Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken uppsättning för att ersätta Bacho Luftburenvärme?  (läst 2325 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Det är ju bra att kunna elda en del om det skulle bli kyligt i huset men veden är dyr och det är ganska mycket tidkrävande pyssel med ved om man ska elda mer än bara lite.

Man behöver titta i huset hur det exakt ser ut med ACF och ACJ på sina respektive platser innan man tar slutlig ställning till ny lösning. Att byta från ACF till F370 kanske innebär för mycket ombyggnad(?) och det då är betydligt bättre med ett nytt FTX i samma format som ACF. Helt beroende på hur ACF sitter placerad idag. LVAC-V är större än ACJ så man behöver kontrollera att den samt kanaler skulle få plats där man vill ha den. När kanalstorlekar och anslutningar skiljer mot ACJ gäller det att finns plats för övergångar och kanske måste en VVS-firma/plåtslagare specialbygga någon anslutning. Vänd dig till en firma som är bra på ventilationsystem i första steget. Nuvarande ventilations- och värmesystem har passerat sin tekniska livslängd och behöver ersättas oavsett hur bra man kan räkna hem det.
« Senast ändrad: 10 mars 2024, 13:48:31 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är ju bra att kunna elda en del om det skulle bli kyligt i huset men veden är dyr och det är ganska mycket tidkrävande pyssel med ved om man ska elda mer än bara lite.

Man behöver titta i huset hur det exakt ser ut med ACF och ACJ på sina respektive platser innan man tar slutlig ställning till ny lösning. Att byta från ACF till F370 kanske innebär för mycket ombyggnad(?) och det då är betydligt bättre med ett nytt FTX i samma format som ACF. Helt beroende på hur ACF sitter placerad idag. LVAC-V är större än ACJ så man behöver kontrollera att den samt kanaler skulle få plats där man vill ha den. När kanalstorlekar och anslutningar skiljer mot ACJ gäller det att finns plats för övergångar och kanske måste en VVS-firma/plåtslagare specialbygga någon anslutning. Vänd dig till en firma som är bra på ventilationsystem i första steget. Nuvarande ventilations- och värmesystem har passerat sin tekniska livslängd och behöver ersättas oavsett hur bra man kan räkna hem det.

Ska ta dit folk som får titta på vad det kostar för ett sånt byte inkl montering.

Finns det några besparingar att göra om man skulle byta ut ACJ och ACF mot t.ex. ACJB och RDKS?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Nya FTX-aggregat har betydligt bättre verkningsgrad än gamla aggregat. Svårt att säga hur stor besparingen blir i kWh men gissar att det kan vara minst 2000 kWh/år om man har ACJB med el-batteri. Har man ACJB med värmepump så blir det ca en tredjedel.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nya FTX-aggregat har betydligt bättre verkningsgrad än gamla aggregat. Svårt att säga hur stor besparingen blir i kWh men gissar att det kan vara minst 2000 kWh/år om man har ACJB med el-batteri. Har man ACJB med värmepump så blir det ca en tredjedel.

Pratade med Nibe idag, de sa att jag kunde göra en besparing på 6500 - 6800 kwh om jag skulle byta till F370 + Alig VB250L, låter väldigt högt i jämförelse med vad du skrev tidigare.

Sen frågade jag om man kunde återvinna luften och då sa han att man kunde koppla in en tilluftsmodul också, SAM40.

Skulle det fungera att köra F370 + Alig VB250L + Sam40?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Förstår jag inte alls vad ni pratade om återvinning och SAM40?? Sc:,h Det går att koppla SAM40 till F370 som tilluftsaggregat om man vill ha komfortvarm tilluft och av någon mycket konstig anledning inte köpt en F470 som blir både billigare och tar mindre utrymme för samma sak. Att ha SAM40 först och Alig VB250L kopplad efter den är bara massa slöseri med pengar. VB250L har en kraftig uppvärmningskapacitet och klarar hela jobbet att värma både tilluft och cirkulationsluft.

När det gäller energibesparingen är den ganska svårt att bedöma i ditt fall. Idag ger ditt ACF-aggregat en någorlunda besparing och tar du bort den och ersätter den med F370 så måste F370 ju både ersätta besparingen som ACF ger plus ge en ytterligare besparing. Jag kan inte alls tänka mig att den ytterligare besparingen skulle bli närmare 7000 kWh/år utan det är den totala energibesparingen med F370 + VB250L i ett 139 kvm hus med ditt läge som NIBE pratar om (utan ACF och med direktverkande el). Jag gissar nu på en ytterligare besparing om 3000 - 4000 kWh/år.
« Senast ändrad: 14 mars 2024, 09:24:05 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Förstår jag inte alls vad ni pratade om återvinning och SAM40?? Sc:,h Det går att koppla SAM40 till F370 som tilluftsaggregat om man vill ha komfortvarm tilluft och av någon mycket konstig anledning inte köpt en F470 som blir både billigare och tar mindre utrymme för samma sak. Att ha SAM40 först och Alig VB250L kopplad efter den är bara massa slöseri med pengar. VB250L har en kraftig uppvärmningskapacitet och klarar hela jobbet att värma både tilluft och cirkulationsluft.

