Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Märklig gÃ¥ng (Anslut)  (läst 3116 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tompamannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
Märklig gång (Anslut)
« skrivet: 24 september 2014, 20:41:29 »
Härom dagen när jag gick o la mig satte jag på pumpen, min Anslut 6kw. Satte set temp på 23gr. Det var 24 inne så den gick inte igång. På morgonen var det 3gr ute och 20 inne. Tänkte va fan nu då. Elementen var fesjumna och pumpen gick på första effektsteget av tre. Startade min luft/luft så jag fick upp tempen. Sedan blev det 24gr inne, solen gjorde sitt, men pumpen fortsatte att gå på ettan, hela dagen skickade han ut 30gradigt vatten på elementen. Till kvällen stannade han. Idag har det varit 24gr inne hela dagen, set temp stått på 23gr och han har inte startat en enda gång. Däremot står elpatronen på 30gr och den gick en timme och gjorde av med 3kwh.
Jag fattar ingenting. Först har vi 2 dagar med identiska förutsättningar, men ena dagen snurrar pumpen oavbrutet hela dagen och andra är den heldöd.
Sedan detta med elpatronen, vad är det för programering egentligen? Har läst om dess tvÃ¥ olika fall som styr när den ska gÃ¥. Det ena fallet säger att när tempen i värmeväxlaren understiger inställda värdet pÃ¥ vredet sÃ¥ startar den. Men alltsÃ¥, när jag inte behöver nÃ¥n värme sÃ¥ ska den ändÃ¥ ligga och starta för att vredet stÃ¥r ställt  pÃ¥ en inställd temp. Detta betyder att den mÃ¥ste stÃ¥ i botten för att inte starta och dra ström i onödan. Sedan mÃ¥ste jag springa där och justera när det blir kallare när vp inte orkar hÃ¥lla framledningstemp. Verkar väldigt korkat. Eller startar den ändÃ¥ när styrenheten säger att alla krav är uppfyllda i andra fallet, trots att vredet är nedställt pÃ¥ noll?
« Senast ändrad: 24 september 2014, 21:17:14 av Tompamannen »
Enplans villa med källare.
Uppvärmd yta plan 1: 115m2
Uppvärmd yta källare : 70m2
Värme : Vattenburet med radiatorer
Värmekällor : Nibe alpha kombi som eldas med ved, 2x500L acc-tankar, Anslut 6kw L/V värmepump, Zibro 3,3kw L/L värmepump, Handöl 10T 10kw täljstenskamin

Utloggad Tompamannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
SV: Märklig gång (Anslut)
« Svar #1 skrivet: 26 september 2014, 11:43:39 »
Jag förstår inte hur den fungerar!
Ena dagen kan inställd temperatur (set temp) stå på 23gr och rumstemperaturen (room temp) är 24gr och han eldar på för friska livet och kör ut 30-gradigt vatten till elementen, hela dagen.
Idag står han på room temp 23 och set temp 23 och har inte varit igång alls. Har den nån självlärningsfunktion eller? Att han ska vara i drift några dygn innan han lär sig? För det verkar ju helknasigt att elda på med 30-gradigt vatten en hel dag när rumstempen är en grad över inställt värde. Å nästa dag gör han ingenting när rumstemp och inställd temp är samma.
Enplans villa med källare.
Uppvärmd yta plan 1: 115m2
Uppvärmd yta källare : 70m2
Värme : Vattenburet med radiatorer
Värmekällor : Nibe alpha kombi som eldas med ved, 2x500L acc-tankar, Anslut 6kw L/V värmepump, Zibro 3,3kw L/L värmepump, Handöl 10T 10kw täljstenskamin

Utloggad G.Orre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Märklig gång (Anslut)
« Svar #2 skrivet: 30 september 2014, 19:41:26 »
Hej!

Du har inga fel på din pump! Bara en bristfällig instruktion.
Jag hade en likadan som den tidigare Julapumpen förut och hade samma problem.

Efter mycket forskande lyckades jag hitta en PDF-fil som jag tyvärr inte har kvar.
Men där framgick att pumpen är byggd för att köras mot ett golvvärmesystem.
Då golvvärme inte skall bli varmare än 27 grader så strävar pumpen efter att hålla det tills du får tillräckligt varmt i huset.

Men eftersom du har radiatorer så räcker ju inte 27 grader för att värma ditt hus.
Lösningen är att strunta i rumsgivaren och köra pumpen på fast kondensering. (Ställ in vilken temperatur vattnet skall vara.)
Jag kopplade min mot en acc-tank och shuntade sedan därifrån.

