Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärmepump mixat med radiatorer och golvvärme?  (läst 2535 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ohfy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bergvärmepump mixat med radiatorer och golvvärme?
« skrivet: 06 januari 2017, 02:05:12 »
Hej!
Är ny här och har läst massvis med trådar men kan ändå inte få en bild av hur saker och ting hänger ihop och hur de ska ställas in.

Har nyligen ersatt pellets med bergvärme.

Ett ganska rörigt system bestående av ca 78kvm radiatorer plus lika stor källare med radiatorer, ca 78 kvm tillbyggnad på platta med golvvärme, samt 10kvm golvvärme i den delen med radiatorer.

Så alltså 3 olika system, de två golvvärmesystemen har varsin pump och termostat.

Har nu under de senaste kalla dagarana tyckte att kompressorn går väldigt mycket och tillochmed eltillsatsen har hoppat in ett par timmar.

Lite data när det var som kallast :
Ute: -17
Framledning: 48 (46) c
Returledning: 42 (55) c
Varmvatten : 81 c
Integral - 291
Brine in: 1
Brine ut -1

Golvvärmen är strypt till ca 30 grader och 25 grader retur.

Jämförde detta med en bekants system som hade ca:
FL 55
Retur 47
VV 51
Brine in -1
brine ut -4

Är helt novis på detta men känns som att hans pump bör ta mer energi med högre FL och lägre brine in/ut?
Trots det hade han ingen eltillsats under samma period.

Mottar gärna tips och ideer hur jag kan optimera systemet.
Tack på förhand


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bergvärmepump mixat med radiatorer och golvvärme?
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2017, 08:16:24 »
Att jämföra med ett annat hus är oftast helt omöjligt. Utan att säga om dina prylar går som dom ska eller inte så är det ju så att VP'n får bättre verkningsgrad ju lägre vattentemp och varmare brine den jobbar med. Så om du klarar uppvärmningen med 48 graders framledningstemp så får du bättre verkningsgrad än polaren som måste ha 55 grader.

Dock tycker jag att två graders skillnad mellan brine in och ut verkar lite, men det kan ju bero på mätfel.

Hur mycket elpatron som behövs beror på hur VP'n är dimensionerad i förhållande till husets effektbehov. Svårt att säga om det är normalt utan att veta mer om värmepumpen och huset.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ohfy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmepump mixat med radiatorer och golvvärme?
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2017, 09:14:35 »
Det är det jag blir så fundersam över, om polaren somsagt har "sämre" värden och hans pump klarar det utan eltillsats känns det som att något inte är helt optimerat hos mig?
Visserligen har han enbart radiatorer men och andra sidan kör man ju lägre temp på golvvärmen så den borde ju vara effektivare?

Pumpen jag har är en Thermia optimum g3, och halva huset är urpsrungligen från 1946, tillläggsisolerat och andra halvan tillbyggd 2013.

Hur mycket spelar det in med fl och retur på alla element? läste någonstans att man ska ligga på 5-10 grader skillnad på element och 2-3 grader på golvvärme?


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bergvärmepump mixat med radiatorer och golvvärme?
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2017, 09:18:24 »
Det är det jag blir så fundersam över, om polaren somsagt har "sämre" värden och hans pump klarar det utan eltillsats känns det som att något inte är helt optimerat hos mig?

Han kanske har ett mindre hus? Eller bättre isolering? En annan Vp? Duschar mindre? ? Det är, som sagt var, väldigt svårt att jämföra två hus med olika förutsättningar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ohfy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmepump mixat med radiatorer och golvvärme?
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2017, 09:49:46 »
Jo dels mindre hus men ungefär lika gammalt och även det tilläggsisolerat.
Förstår att det är svårt att jämföra, blev så fundersam när vi jämförde värden och mina såg bättre ut men behövde eltillsats..
Ska även tillägga att jag har en stor contura täljstenskamin som vi eldar flitigt i vilket polaren inte har, det bör väl knappast göra pumpen mindre effektiv?
« Senast ändrad: 06 januari 2017, 09:51:59 av ohfy »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!