Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fulpump  (läst 6742 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Appliance_2006

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fulpump
« skrivet: 20 februari 2021, 17:33:12 »
Jag köpte min kära Applians fulpump på överskottsbilaget 2006-2007 (3500kr) trots alla råd att låta bli - Installerade själv och det är först idag som den börjar sjunga på sista versen. Nu har jag gjort en storstädning av inomhusdelen (plockade isär den helt) och den verkar fungera sisådär efter resett av inkommande el.
Är den värd att låta en kylmontör vaccumsuga den och fylla på köldmedel? Den uppför sig lite konstigt när det gäller temperatur. Maxar jag den på värme fungerar den perfekt, likaså när den står i avkylningsläge. Ställer jag den i "önskad" temperatur måste den ställas på 26 grader för att ge ca 22 grader. (pumpen blåser väldigt het luft, inget fel där)[img][img]

Jag har gjort alla fulknep kört kyla resptektiva värma mm. Finns det något jag glömt?



Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fulpump
« Svar #1 skrivet: 20 februari 2021, 17:56:27 »
Kylmedia R410a har blivit dyrt bland annat p.g.a. nya miljöregler och att anlita service för tömning och återfyllning kostar säkert åtskilliga tusenlappar. Om det finns en läcka måste den hittas och lagas. Bättre då att satsa på någon modern modell med högre verkningsgrad och bättre prestanda tycker jag.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Appliance_2006

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fulpump
« Svar #2 skrivet: 20 februari 2021, 18:31:48 »
Yepp vi tänker nog lika. Jag trodde aldrig att den här pumpen skulle hålla så länge som den gjort. Det var nog köldknäppen som tog livet av den :-)
 Jag upptäckte dock att fÃ¥r den stÃ¥ med öpen lucka sÃ¥ drog den igÃ¥ng direkt. Det sitter en sladdmonterad  givareunder under luckan vid. Jag provar att lÃ¥ta den hänga utanför luckan och se vad som händer. Funkar inte det blir det en ny pump. Har du nÃ¥gon rekommendation - den ska värna upp ca 50 kvm öppen planlösning.
« Senast ändrad: 20 februari 2021, 18:33:39 av Appliance_2006 »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fulpump
« Svar #3 skrivet: 20 februari 2021, 19:12:59 »
När det blir kallt under en längre period får man försöka hålla koll på om det växer is på undersidan och upp mot underkanten av värmeväxlaren i utedelen. Kan orsaka skada.

Om man söker efter ny modell behöver man veta mer om kraven den nya behöver uppfylla. När huset är byggt? Tilläggsisolering? Var i landet? Dimensionerande vinterutetemperatur? Max utrymme där innerdelen måste få plats? etc. Räcker det med budgetmodeller finns t.ex. Panasonic CZ25WKE för 11.900 kr hos Polarpumpen, Mitsubishi Electric EF25 Zen 2.0 för 11.990 kr, Mitsubishi Heavy Industries Netsu 25 för 11.900 kr eller INNOVA CLASSIC LL 09 11.490 kr. Vill man ha toppmodeller blir det några tusen kronor till.
« Senast ändrad: 20 februari 2021, 19:27:28 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Appliance_2006

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fulpump
« Svar #4 skrivet: 20 februari 2021, 19:55:00 »
Oki tack för råden, grejen är den att jag ska bygga ett lite större hus, planerat till nästa sommar så jag vill inte satsa allt för mycket än. Jag tänkte då ta med den pump jag köper nu till att värma garaget med.

Jag kikar in på Polarpumpen och satsar på en budgetpump. (nu när jag flyttade tempgivaren så blev det bastu i vardagsrummet. Oki jag är för dåligt påläst om detta, bara att inse fakta.

En sista urbota dum fråga. Den gamla pumpen ska plockas ner av en kylmontör antar jag, någon som på ett säkert sätt kan hantera kylmedlet så det inte slinker ut i naturen. Finns det något man själv kan göra för att förbereda / underlätta nedmoneringen av den gamla pumpen?

Tack för alla råd - de är guld värda.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fulpump
« Svar #5 skrivet: 20 februari 2021, 20:46:48 »
Ev gÃ¥r det att med kompressorn hjälp att suga ner mediat, eller sÃ¥ suger en kylis ner allt , inget som du kan förbereda för,  det gör hen.

Utloggad Appliance_2006

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fulpump
« Svar #6 skrivet: 20 februari 2021, 20:52:58 »
 tummenupp

Utloggad Appliance_2006

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fulpump
« Svar #7 skrivet: 21 februari 2021, 12:49:52 »
- Sammanfattning -
Det bästa sättet att få fart på en Fulpump är tydligen att verbalt hota den
- Nu åker du ut din odugliga jävulspump!!!

Jag glömde att slÃ¥ av den natt och helt plötsligt small det till rejält och ett jättemoln av vattenrök (nu menar jag ett rejält moln)kom ut frÃ¥n utedelen och efter det sÃ¥ började den fungera igen. Nu är den inställd pÃ¥ 24 grager och temp i stugan varierar mellan  22 - 24 grader beroende pÃ¥ vart jag mäter. Ibland blir man inte klok pÃ¥ saker man inte är insatt i. (jag är elektriker) Hur som helst sÃ¥ beställler jag en Panasonic CZ25WKE och behÃ¥ller den gamla som reserv.

Slutet gott allting gott :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 717
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!