Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Värmepump som komplement/ersättning till fliseldning vÃ¥r och höst  (läst 23795 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad menhir

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Som nybörjare pÃ¥ det här med värmepumpar har jag läst en massa trÃ¥dar här pÃ¥ forumet och fÃ¥tt en massa kunskap. Tack!  :)

Jag eldar med flis på vintrarna. Sommartid får vi värme från solpaneler. Både flis och sol värmer en ack-tank i fristående byggnad och värmen förs över till bostadshuset genom kulvert. Inkommande vatten till bostadshuset genom kulverten är 55 grader. I bostadshuset värmer detta en Borö elpanna på 250 liter från vilken golvvärme och varmvatten fördelas ut i huset. Elpannan har även en 6 kW elpatron som räcker till om det inte är alltför kallt ute. Normalt går det ut ca 37 gradigt vatten till golvvärmen och ca 55 gradigt varmvatten.

Eftersom flisen har fyrhållning istället för tänd/släck blir den ganska oekonomisk när det är ner till ca 0 grader ute vilket det ofta är på Gotland. Jag funderar därför på att komplettera med en luft/vatten-värmepump eller frånluftsvärmepump att använda vår och höst.

Nu undrar jag:
  • Tror ni att luft/vatten-värmepump eller frÃ¥nluftsvärmepump är lättast att installera som komplement till min anläggning (ventilationskanal för mekanisk frÃ¥nluft är lättillgänglig i taket ovanför elpannan och eventuell utedel kan placeras pÃ¥ andra sidan väggen till elpannan)?
  • Vilken av ovanstÃ¥ende typer av värmepump har bästa driftekonomi och inköpskostnad?
  • Hur ansluter man den bäst pÃ¥ befintlig elpanna (pÃ¥ samma rör som kulverten är ansluten?)?
  • Vid luft/vatten-värmepump: hur löser man frysrisken pÃ¥ vintern när vi eldar flis? (Tappar ur vattnet eller lÃ¥ter flisen hÃ¥lla vp frostfri eller nÃ¥got annat?)
  • En del tillverkare anger pÃ¥ sina hemsidor att deras värmepumpar kan ge ca 60 gradigt vatten. Stämmer det eller är det en glädjekalkyl (de jag pratat med verkar bara fÃ¥ 40-45 grader)?

Ja, det var några första nybörjarfrågor som jag hoppas att någon av er kan besvara…

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det är inte omöjligt att komplettera din nuvarande anläggning med en luft/vattenvärmepump, men det komplicerar anläggningen ytterligare, energibesparingen under perioder när det är över 0 grader ute är dessutom rätt liten, det är helt enkelt en rätt liten del av det totala energibehovet som finns under den perioden, även om den säkert är som störst just på Gotland där det väl inte blir så kallt på vintern.
Att komplicera anläggningen så pass som det innebär för att spara några tusen kWh/år ser jag som en rätt dålig ide.
Jag tycker att du skall överväga en total övergång till luft/vatten istället och ersätta din Boröpanna med en panna anpassad för värmepumpsdrift, det säkerställer bästa besparing, och varmast möjliga tappvarmvatten i tillräcklig mängd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Det enklaste kanske är att komplettera nuvarande anläggning med en acktank som den laddar och en tänd släck automatik dÃ¥ kanske den endast behöver dra igÃ¥ng nÃ¥n gÃ¥ng per dygn vid milt väder. En beg acktank kostar inte mÃ¥nga kronor men hur tänd släck funkar pÃ¥ en flis panna  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Svärfar bytte flispanna för nåt år sen (den gamla brann upp...) till en med tändningsautomatik, så det borde inte vara nåt problem att få till det. Men det borde inte heller vara några större problem att koppla in en värmepump på acktanken. Frågan är vad de olika lösningarna kostar och vad dom ger för besparing.
« Senast ändrad: 05 augusti 2016, 09:56:27 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad menhir

