Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Luft/Luft värmepump som klarar -20C  (läst 26404 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
Luft/Luft värmepump som klarar -20C
« skrivet: 17 juli 2012, 02:39:31 »
Hej!

Funderar på att skaffa en till vämepump som ska värma husets nedre plan medans min Panasonic (kommer inte ihåg modellen just nu) värmer övre.
Dock är Panasonic-pumpen lite klen när det börjar bli -15C, den går ner och avfrostar väldigt ofta.
Vid -20C kan man lika gärna stänga av den och låta elementen gå istället.

Eftersom värmepumpar är en djungel kanske ni kan ge förslag på vad jag ska skaffa? Har försökt leta själv men blir bara mer förvirrad.

Nedre plan som ska värmas upp är c:a 60kvm (rum som man är i).

Mina krav är att den ska snurra på "ok" vid -20C, vara hyffsat tyst och inte vara allt för dyr (går det att hitta?) :).

Var och frågade en lokal firma och de skulle ha 20.000:- inkl installation för en Toshiba Polar2.
Den kostnaden är lite svettig med min budget, jag är medveten om att man inte ska snåla men jag vet inte vad som är rimligt eller om det går att få nån som är billigare men fortfarande är okej.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luft/Luft värmepump som klarar -20C
« Svar #1 skrivet: 17 juli 2012, 10:53:50 »
Vet inte vilken modell/effekt av Toshiba ni kikade på men Mitsubishi FD35VABH även kallad Q Heat 660 bör du kunna hitta för några tusen billigare med 5 års garanti.
Går att hitta paralellimporterade med 2 års garanti lite billigare om du inte känner att du behöver den 5 åriga garantin.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Luft/Luft värmepump som klarar -20C
« Svar #2 skrivet: 17 juli 2012, 11:16:08 »
Det sa dom inte, dom gav mig ett faktablad om den men jag såg sen att det var 4 olika modeller på bladet.
Tyckte de sa att effekten var 5.nånting kW men den var egentligen "mycket bättre" vilket fick mig att tveka en aning.

Ska kolla på modellen du nämnde senare kväll.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad pumpemontør

  • Varmepumpe montør
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/Luft värmepump som klarar -20C
« Svar #3 skrivet: 31 juli 2012, 21:19:07 »
Mitsubishi Electric er gode maskiner, men ved -20 opplever mange at varmepumpen behøver litt hjelp av vedovn, eller andre elementer...
Tror de fleste anerkjente merker som koster 20 k ++ er gode maskiner.
Selv har jeg Daikin FVXS50F gulvmodell og MHI 50 ZJX. Dette er maskiner med sterke kompressorer og de avgir godt med varme. Daikin sprer varmen godt, men avfroster litt oftere enn MHI. Men når det er sagt: Daikin avfroster hurtigere (ca 8-10 minutter) mens MHI bruker 12-15 minutter ved samme utetemperatur...

Mvh
Varmepumpemontør
NOVAP-godkjent og sertifisert montør av L/L-varmepumper opp til 12 KW
Bor i Norge. Installert 1 Daikin FVXS50-F og MHI ZJX50-S, august 2011
Normal-isolert hus (350 kvm.)

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Luft/Luft värmepump som klarar -20C
« Svar #4 skrivet: 01 augusti 2012, 18:20:03 »
Pumpen jag redan har är en Panasonic 6501 AVT tillverkad 2005.

Den nya blir nog en Q Heat 660 som TS Comfort tipsade om.
Frågan är om man ska "våga" ta den från Polarpumpen eller ej.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luft/Luft värmepump som klarar -20C
« Svar #5 skrivet: 01 augusti 2012, 22:54:22 »
Skillnaden mellan dom paralellimporterade maskinerna är garantin, maskinerna är domsamma om det är FD35VABH.
Skiljer inte sÃ¥ mycket prismässigt  längre mellan att "vÃ¥ga" köpa en med 2 Ã¥rs garanti jämfört med en med 5 Ã¥rs garanti.
Köper du den paralellimporterade lite billigare och inget händer mellan år 2-5 så har du sparat/tjänat lite pengar men den prisskillnaden kan snabbt vara uppäten om något skulle inträffa efter garantitiden på den 2 åriga.
Är det stor prisskillnad på maskinen med 5 års garanti jämfört med den 2 åriga på din ort så blir valet svårare !!!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Luft/Luft värmepump som klarar -20C
« Svar #6 skrivet: 02 augusti 2012, 02:08:10 »

Hej

Vår MHI 35 ZJX snurrade på i vintras under -20 °C sträcket...
Pumpen är importerad från UK, kan fås under 1000£ med transport till dörren i nästan hela Europa :)
Den är inte Norden anpassad men funkade...
5 års garanti på delar.

Kan ej uttala mig om hur bra den var dock... eftersom jak fick info hemifrån... om den kalla vintern...
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

shelter-Jobb

  • Gäst
shelter-Jobb
SV: Luft/Luft värmepump som klarar -20C
« Svar #7 skrivet: 02 augusti 2012, 10:13:36 »
Annars har vi ju FUJITSU NOCRIA 14 LBC som jag råkade snubbla över.
5 års garanti men det vore intressant att veta hur hållbarheten är rent generellt.

Q Heat 660 ska ju vara ganska stabil.
Men Nocria 14 LBC verkar kraftfullare och bättre, i alla fall på papper?

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Luft/Luft värmepump som klarar -20C
« Svar #8 skrivet: 03 augusti 2012, 21:09:42 »
Hej igen.

