Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Isolering rör  (läst 2304 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pannan20

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Isolering rör
« skrivet: 22 december 2019, 20:30:32 »
Hej jag undrar vad den bästa isoleringen är för rören som går mellan min utedel och innedel på min luft/vatten? En bit av rören sitter utomhus. Ska där vara någon speciellt isolering som tål uv-strålning osv

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Isolering rör
« Svar #1 skrivet: 22 december 2019, 20:52:05 »
Hej jag undrar vad den bästa isoleringen är för rören som går mellan min utedel och innedel på min luft/vatten? En bit av rören sitter utomhus. Ska där vara någon speciellt isolering som tål uv-strålning osv
Och gnagare, och fåglar!
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Patrik82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Isolering rör
« Svar #2 skrivet: 22 december 2019, 20:52:32 »
Jag körde Armaflex som grund på 28 rören ute, sen så tog stora 90 skarvar ifrån biltema som dom har där, efter det så köpte jag också massa isoleringstejp ifrån biltema för att få ihop allt. Efter det så byggde jag en liten låda eller jag la frigolit som jag fasade ut rören i så det blev som en liten låda runt rören. Efter det så la jag silvertejp runt allt en bra bit för att det inte ska komma fåglar och äta och det ska hållas ihop bra.

Funkar bra en så länge, kanske blir en förändring framöver men jag väldigt lite rör på utsidan. Rör sig om < 0,5m.

Utloggad Patrik82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Isolering rör
« Svar #3 skrivet: 22 december 2019, 20:53:43 »
Tillägga att jag körde med klämkopplingar, så jag har 90gradare och raka rör.

Utloggad RaveG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Isolering rör
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2020, 16:42:42 »
Jag tänkte också på UV-beständighet när jag isolerade.
Hittade inget så jag körde också biltema isolering och väldigt mycket av deras isoleringstejp.

Speciellt kom isolertejpen till pass runt avstängningsventilerna. För att stänga av får man skära upp isoleringen och sen tejpa dit ny.

Sen målade jag isoleringen med samma färg som huset :p
Tycker det ser bra ut och färgen borde ju skydda mot UV.

Än så länge har inga fåglar eller möss varit där så hoppas det klarar sig.


Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3567
  • Karma +2/-0
SV: Isolering rör
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2020, 16:48:50 »
Jag tänkte också på UV-beständighet när jag isolerade.
Hittade inget så jag körde också biltema isolering och väldigt mycket av deras isoleringstejp.

Speciellt kom isolertejpen till pass runt avstängningsventilerna. För att stänga av får man skära upp isoleringen och sen tejpa dit ny.

Sen målade jag isoleringen med samma färg som huset :p
Tycker det ser bra ut och färgen borde ju skydda mot UV.

Än så länge har inga fåglar eller möss varit där så hoppas det klarar sig.

Måla dem var en väldigt bra idé!

Jag tog aluminiumtejp för ventilation från mina, blanka ytan åt båda håll reflekterar tillbaka värmen och bort kylan. Men helvetiskt fult.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Nordkraft

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isolering rör
« Svar #6 skrivet: 04 mars 2020, 14:57:27 »
Det är kanske lite sent, men min lösning mot gnagare, och fåglar är aluminiumslang från Byggmax.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!