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för era svar. Precis som ni föreslår kan en ny flisbrännare vara lösningen. Att byta bort pannan helt är jag inte så sugen på eftersom jag även kan elda ved vid behov och har gott om egen skog att ta ved i om det skulle krisa. De två alternativ jag tittar på är just att byta flisbrännaren mot en med tänd/släck eller att komplettera med värmepump. En ny flisbrännare skulle på många sätt vara en bra lösning, kanske den bästa, men det blir troligtvis billigare installationskostnad för en värmepump. En ny flisbrännare med tillhörande styrning, möjlighet att elda fulflis (GROT) och automatisk askurmatning landar närmare 90 000 kr exkl installation om jag återanvänder så mycket som möjligt av befintlig utrustning. Tyvärr finns ingen tänd/släck-automatik att köpa till den modell jag redan har. En värmepump gissar jag man kan få för ungefär hälften och en värmepump kräver dessutom mindre skötsel. Därav är det ett intressant alternativ med värmepump. Vilka modeller av värmepump är bästa alternativ i mitt fall?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om du är händig kan du koppla in t ex en Nibe2030 direkt mot din Borö-tank.
All styrning som behövs är inbyggd i värmepumpen, den håller temperaturen i tanken på inställt värde via en termostat och kan styra såväl cirkpump som elpatron (via ett relä).

Sen finns andra märken som Bosch och CTC men dessa funkar enligt min mening bäst ihop med respektive innerdel eller styrmodul då den inbyggda styrningen är mycket begränsad.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Jag eldar med flis på vintrarna. Sommartid får vi värme från solpaneler.
Nu undrar jag:
  • Tror ni att luft/vatten-värmepump eller frÃ¥nluftsvärmepump är lättast att installera som komplement till min anläggning (ventilationskanal för mekanisk frÃ¥nluft är lättillgänglig i taket ovanför elpannan och eventuell utedel kan placeras pÃ¥ andra sidan väggen till elpannan)?

Att få alla systemen att samspela på ett smart sätt är antagligen ungefär lika svårt för båda systemen.

  • Vilken av ovanstÃ¥ende typer av värmepump har bästa driftekonomi och inköpskostnad?

Det beror helt på vad du köper. Alla lite bättre värmepumpar är totala system som står för både värme och varmvatten. Att bara köpa själva värmepumpsdelen plus den styrning som behövs kan kosta allt mellan 20 och 60 tusen, beroende på vad du vill ha.

  • Hur ansluter man den bäst pÃ¥ befintlig elpanna (pÃ¥ samma rör som kulverten är ansluten?)?

Den måste ha en egen styrning men hur den ska anslutas beror delvis på vilken typ av VP du köper. För LVVP finns valet mellan on/off och inverter.

  • Vid luft/vatten-värmepump: hur löser man frysrisken pÃ¥ vintern när vi eldar flis? (Tappar ur vattnet eller lÃ¥ter flisen hÃ¥lla vp frostfri eller nÃ¥got annat?)

De modeller som cirkulerar ut vatten i VPn (som min CTC) löser det genom att cirkulare vatten från pannan till VPn så fort det är frysrisk ute, oavsett om VPn går eller ej.

  • En del tillverkare anger pÃ¥ sina hemsidor att deras värmepumpar kan ge ca 60 gradigt vatten. Stämmer det eller är det en glädjekalkyl (de jag pratat med verkar bara fÃ¥ 40-45 grader)?

Flera LVVP kan idag leverera 60-gradigt vatten. Hur det är med FLVP vet jag inte.

En fråga till dig: Vad har du för elförbrukning idag och hur mycket flis eldar du och till vilken kostnad?

En LVVP går som bäst (effektivast) när du egentligen klarar dig med din solvärme, så den kommer bara kunna "betala sig" under 6-8 månader per år. Då är frågan hur mycket el du sparar alternativt sänkt fliskostnad under dessa månader när du inte klarar dig med solvärme eller när det är för kallt för VPn.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad menhir

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om du är händig kan du koppla in t ex en Nibe2030 direkt mot din Borö-tank.
Tack för tipset. Är det lika enkelt med andra Nibe-modeller såsom 2120 eller 2040?
 
En fråga till dig: Vad har du för elförbrukning idag och hur mycket flis eldar du och till vilken kostnad?
Högst berättigad fråga. November - februari eldade jag 39 kbm flis (motsvarar ungefär 31 200kWh på fyra månader!!!). I mars och april i år körde vi elpatron. Elförbrukningen de månaderna låg, exkl hushållsel, på 2165 kWh i mars och 1546 kWh i april. Normalt sett räcker solen till under perioden maj - mitten av september. Jag har ingen bättre statistik över elförbrukning för uppvärmning men för fliseldning har jag statistik för ett antal år bakåt men förbrukningen ligger på ungefär 2kbm i veckan oavsett utetemperatur. Som ni ser på mängden flis som går åt är flisanläggningen med fyrhållning väldigt ineffektiv under en mild vinter. Vi värmer förutom pannrummet bara en förhållandevis ny och välisolerad villa på 180 kvm. Senaste vintern tror jag att en värmepump skulle varit mer effektiv, men det tål att räknas mer på. Det handlar förutom kostnader även om skötselaspekten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Vad jag kan se i manualerna sÃ¥ tror jag inte 2040 eller 2120 har samma inbyggda funktioner som 2030 utan kräver en separat styrmodul för att funka bra mot din Borö-tank.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad menhir

