Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F750 som inte riktigt fungerar, hjälp!  (läst 5263 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ETra

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F750 som inte riktigt fungerar, hjälp!
« skrivet: 03 oktober 2019, 19:48:45 »
Hej! Efter ett års kämpande med vår F750 är jag nu desperat efter hjälp. Bor i en enplansvilla, ca 167 kvm, byggd 2011, vattenburen golvvärme i betongplatta. Pumpen har fungerat utmärkt i alla år fram till november 2018. Efter en vattenskada som medförde att även tvättstugan fick renoveras plockades värmepumpen ut under tiden kaklet gjordes om. Detta ångrar jag så djupt nu för alla problem startade efter att pumpen installerades på nytt.

Vi får nu aldrig jämn temperatur i huset. Dagtid kommer vi knappt upp till 22 med enbart pumpens hjälp för att nattetid tappa värmen ner till 19/20 grader. Mellan jan-feb i år la jag flera tusentals kronor på olika installatörer som skulle fixa pumpen. En givare byttes som kunde varit felet men alla menade på att den nu fungerade bra.

Nu när det börjar bli kyligare igen, minus inatt, vaknar vi återigen upp till ett 19.7 grader. Förra helgen lyckades vi få till tre dagar i rad med 23 grader inomhus och då sänkte tyvärr min man termostaterna till 21 i samtliga rum och sedan dess lyckas det aldrig bli stabilt igen, trots att termostaterna är fullt öppna återigen.

De problem jag detekterat under en tid är:
1. Vi tappar ibland trycket ner till 0,5 och får flera gånger under månaden fylla på. Dock har trycket hållit sig någorlunda bra de sista 2 veckorna, dvs. efter påfyllning till 1 har det bara tappat 0.1. Kan orsaken vara det milda vädret som varit?
2. Cirkulationspumpen står på III. I pumpen står det att pumpen använder sig av 1%. Bör jag sänka till II?
3. Gradminuterna har hamnat på -559. Beräknad framledning är 30.1 men framledningen är bara 27.6. Vad kan felet vara här?
4. Är mycket osäker på att inställningarna i pumpen är bra, det mesta verka vara fabriksinställningar. Vi vill gärna ha 22-23 grader inomhus.

Efter många timmar på forumet, samt följt den optimeringsguide som finns upplagd, är jag helt förtvivlad över varför en lösning inte kan hittas. Vill gärna inte slösa mer pengar på installatörer som ändå inte förändrar något. Är nu i desperat behov av hjälp och SÅ TACKSAM om någon kunde komma med input!

Bifogar några bilder på info från pumpen. Tack på förhand!

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Nibe F750 som inte riktigt fungerar, hjälp!
« Svar #1 skrivet: 03 oktober 2019, 20:33:29 »
Tempen förångare och avluft ser konstiga ut. Antingen är avluftsgivaren trasig/lossnat eller så har förångaren troligen läckage och kylmedelnivån låg. Avluften skall följa förångartempen hyffsat nära, då skickar pumpen iväg den kylda avluften ordentligt.
Annars ger inte pumpen nån vidare värme.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad ETra

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 som inte riktigt fungerar, hjälp!
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2019, 20:54:24 »
Tempen förångare och avluft ser konstiga ut. Antingen är avluftsgivaren trasig/lossnat eller så har förångaren troligen läckage och kylmedelnivån låg. Avluften skall följa förångartempen hyffsat nära, då skickar pumpen iväg den kylda avluften ordentligt.
Annars ger inte pumpen nån vidare värme.

Just nu är förångare -10.1 och avluft -2.9. Detta efter en avfrostning för en kvart sedan som varade i 10 minuter.
Bör jag med andra ord ta hem en som ser över pumpen eller går det att justera med några inställningar?
Cirkulationspumpen gick t.ex. med hastigheten 17% efter avfrostning men är nu tillbaka på 1% igen.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Nibe F750 som inte riktigt fungerar, hjälp!
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2019, 21:27:30 »
Ja, nu är avluften under nollan iaf. Men skillnaden mot förångaren bör antagligen vara under 2°. Kan inte 750 specifikt här.

Kommer framlednigen upp mot beräknad också?
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad ETra

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 som inte riktigt fungerar, hjälp!
« Svar #4 skrivet: 03 oktober 2019, 21:32:56 »
Nu är det dock tillbaka på -16.7 och avluft 5.9, blir galen!!
Nej tyvärr kommer ej framledning mot beräknad heller. Beräknad är 30.8 men kommer endast upp i 27.8.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Nibe F750 som inte riktigt fungerar, hjälp!
« Svar #5 skrivet: 03 oktober 2019, 21:42:12 »
Går kompressorn då eller avfrostar den?

Försök få en uppfattning hur ofta den avfrostar under några timmar.
Kan vara bra med Uplink/loggning till USB kanske.
« Senast ändrad: 03 oktober 2019, 21:45:09 av mysman »
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad ETra

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 som inte riktigt fungerar, hjälp!
« Svar #6 skrivet: 03 oktober 2019, 21:52:29 »
Kompressorn går. Har ingen problem med avfrostningar som en del har skrivit om. De avfrostar inte alls länge och de tar ca 10 min. Får kanske ordna med loggning, om jag greppar hur jag får till det.

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Nibe F750 som inte riktigt fungerar, hjälp!
« Svar #7 skrivet: 03 oktober 2019, 22:08:57 »
Jag har absolut ingen erfarenhet av Nibes frånluftspumpar, det ska erkännas först av allt.

