Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fjärrstyra IVT X15  (läst 1775 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SmulanTiger

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fjärrstyra IVT X15
« skrivet: 06 februari 2019, 20:21:13 »
Jag har en bergvärmepump IVT X15 årsmod 2010 som jag skulle vilja kunna styra med hjälp av mobiltelefon/app.
Det finns flera anledningar till detta. Dels är pumpen placerad i en jordkällare i huset, så det är rätt bökigt att ge sig ner dit och titta till/ändra. Dels vill vi kunna tillbringa längre perioder vintertid utomlands. Och det vore guld värt att kunna se att allt funkar när svinkylan slår till i norra Sverige.
Vår årsmodell av X15 har styrsystemet Rego 800.
Går det att sätta in någon form av fjärrstyrning redan nu? Eller måste styrsystemet uppgraderas till Rego 1000 eller Rego 2000? Går det - och ifall - hur stora summor handlar det om?
Ska tilläggas att vi nu endast har utegivare. Men jag tänker installera innegivare - eftersom vi ofta är hemma och eldar. Med enbart utegivare tjänar vi inget eftersom pumpen fortsätter att mata radiatorerna. Blir fort 35 grader varmt inne till ingen nytta.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fjärrstyra IVT X15
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2019, 07:34:59 »
Det finns produkter, t ex husdata, som läser av information från pumpen så att man kan se hur den jobbar via internet.
Rego 800 har inte så mycket stöd för fjärrstyrning. Det finns en ingång man kan använda för att aktivera en förvald funktion. T ex semesterläge, nattsänkning, blockering av värmen eller kompressorn.
Jag vet inte om det är möjligt att byta till Rego 1000/2000 istället. Jag gissar att man behöver byta alla kort i den, inte bara själva datorn.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad SmulanTiger

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fjärrstyra IVT X15
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2019, 12:14:46 »
Tack för svaret!
Gissar att det handlar om rätt stora pengar att uppgradera till Rego 1000/2000.
FrÃ¥gan är om det är värt det?  Eller om man ska vänta tills hela pumpen ska bytas ut?

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Fjärrstyra IVT X15
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2019, 12:19:39 »
Med en vanlig logger (från Rickard) kommer du långt för att säkerställa att det fungerar som det skall. Gör det inte det så krävs det ändå för det mesta fysisk närvaro.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad SmulanTiger

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fjärrstyra IVT X15
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2019, 14:16:17 »
Visst är det bäst att kunna vara på plats. Men befinner man sig utomlands långa perioder, samtidigt som det är bokstavligt talat svinkallt i Norrland, då vill man i alla fall kunna slår larm om något är galet.
Är ju inte tillnärmelsevis nån expert på detta. Vad är det för typ av Logger du menar?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fjärrstyra IVT X15
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2019, 15:48:19 »
Datalogger från Energibutiken.se: https://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad SmulanTiger

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fjärrstyra IVT X15
« Svar #6 skrivet: 07 februari 2019, 16:30:38 »
Tack för tipset.  Ska kolla om det är nÃ¥t.
Finns det fler alternativ?

Fredriken73

  • Gäst
Fredriken73
SV: Fjärrstyra IVT X15
« Svar #7 skrivet: 08 mars 2019, 07:20:51 »
Hej,

Jag har en IVT X15 och jag övervakar temperaturer i huset med hjälp av vanlig Telldus smart hem paket.
Jag använder två termometrar av typen (Jula: 4080925) de mäter två temperaturer plus luftfuktighet.
Jag använder en för att mäta temperatur i poolvatten plus temperatur i poolrum, och en för att mäta temperatur inne.

Det gÃ¥r ju inte styra nÃ¥got, men man jag i alla fall följa temperaturen.  I Telldus Live kan du även fÃ¥ ut en graf pÃ¥ hur temperaturen förändrat sig senaste veckan.



Utloggad Mr_Hope

  • Entrepenör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
SV: Fjärrstyra IVT X15
« Svar #8 skrivet: 03 april 2023, 09:40:08 »
Det finns produkter, t ex husdata, som läser av information från pumpen så att man kan se hur den jobbar via internet.
Rego 800 har inte så mycket stöd för fjärrstyrning. Det finns en ingång man kan använda för att aktivera en förvald funktion. T ex semesterläge, nattsänkning, blockering av värmen eller kompressorn.
Jag vet inte om det är möjligt att byta till Rego 1000/2000 istället. Jag gissar att man behöver byta alla kort i den, inte bara själva datorn.

hej har du använt den externa ingÃ¥ngen? jag skulle vilja kunna blockera vv tillverkning vissa tider  tex.
Hus (1) 703m2+300m2
Borrat 190M X 2 + 30meter slang i mark IVT X15 + 300L + Backup=Vedpanna+olja+Elpatron på 15kw

Hus (2) 76m2
(Nyrenoverat) L/L värme IVT GRN12 + Gnosjö oljerad i wc och sovrum

Hus (3) 100m2+100m2
Kombipanna ved+Pellets Janfire Flex-A

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!