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok, tack för att du kollade upp det i manualerna.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Det enklaste och på lång sikt mest effektiva vore antagligen att helt skrota fliseldningen och istället installera ett komplett LVVP-system. Du har nog sällan kallare än -15, eller hur?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Kloge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
Jag har tidigare eldat med flis i en uråldrig brännare med fyrhållning som du har. Helt värdelöst,gick strömmen så fick man antingen en bakbrand eller så när strömmen kom tillbaka så startade stokern men då ingen övervakning fanns så fyllde den pannan med flis då glöden hade slocknat.

Jag hjälpte en skogsägare med avverkning och gallring och det som inte såldes till sågen fick jag för att flisa.
DÃ¥ hyrde jag in en flisare som kostade ca 6000kr.
Nu har jag luft/vatten och förbrukningen ser du på här lite längre ner på mitt inlägg.
Ingen arbetsinsats alls och årskostnaden skiljer inte många tusenlappar för att inte nämna mer fritid utan skogsarbete!

Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mÃ¥n)

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Mmm, det var delvis det jag var ute efter också i mitt första inlägg, att helt gå över till Luft/vatten är säkrare, billigare, lindringare och ger troligen bättre komfort.
Dessutom kan det ju kanske finnas behov av förrådsutrymme som idag tas upp av panna och flisförråd.
Mår man illa över att den egna skogen står och växer så kan man alltid sälja veden, då blir det garanterat bättre affär att köra enbart med luft/vattenvärmepump.
Och än en gång, Gotland måste vara helt perfekt för luft/vattenvärmepump.
Jag skulle inte fundera en sekund om det var min anläggning i alla fall.
Alternativet som jag ser det är att göra som CarlN föreslår, men det blir egentligen bara rörigt att köra flera system, även om man rent teoretiskt skulle kunna få det att fungera sömlöst med övergångar mellan värmepump och flis - i praktiken är det inte lika enkelt, det är jag helt säker på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad menhir

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har tidigare eldat med flis i en uråldrig brännare med fyrhållning som du har. Helt värdelöst,gick strömmen så fick man antingen en bakbrand eller så när strömmen kom tillbaka så startade stokern men då ingen övervakning fanns så fyllde den pannan med flis då glöden hade slocknat.
Lyckligtvis har jag sluppit bakbrand under de dryga tio år jag eldat flisen, men att stokern fylls upp med flis när strömmen kommer tillbaka känner jag igen...

att helt gå över till Luft/vatten är säkrare, billigare, lindringare och ger troligen bättre komfort.
Jag är också mer och mer inne på att byta bort flisen helt istället för att kombinera den med något nytt. Men solvärmen ska så klart vara kvar. Och därmed behövs även kulverten från pannrummet. Det är bara inte så lätt att veta vad man ska satsa på. En aspekt som gör valet extra svårt är att jag ju egentligen inte vet vilket energibehov huset har i kWh räknat. Jag vet ju hur mycket flis jag köpt (och två månaders uppvärmning med elpatron) men hur mycket av flisens energi som gått åt till fyrhållning och annat spill är väldigt svårt att gissa sig till. Kanske skulle man försöka mäta antalet tillförda kWh i kulvertanslutningen i bostadshuset under den kommande vintern för att ha ett bättre underlag, men jag gissar att sådan mätutrustning inte är gratis.

Om jag ska byta bort flisen mot vp finns ju både luft/vatten och bergvärme att titta på. En annan lösning är att byta till en modern och effektiv vedpanna. Med i princip gratis ved kan det ju vara ett alternativ om man bara hittar en riktigt bra panna med rätt mängd ack-tankar. Men så klart är vp det mest lättskötta till ok pris (såvida elpriset inte höjs).

Usch, jag tycker det här är jättesvårt. Tack för att ni bidrar med kloka synpunkter!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om du är inne på att köra LVVP + solvärme så finns CTC EcoZenith i550 Pro som man kan ansluta sina solpaneler och värmepump till direkt.
Det funkar också fint att ansluta en vanlig EcoZenith i250 till en acktank som värms av solpaneler.
Övriga tillverkare har också solpaket, men jag tycker CTC har de mest anpassade lösningarna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!