När det gäller energibesparingen är den ganska svårt att bedöma i ditt fall. Idag ger ditt ACF-aggregat en någorlunda besparing och tar du bort den och ersätter den med F370 så måste F370 ju både ersätta besparingen som ACF ger plus ge en ytterligare besparing. Jag kan inte alls tänka mig att den ytterligare besparingen skulle bli närmare 7000 kWh/år utan det är den totala energibesparingen med F370 + VB250L i ett 139 kvm hus med ditt läge som NIBE pratar om (utan ACF och med direktverkande el). Jag gissar nu på en ytterligare besparing om 3000 - 4000 kWh/år.

Jag skrev några följdfrågor till honom hos Nibe, återkommer med hans svar.

Det kan varit jag som fått det hela om bakfoten gällande tilluftsmodulen. Dock drog jag iväg frågan till chatgpt, för skojsskull och fick det här svaret:

Vilken uppsättning sparar jag mest kwh på:

Frånluftsvärmepump + luftvärmeaggregat + tilluftsmodul

Eller Frånluftsvärmepump +luftvärmeaggregat

ChatGPT
För att bedöma vilken uppsättning som sparar mest kWh är det viktigt att förstå skillnaderna mellan de två alternativen och hur de påverkar energiförbrukningen och effektiviteten i ditt värmesystem.

Frånluftsvärmepump + luftvärmeaggregat + tilluftsmodul:

Detta system erbjuder ett fullständigt integrerat värmesystem som kombinerar energieffektiviteten hos en frånluftsvärmepump med fördelarna av kontrollerad ventilation via ett luftvärmeaggregat och friskluftstillförsel genom en tilluftsmodul.
Tilluftsmodulen säkerställer att du får in frisk luft utifrån, som kan förvärmas (eller förkylas) för att matcha inomhustemperaturen. Detta bidrar till bättre inomhusluftkvalitet och kan minska behovet av ytterligare uppvärmning, eftersom den friska luften inte sänker inomhustemperaturen lika mycket som omodifierad uteluft skulle göra.
Systemet kan vara mer energieffektivt eftersom det utnyttjar värmeåtervinning maximalt, både från frånluften och genom att effektivt förbehandla den tillförda friska luften.
Frånluftsvärmepump + luftvärmeaggregat:

Denna uppsättning fokuserar på att återvinna värme från frånluften och använda den för uppvärmning, utan den specifika integrationen av en tilluftsmodul för att hantera den inkommande friska luften.
Även om detta system fortfarande är effektivt för värmeåtervinning och kan erbjuda betydande energibesparingar jämfört med traditionella värmesystem, kan det missa ytterligare effektivitetsvinster som uppnås genom att förvärma den inkommande friska luften.
Utan en tilluftsmodul kan systemet vara mindre effektivt i extremt kalla klimat, där kall uteluft behöver värmas upp betydligt för att uppnå önskad inomhustemperatur.

Sammanfattning

Valet mellan de två alternativen beror på flera faktorer, inklusive ditt lokala klimat, ditt hus's isolering och täthet, samt dina inomhusluftkvalitetskrav. Generellt sett, om ditt mål är maximal energibesparing och förbättrad inomhusluftkvalitet, erbjuder systemet med frånluftsvärmepump + luftvärmeaggregat + tilluftsmodul troligen de bästa fördelarna. Detta beror på dess förmåga att effektivt hantera både värmeåtervinning och friskluftstillförsel, vilket minskar den totala energiförbrukningen.

Däremot, om kostnaden och komplexiteten för installation av en tilluftsmodul är avsevärda nackdelar, kan ett system med endast frånluftsvärmepump och luftvärmeaggregat fortfarande erbjuda betydande energibesparingar och vara ett mer kostnadseffektivt alternativ.

I slutändan är den bästa lösningen den som balanserar initiala kostnader, energibesparingar, och inomhuskomfort på ett sätt som passar dina specifika behov och förutsättningar. Att konsultera med en energirådgivare eller HVAC-professionell kan hjälpa dig att göra det mest kostnadseffektiva valet.





