Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: modell skillnad  (läst 6216 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DQH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: modell skillnad
« Svar #15 skrivet: 18 oktober 2018, 00:09:36 »
Pumpen placeras i vardagsrum tummenupp
braskamin på vänster sidan
« Senast ändrad: 18 oktober 2018, 00:12:13 av DQH »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: modell skillnad
« Svar #16 skrivet: 18 oktober 2018, 00:23:33 »
Tackar för svar
Blir ofta samma scenario om man ska köpa Tex bil eller tv då det finns en del snarlika!!

Toshiba har någon liknande funktion för braskamin om jag minns rätt,
Många av dom man gör kundbesök hos som har kamin eller likande vill just slippa eldandet så poängen med den funktionen blir då inte så stor.
Och ska man fortsätta elda mycket borde det räcka med en fläkt  ::)
Lite hÃ¥rddraget  8)

Kanske skiljer sig åt rejält geografiskt
Kan även vara kylfunktionen man vill åt och få lite stödvärme.

Montera den inte för nära soffgruppen i ditt vardagsrum bara sÃ¥ du störs för mycket av ljud eller blÃ¥st  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: modell skillnad
« Svar #17 skrivet: 18 oktober 2018, 06:47:56 »
Ja, Toshiba Daisekai 9 är en maskin med liknande prestanda och braskaminfunktion, och troligen går den få för ungefär samma pris.
Jag tror den där placeringen blir ganska bra, den kommer att blåa mitt mellan matplatsen och soffan, störs man av ljudet kan man ju alltid sätta på "quiet" just vid dessa tillfällen.
Troligen blir det väl mest påtagligt när det är som kallast ute, och jag har en känsla av att man är mer accepterande att den "stör" mer när den sparar som mest pengar.
Jag vet i alla fall att den frikyla jag har i vardagsrummet låter en hel del när man kör den på max, men när det är för varmt så accepterar man det mesta...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: modell skillnad
« Svar #18 skrivet: 18 oktober 2018, 07:44:32 »
Quiet läge lär väl knappast behövas , beror dock på hur ljuskänslig man är.

Är man så ljudkänslig att quiet behövs ofta så lär braskaminfunktionen (rent fläktläge) bli lidande också och då är nog placeringen kanske inte den bästa då den sitter placerad mellan dom platser man tillbringar mycket til på den kalla säsongen.

Sen sparar man väl inte direkt mest när det är som allra kallast ute då verkningsgrade är som sämst men känslan kanske blir så.
En del stÃ¥r ut med hur mycket som helst för att fÃ¥ lägre förbrukning sÃ¥ alla läger finns  tummenupp

En golvmodell ser inte ut att vara dum ide pÃ¥ den väggen , nu brukar skÃ¥p/vitrinskÃ¥p/bokhyllor vara lite heliga som inte fÃ¥r/kan byta plats  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: modell skillnad
« Svar #19 skrivet: 18 oktober 2018, 16:55:18 »
De pumpar jag gjort rent som sitter i en braskaminmiljö blir ordentligt nedsvärtade inuti och bygger kakor av sot som är mycket svåra att få bort.

Jag rekommenderar dessa brukare att innan tändning av kamin stänga av värmepumpen.

dessutom har väl de flesta braskaminer idag en inbyggd fläkt?

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: modell skillnad
« Svar #20 skrivet: 18 oktober 2018, 17:08:58 »
Med den kaminen behövs ingen värmepump i alla fall inte de dagar som det eldas. Mycket sten håller kvar värmen länge och uppe vid taket blir det som varmast.

Någon gång när jag har eldat lite väl länge slår ja över luftvärmepumpen på fläktläget och då blåser den in sval luft från hallen rakt in i salonegen där kaminen står. Är TVn på hör inte ens fläkten.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: modell skillnad
« Svar #21 skrivet: 18 oktober 2018, 18:01:25 »
De pumpar jag gjort rent som sitter i en braskaminmiljö blir ordentligt nedsvärtade inuti och bygger kakor av sot som är mycket svåra att få bort.