Vad gäller el-patronen så får den ström då ett av två villkor är uppfyllda.
1. Vattentemperaturen är X-antal grader lägre än önskad vattentemp.
2. Kompressorn har gått på max-effekt i X antal minuter (tror det var 50 minuter).
Då spelar den inställda temperaturen på el-patronen mindre roll eftersom den bara får ström då något av dessa vilkor måste vara uppfyllda.

Lycka till

Utloggad Tompamannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
SV: Märklig gång (Anslut)
« Svar #3 skrivet: 05 oktober 2014, 12:06:02 »
Ja jag har fått fundera en hel del på varför den agerar som den gör. Men när du skriver det om golvvärme så blir det ju lite klarare eftersom den arbetar med så långa intervall. Har man golvvärme så brukar ju temperaturen svänga lite långsammare än med radiatorer.
Just 27gr känner jag igen. Vid flera av tillfällena när roomtemp har varit 24 och settemp stått på 23 och jag undrat varför den går när roomtemp är uppfyllt. Så har jag tryckt på "temp minus" och då har 27gr visats på displayen utan att jag fattat varför. Står det 23 och jag trycker minus så borde 22 visas, men då har det stått 27gr.

Att köra med fast kondensering mot pannan var min första tanke. Men sedan fick jag en massa motargument på forumet att detta var fel för att cop-värdet blir så mycket sämre när pumpen får jobba med så hög temperatur.
Enplans villa med källare.
Uppvärmd yta plan 1: 115m2
Uppvärmd yta källare : 70m2
Värme : Vattenburet med radiatorer
Värmekällor : Nibe alpha kombi som eldas med ved, 2x500L acc-tankar, Anslut 6kw L/V värmepump, Zibro 3,3kw L/L värmepump, Handöl 10T 10kw täljstenskamin

Utloggad G.Orre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Märklig gång (Anslut)
« Svar #4 skrivet: 06 oktober 2014, 16:59:07 »
Ja och det är ju sant att cop-värdet blir sämmre. Men eftersom du inte har golvvärme så är det bästa lösningen.

Men sämst är ju att det inte framgår när man läser på deras hemsida att dom fungerar så.

Själv har jag kopplat min pump till en tekniktanken med varmvattenslinga i. Sedan kör jag fast kondensering mot tanken på sommar vår och höst.
Men jag har även kopplat med ventiler så att jag på vintern i stället kör den direkt på returen från radiatorerna. Då kan jag köra den på fast kondensering även där och bara låta den gå mot ett börvärde som i mitt fall är 48 grader.
Eftersom huset då kräver mer energi än vad pumpen kan ge så klarar den ju inte att hålla den temperaturen.
På så sätt går pumpen på max för att sedan stöttas av elpatronen jag har i tekniktanken.
Min automatshunt  som styrs av rumstemperaturen ser dÃ¥ till att bara pyttsa pÃ¥ med sÃ¥ mycket elvärme som behövs för att hÃ¥lla huset varmt.
Jag har alltså inte elpatronen som hör till pumpen i drift utan enbart den i tekniktanken.

På detta sätt inbillar jag mig att jag nyttjar pumpen på effektivaste sättet.

Jag har dessutom skaffat mig ytterligare en pump som jag tänkte köra mot tanken på vintern när den första går på returen. Dock har jag inte installerat den ännu. Det blir troligen till nästa vinter.
« Senast ändrad: 06 oktober 2014, 17:02:05 av G.Orre »

Utloggad Tompamannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
SV: Märklig gång (Anslut)
« Svar #5 skrivet: 07 december 2014, 08:47:23 »
Nu har pumpen varit igång ett tag och nu verkar den fungera som den ska. Jag vet inte om det är nån form av självlärningsfunktion för nu har jag inte ändrat tempinställningen på några veckor och då jobbar den jämnare. Dock ångrar jag att jag inte tog den större 9kw-modellen istället. Känns som att den får jobba onödigt hårt när tempen går under nollan.

Ska bli spännande att se hur den fungerar i vinter. Loggar luft/luft-pumpen, luft/vatten-pumpen och elpatronen separat. Ska bli spännande att se hur det fördelar sig efter utetempen.
Enplans villa med källare.
Uppvärmd yta plan 1: 115m2
Uppvärmd yta källare : 70m2
Värme : Vattenburet med radiatorer
Värmekällor : Nibe alpha kombi som eldas med ved, 2x500L acc-tankar, Anslut 6kw L/V värmepump, Zibro 3,3kw L/L värmepump, Handöl 10T 10kw täljstenskamin

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!