Man blir bara mer förvirrad ju mer man läser på forumet.
Nu står valet mellan dessa pumpar
FD35 - Verkar vara en bra pump men blir lite dyr om man ska ha 5 års garanti.
Nocria 14 - En riktig dunderpump som många verkar nöjda med, dock har den några år på nacken.
LEC-N 12 - Ganska ny modell, billig, håller värmen bra vid minusgrader men lite klen rent effektmässigt.

Pratade med en annan lokal säljare idag som försökte sälja pÃ¥ mig en Panasonic Superscroll 9,  men en sÃ¥n pump blir det inte för min del.
Han sa dock att jag inte behövde så hög effekt eftersom luften bara cirkulerar runt och inte ut med en för kraftig (vet inte vad han menade?).
Ska man tro er på forumet (vilket jag gör) kan man inte ha för hög effekt?!

Jag resonerar som så att om Panasonicpumpen går sönder kan det vara bra att ha en pump med lite krut i.
« Senast ändrad: 03 augusti 2012, 21:12:03 av shelter »
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Luft/Luft värmepump som klarar -20C
« Svar #9 skrivet: 04 augusti 2012, 02:18:40 »

Hej

Nej, man bör nog sikta lite i överkant av behovet... en Inverter pump kommer ju inte avge mer effekt en behövs... och ta ström därefter...
Något som jag själv också såg på är minsta avgivna effekt...
Är den låg så är det ok då när pumpen går på "sparlåga" ( litet värmebehov ) drar den lite ström och man undviker frekventa start/stop.

Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Luft/Luft värmepump som klarar -20C
« Svar #10 skrivet: 05 augusti 2012, 14:39:21 »
Blir mer och mer intresserad av en LEC-N faktiskt.
Valet står nu mellan den och Nocira 14 (av diverse anledningar föll FD35 bort).

Lite mer fakta om huset. Det är bra mycket kallare på min bottenplan än vad det är på övervåningen, tror det är dåligt isolerad platta och entré som ställer till det. Har försökt åtgärda entrén men det är svårt, det är alltså där jag tänkt sätta innerdelen, ovanför dörren.
När det är kallt ute och jag har Panasonicpumpen på i trappan är det inte ovanligt att det är 18 grader i rummen nere, detta trots att jag riktar luften ner mot bottenplan men spridningen av luften blir inte optimal.

Vad tror ni? Om LEC-N har bättre konstant drift (längre tid mellan avfrostningarna) borde den kunna leverera en jämnare värme än Nocria?
Det som oroar mig med Nocrian är att den börjar agera äggklocka vid minusgrader, dock har den istället bra effekt vilket jag tror behövs för en behaglig värme på bottenplan. Men jag vet hur det är när Panasonicpumpen stannar, jag tycker det märks direkt.

Tyvärr hittar jag inte mycket info om LEC-N, Polarpunpen skriver ju COP 2,56 vid -25 vilket verkar smått otroligt.
« Senast ändrad: 05 augusti 2012, 14:49:45 av shelter »
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Polarpumpen.se

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Nordens största värmepumpsleverantör pÃ¥ internet
    • Polarpumpen AB - Luftvärmepumpar frÃ¥n Toshiba, Panasonic, Mitsubishi & Fujitsu
SV: Luft/Luft värmepump som klarar -20C
« Svar #11 skrivet: 05 augusti 2012, 23:10:44 »
... Tyvärr hittar jag inte mycket info om LEC-N, Polarpunpen skriver ju COP 2,56 vid -25 vilket verkar smått otroligt.

Informationen är tagen direkt ifrån FG Nordics hemsida. Klicka på länken och gå längst ned på sidan så hittar du fina grafer på LEC-N.
Se www.polarpumpen.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och luftvatten värmepumpar.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Luft/Luft värmepump som klarar -20C
« Svar #12 skrivet: 07 augusti 2012, 22:42:50 »
Efter mycket om och men bestämde jag mig, det blev en LEC-N 12 pump.

Eftersom pumpen är relativt ny fanns det inte mycket användarfeedback. Men att det är en nyare pump som verkar gå bra vid låga tempraturer var väl det som avgjorde, samt 5 års garantin. Sen om den verkligen gör det återstår att se men forumanvändaren E.T. verkade nöjd med sin och han bor på samma breddgrad som mig.

SÃ¥ snart har man 2 värmepumpar i huset istället för en.  tummenupp

Tack till alla som tagit sig tid att ge feedback.

Har inga avancerade mätverktyg men ska försöka återkomma med hur pumpen sköter sig. :)
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: Luft/Luft värmepump som klarar -20C
« Svar #13 skrivet: 08 augusti 2012, 09:49:12 »
Eftersom pumpen är relativt ny fanns det inte mycket användarfeedback.

Hej!

Litet sent, kanske, men jag har haft min LECN-12 i elva månader nu och den har skött sig u.a. Jag köpte den som AC och som komplement och back-up till min underdimensionerade BVP så den har ännu inte satts på speciellt svåra prov. Vid låga temperaturer (under -8 grader) den gångna vintern körde jag den parallellt med BVPn (tillskott blockerat) och den hade inga som helst problem att leverera det BVPn inte klarade av.

Vänligen / Gunnar

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
n
« Svar #14 skrivet: 08 augusti 2012, 17:06:41 »
Ja men det låter ju bra, nu har jag feedback från 2 användare som är nöjd. :)

Nu hoppas jag placeringen blir som jag tänkt, vet inte hur "kinkiga" installatörerna brukar vara. ;)

EDIT:
Nu är pumpen på plats och jag fick den där jag ville ha den, både ute och innedelen.
Kylteknikern som installerade var riktigt bra, nu är det bara att invänta kylan. :)
« Senast ändrad: 17 augusti 2012, 18:31:13 av shelter »
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!