Men även för den oinvigde så ser "tillåten kompressorfrekvens 55hz" aningen konstig ut, är det här en inställning som görs på installatörsnivå dvs begränsar frekvensen eller är det nåt pumpen gör själv pga förhållanden, tex pga att förångartempen dyker? Ytterligare finns det tydligen en aktiv förångarbegränsing, vad det nu sen än kan berätta.

Skulle i såna fall kanske kunna stöda teorin gällande köldmedelbrist. Maxfrekvensen för den här pumpen är väl annars 120hz och ifall den tillåter mindre än hälften av det i praktiken så är det förståeligt att den halkar efter hela tiden vad gäller värmeproduktionen.
« Senast ändrad: 03 oktober 2019, 22:11:08 av Krtek »
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad ETra

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 som inte riktigt fungerar, hjälp!
« Svar #8 skrivet: 03 oktober 2019, 22:18:53 »
Jag har absolut ingen erfarenhet av Nibes frånluftspumpar, det ska erkännas först av allt.

Men även för den oinvigde så ser "tillåten kompressorfrekvens 55hz" aningen konstig ut, är det här en inställning som görs på installatörsnivå dvs begränsar frekvensen eller är det nåt pumpen gör själv pga förhållanden, tex pga att förångartempen dyker? Ytterligare finns det tydligen en aktiv förångarbegränsing, vad det nu sen än kan berätta.

Skulle i såna fall kanske kunna stöda teorin gällande köldmedelbrist. Maxfrekvensen för den här pumpen är väl annars 120hz och ifall den tillåter mindre än hälften av det i praktiken så är det förståeligt att den halkar efter hela tiden vad gäller värmeproduktionen.

Det stämmer att den ska kunna gå 120. Det är inte en inställning som gjorts utan pumpen gör detta själv, säkerligen pga. det fel som verkar finnas. Jag tror du kan ha rätt angående köldmedium. Hittade precis en anan tråd om detta och den personen hade i princip identiska siffror som på min pump och i hans fall var det köldmedium samt ett litet läckage. Jag har nog inget val än att ringa en tekniker imorgon innan riktiga kylan slår till.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Nibe F750 som inte riktigt fungerar, hjälp!
« Svar #9 skrivet: 03 oktober 2019, 22:28:14 »
Ang. trycket så bör du avlufta pumpen ordentligt med luftningsnipplarna. Stäng av pumpen, vänta ett par minuter och öppna försiktigt luftskruvarna en i taget till det kommer jämnt med vatten. Kan vara bra att få upp trycket lite innan med påfyllning först.

Kolla manualen. Detta bör göras varje år/höst egentligen.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F750 som inte riktigt fungerar, hjälp!
« Svar #10 skrivet: 03 oktober 2019, 22:31:12 »
Problemet är förångartemp, när den blir så pass låg som -16.9 C så begränsar den kompressorns varvtal.
Så antingen är givare BT16 trasig eller så är det brist på köldmedia.
Det ska inte vara så stor diff mellan avluft och förångare.
Förångartemp bör inte vara så pass låg om frekvensen är 55 Hz.

Den låga tempdiffen i meny 4/13 (dT är) tyder tyvärr på brist på köldmedia.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ETra

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 som inte riktigt fungerar, hjälp!
« Svar #11 skrivet: 03 oktober 2019, 22:42:50 »
Ang. trycket så bör du avlufta pumpen ordentligt med luftningsnipplarna. Stäng av pumpen, vänta ett par minuter och öppna försiktigt luftskruvarna en i taget till det kommer jämnt med vatten. Kan vara bra att få upp trycket lite innan med påfyllning först.

Kolla manualen. Detta bör göras varje år/höst egentligen.

Jo men precis, du har rätt. Detta gjorde vi och nu håller sig trycket rätt stabilt. Men som fler skriver här verkar felet vara brist på köldmedium.

Utloggad ETra

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 som inte riktigt fungerar, hjälp!
« Svar #12 skrivet: 03 oktober 2019, 22:46:20 »
Problemet är förångartemp, när den blir så pass låg som -16.9 C så begränsar den kompressorns varvtal.
Så antingen är givare BT16 trasig eller så är det brist på köldmedia.
Det ska inte vara så stor diff mellan avluft och förångare.
Förångartemp bör inte vara så pass låg om frekvensen är 55 Hz.

Den låga tempdiffen i meny 4/13 (dT är) tyder tyvärr på brist på köldmedia.

Du har nog helt rätt i det du skriver, ni är fler som är inne på samma spår. Känns ändå rätt bra att ha något att gå på, ovissheten är värst. Spec när alla intalar mig att pumpen mår bra. Men att åtgärda bristen på köldmedia är inget jättestort jobb? Jag ska ringa ett företag imorgon direkt så de får komma titta på pumpen.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Nibe F750 som inte riktigt fungerar, hjälp!
« Svar #13 skrivet: 03 oktober 2019, 22:50:02 »
Ang. trycket så bör du avlufta pumpen ordentligt med luftningsnipplarna.
Jo men precis, du har rätt. Detta gjorde vi och nu håller sig trycket rätt stabilt. Men som fler skriver här verkar felet vara brist på köldmedium.

Även luftningen upptill på ovansidan, QM24? Den går till värmeväxlaren och är viktig här.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad ETra

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 som inte riktigt fungerar, hjälp!
« Svar #14 skrivet: 04 oktober 2019, 08:33:09 »
Även luftningen upptill på ovansidan, QM24? Den går till värmeväxlaren och är viktig här.

Nej den har jag tyvärr missat helt. Men ringt efter installatör nu som får titta på pumpen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!