Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jorfelsbrytaren löser ut.  (läst 1391 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
Jorfelsbrytaren löser ut.
« skrivet: 20 oktober 2018, 14:21:05 »
Daikin FVXS25FV1B Jag har ringat in felet till att det måste vara kretskortet.?. Jordfelsbrytaren löser inte om jag kopplar från innerdelen. Har kopplat loss fläkt, spjäll och någonting mer. Va det nu var? Återstår bara "boxen" med kretskortet i. Då löser jordfelsbrytaren fortfarande. Någon som varit med om det? Är det ett troligt fel?
« Senast ändrad: 20 oktober 2018, 15:27:54 av Perak »
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Jorfelsbrytaren löser ut.
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2018, 20:08:36 »
Ohmmät mellan inkommande fas/nolla till kretskortet och dess skyddsjord, för att se om något verkar skumt.
Jag gissar att det sitter en switchad nätdel på kortet och att kretsarna efter den är PELV (dvs "elektronik-jord" är förbunden med skyddsjord). Om det t ex skulle ha blivit genomslag i transformatorn eller en störskyddskondensator, alternativt överslag pga krypströmmar på kortet, så kan det vara en förklaring till problemet.

En sak som ev kan vara lätt att fixa, men svår att avgöra utan att veta hur kortet ser ut, är att en del asiatiska elektroniktillverkare limmar fast stora och tunga komponenter med en slags kontaktlim som blir elektriskt ledande och/eller ger ifrån sig frätande ämnen när det åldras. För ca 15 år sedan fick någon av de stora datortillverkarna (kan ha varit Dell eller HP) återkalla en massa laptopladdare som hade en tendens att börja brinna eller explodera pga sådant kontaktlim. Om det skulle finnas sådant kontaktlim på olämpliga ställen, kan man med lite tur rädda kortet genom att skrapa bort limrester och ev förkolnat material från krypströmvägar.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Jorfelsbrytaren löser ut.
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2018, 07:50:14 »
Har Ohm mätt mellan fas och nolla utan resultat. Verkar som det uppstår när det är dax att starta. Hör att det klickar till i utedelen när brytaren slår ifrån. Men va fan! Kom just på att felet bergis ligger ute likförb. då ju? Är det så att innedelen styr utedelen och ger startsignal? Ringer supporten idag tror jag.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Jorfelsbrytaren löser ut.
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2018, 12:15:45 »
Hittat felet! Visade sig vara nollan i säkringsskåpet som hade dålig kontakt. Testade med en vattenkokare i ett uttag, vilket utlöste jordfelsbrytaren. Fasen vad man kan snöa in på fel grejjer vid felsökning.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!