Jag rekommenderar dessa brukare att innan tändning av kamin stänga av värmepumpen.
 
dessutom har väl de flesta braskaminer idag en inbyggd fläkt?
Ja de här var väl ett av de märkligaste påståenden jag har sett här på forumet förstås. >:( Vi får väl ändå hoppas att de braskaminer som folk har i allmänhet är installerade på ett sådant proffsigt sätt så att ev rök resp sot går ut genom skorstenen och inte kommer ut i bostadsutrymmet, alt att en del av soten fastnar i skorstensröret.
I ditt fall här så låter det nästan som man eldade direkt på golvet och hade ett hål i taket som rök och ev sot skulle ta sig ut och upp igenom, i varje fall så vill det väl till detta för att ditt scenario här skulle kunna bli verklighet. ;)
Kan väl bara säga att jag har själv braskamin (med inbyggd fläkt) som jag kör ibland i kombination med luftvärmepumpen i fläktläge och har aldrig någonsin upptäckt tillstymmelse till någon förorening på innerdelen från braskaminen. Så kör ni bara på med era resp braskaminer och pumpar i fläktläge och bry er inte ett dyft om dylika märkliga kommentarer som elektroluxaren kommer med här.

Edit: Redigerat nedlåtande tillmälen/ Admin
« Senast ändrad: 19 oktober 2018, 06:10:37 av Rickard »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: modell skillnad
« Svar #22 skrivet: 18 oktober 2018, 18:29:17 »
De pumpar jag gjort rent som sitter i en braskaminmiljö blir ordentligt nedsvärtade inuti och bygger kakor av sot som är mycket svåra att få bort.

Jag rekommenderar dessa brukare att innan tändning av kamin stänga av värmepumpen.

dessutom har väl de flesta braskaminer idag en inbyggd fläkt?

En del kaminer/spisar verkar släppa ut mer skit i luften än andra men kanske även beror på vilket träslag det är!!
Var i veckan på en service där innerdelen satt ca 2-3m snett upp från kaminen och det gick knappt få bort beläggningen från nylonfiltren och mycket hård beläggning mellan lamellerna.



Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad DQH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: modell skillnad
« Svar #23 skrivet: 19 oktober 2018, 01:12:22 »
Ohh !!!
Det är mycket att tänka på ....
jag elda rätt mycket ca 7 kubik per år (bara björkved)
det finns andra alternativet är att installera  mittemot ytterväggen
där sitter just nu min gamla panasonic DKE 9
det funkar bra ,men det är väldigt tight där
men det kanske går att gå ut lite till på vänster sidan
(Panasonic dke9  är 790cm Daikin 30 är 811cm)
vänta och se vad de installatör  säger ...

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: modell skillnad
« Svar #24 skrivet: 19 oktober 2018, 09:04:23 »
Kommer det sot/partiklar från din kamin ut i fastigheten så borde det rimligen synas lite om du torkar av en vit plan yta.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: modell skillnad
« Svar #25 skrivet: 20 oktober 2018, 20:15:58 »
Ja de här var väl ett av de märkligaste påståenden jag har sett här på forumet förstås. >:( Vi får väl ändå hoppas att de braskaminer som folk har i allmänhet är installerade på ett sådant proffsigt sätt så att ev rök resp sot går ut genom skorstenen och inte kommer ut i bostadsutrymmet, alt att en del av soten fastnar i skorstensröret.
I ditt fall här så låter det nästan som man eldade direkt på golvet och hade ett hål i taket som rök och ev sot skulle ta sig ut och upp igenom, i varje fall så vill det väl till detta för att ditt scenario här skulle kunna bli verklighet. ;)
Kan väl bara säga att jag har själv braskamin (med inbyggd fläkt) som jag kör ibland i kombination med luftvärmepumpen i fläktläge och har aldrig någonsin upptäckt tillstymmelse till någon förorening på innerdelen från braskaminen. Så kör ni bara på med era resp braskaminer och pumpar i fläktläge och bry er inte ett dyft om dylika märkliga kommentarer som elektroluxaren kommer med här.

Edit: Redigerat nedlåtande tillmälen/ Admin

Kul!!!
Som vanligt (väldigt) mycket snack och lite (ingen) verkstad.
Finns inget som friskar upp ett forum som ett genuint troll.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!