump att det är vatten på golvet uppe på kallvinden.. Samt att det har trängt in fukt brevid ventilatioinsröret som går upp till taket..

Köpte huset för lite över ett år sedan..

Besiktningsmannens utlåtande var att det saknas, eller dåligt monterat tätningsbande på nocken, och när jag åtgärdar detta, ska jag kontakta tidigare ägare, för skadestånd/ersättning.

Alltså, undertacket är av masonite, och runt nocken ser man klart och tydligt att det är fläckigt och blött.
Han sa även att den här vintern har ställt till det för många, pga att det först blev rejält med snö, fuktigt och relativt varmt väder och massor av vatten.
Han sa även att jag skulle ta och sprida ut lite kutterspån på ställen där jag ser att det har runnit ner vatten, och så får jag åtgärda problemet nästa sommar när vädren tillåter.. Riktigt tråkigt när sådant här händer då man minst förväntar sig det. :(


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!