« Senast ändrad: 14 mars 2024, 12:51:56 av Uffe888 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Om du hellre litar på råd från ChatGPT än råd från detta forum så varsågod men kom inte och klaga efteråt...

1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om du hellre litar på råd från ChatGPT än råd från detta forum så varsågod men kom inte och klaga efteråt...

Klart att jag inte litar mer på ChatGPT tyckte mest att det var intressant att fråga för att se vad den skulle svara.

Tack för kopplingskartan

Edit: Oj vad mycket text i förra meddelandet, ändrade den
« Senast ändrad: 14 mars 2024, 12:52:39 av Uffe888 »

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om du hellre litar på råd från ChatGPT än råd från detta forum så varsågod men kom inte och klaga efteråt...

Hej Josth!

En kort update:

Snackade med Nibe igen och en säljare jag pratade med sa att jag inte skulle kunna spara några kwh överhuvudtaget med F370 + Alig VB250L, vilket lät jätte konstigt... Jag påtalade att vi kan plocka bort varmvattenberedaren och då sa han "Ja lite besparing blir det då men det blir typ ingen skillnad"...

Sen frågade jag om de hade någon annan frånluftsvärmepump och då svarade han: S735 + Alig tillsammans med en arbetstank som kallas UKV 100. Detta för att driften ska fungera som det ska och inte riskera några frysrisker.

Tittar man nog troligtvis mer på en besparing runt 4000-5000kWh/år.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Hej! För en normalt sparsam familj på 4 personer räknar man att varmvattnet drar ca 4500 kWh/år med direkt-el. Om man istället producerar detta med en värmepump så kan man spara runt 2500 - 3000 kWh/år. En F370 kan ge en total besparing på ca 8000 - 9000 kWh/år. Det blir klart mer än ACF. Skulle påstå att den NIBE-säljaren hade dålig koll på detta.

Intressant att de föreslår en lösning med nya S735 men hoppas verkligen att de också har testat detta ordentligt i kallt klimat!? Förutom avfrostningarna håller ju S735 även på med varmvatten emellanåt. Undrar vilken inkoppling de tänker sig. En UKV på 100 liter låter inte särskilt mycket med tanke på de värmeeffekter det kan röra sig om och arbetstemperaturerna är ju relativt låga så det är ju inget stort värmemagasin att ta av.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej! För en normalt sparsam familj på 4 personer räknar man att varmvattnet drar ca 4500 kWh/år med direkt-el. Om man istället producerar detta med en värmepump så kan man spara runt 2500 - 3000 kWh/år. En F370 kan ge en total besparing på ca 8000 - 9000 kWh/år. Det blir klart mer än ACF. Skulle påstå att den NIBE-säljaren hade dålig koll på detta.

Intressant att de föreslår en lösning med nya S735 men hoppas verkligen att de också har testat detta ordentligt i kallt klimat!? Förutom avfrostningarna håller ju S735 även på med varmvatten emellanåt. Undrar vilken inkoppling de tänker sig. En UKV på 100 liter låter inte särskilt mycket med tanke på de värmeeffekter det kan röra sig om och arbetstemperaturerna är ju relativt låga så det är ju inget stort värmemagasin att ta av.

Blir inte klok på alla olika svar, haha.

Skrev med nuvarande ägaren. Han berättade att de förbrukade 7400 kwh mellan oktober - februari, lite skillnad mot den där energideklarationen som jag bifogade högre i första posten.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ja det tyder ju på en märkbart lägre energiförbrukning för uppvärmningen än i energideklarationen. Konstigt om de inte vidtagit några andra särskilda åtgärder för att minska energiförbrukningen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja det tyder ju på en märkbart lägre energiförbrukning för uppvärmningen än i energideklarationen. Konstigt om de inte vidtagit några andra särskilda åtgärder för att minska energiförbrukningen.

De köpte huset förra hösten och hann bara göra rent kanalerna och gå igenom ventilationen innan de skiljde sig.

Han berättade vilka de hade anlitat så kommer höra av mig till dem då de redan har en del anteckningar och förslag på åtgärder

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Är det bara en 1 person som nu bor i huset så blir energiåtgången för hushålls-el och varmvatten betydligt lägre. Det kan vara en stor del av förklaringen till skillnaden jämfört med energideklarationen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är det bara en 1 person som nu bor i huset så blir energiåtgången för hushålls-el och varmvatten betydligt lägre. Det kan vara en stor del av förklaringen till skillnaden jämfört med energideklarationen.

De har bott tre personer där under den perioden

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!