Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Chromecast  (läst 3926 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jivenburk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärmepump & golvvärme
    • Aktuellt väder hos Jivenburk
SV: Chromecast
« Svar #15 skrivet: 24 januari 2019, 17:35:54 »
Sätt upp en VPN tunnel i nätverket, moderna routrar har stöd för detta. När mobiler, surfplattor och datorer är anslutna till öppna trådlösa nätverk kan deras trafik lätt bli avlyssnad, går att lösa med hjälp av VPN (Virtual Private Network).

Eftersom all trafik som skickas genom VPN-tunneln är krypterad, kan VPN användas för att skydda trafik. Det är användbart pÃ¥ öppna trÃ¥d­lösa nätverk. Om inte en VPN-lösning används sÃ¥ kan alla i närheten se exakt vilka sidor som besöks, läsa meddelanden som skickas och till och med se användarnamn och lösenord som används för att logga in pÃ¥ webbsidor  :o

Villa, 2 plan, 235kvm boyta + garage 30kvm, byggår 2006
Bergvärmepump Nibe F1230-8 + FLM30 + Compact 200 från 2006. Borrhål 170 m. Golvärme (tot ~900m).
VVC, styrning-övervakning Nibe RCU 11, 3030Pro, Smatrix Wave Plus, Ontech GSM 9025 och Leakomatic M4i Premium

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Chromecast
« Svar #16 skrivet: 24 januari 2019, 17:51:53 »
Fast nu gjorde du nog en tankevurpa
Ansluter man inte cromecasten till en hdmi ingång som aktivt måste väljas för att se det som castas så funkar den som dottern brukar använda i alla fall har jag för mig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Chromecast
« Svar #17 skrivet: 24 januari 2019, 18:08:09 »
Ansluter man inte cromecasten till en hdmi ingång som aktivt måste väljas för att se det som castas så funkar den som dottern brukar använda i alla fall har jag för mig.
Jo men scenariot var inte riktigt som du tänker.  SÃ¥ här var det:

Lgn A: Gammal tant ser på sin Smart-TV med casting inbyggt och tittat på Bingolotto (inte castat).

Lgn B: Ung ensam kille tänker titta på lite snygga tjejer och skall casta till sin Chromecast men castar av misstag till gammal tants Smart-TV (eller med flit för att stalka henne).

Som du ser behöver gammal tant inte välja någonting aktivt och behöver inte ens förstå vad som händer.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Chromecast
« Svar #18 skrivet: 24 januari 2019, 18:33:56 »
Men väljer hon inte hdmi ingången det castas till så märker hon inget och vet hon inget lär hon inte byta hdmi ingång och då förstår jag inte problemet jag brukar i alla fall inte byta bara så där utifall nån skulle casta till tvn.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Chromecast
« Svar #19 skrivet: 24 januari 2019, 18:37:40 »
PÃ¥ en Smart-TV (i alla fall mina) med casting inbyggt sÃ¥ växlas TVn automatiskt till det som castas till den.   Ã„r det en Smart-TV sÃ¥ är det ju inte nÃ¥gon INGÃ…NG som det kommer genom.
« Senast ändrad: 24 januari 2019, 18:39:54 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Chromecast
« Svar #20 skrivet: 24 januari 2019, 18:46:14 »
Så funkar det i alla fall inte på min tv men har ingen inbyggd casting tror jag i alla fall dottern har provat Cromecast nån gång jag kör med datorn som är kopplad till tvn så jag märker inte om nån castar till min tv och rätt osannolikt där jag bor. Förövrigt är det grymt irriterande med maskiner som växlar hdmi port själv hade lite problem med det tidigare med en dvd spelare men kommer inte ihåg hur jag löste det men nu funkar det som det ska.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Chromecast
« Svar #21 skrivet: 24 januari 2019, 19:46:40 »
Men väljer hon inte hdmi ingången det castas till så märker hon inget och vet hon inget lär hon inte byta hdmi ingång och då förstår jag inte problemet jag brukar i alla fall inte byta bara så där utifall nån skulle casta till tvn.

Chromecasten är ju hela tiden synlig på nätet. Om du sitter och tittar via den på din tv så kan jag byta till ett 'bättre' program om jag är ansluten till samma nät.
Våran tv går till och med ur standby när man börjar casta, så vill man slippa bli överraskad av någon fin naturfilm mitt i natten så räcker det inte att stänga av tv'n med fjärren...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Chromecast
« Svar #22 skrivet: 24 januari 2019, 21:06:26 »
Visste inte att man kan byta castare lite hur som helst men är ju tråkigt med produkter som väljer att starta tv eller byta hdmi port utan att nån vill det.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2496
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Chromecast
« Svar #23 skrivet: 24 januari 2019, 21:20:35 »
Visste inte att man kan byta castare lite hur som helst men är ju tråkigt med produkter som väljer att starta tv eller byta hdmi port utan att nån vill det.
Det är ju just så det ska fungera!
Har det alltid påslaget.
Kallas vanligen HDMI-CEC och går att slå av om man nu skulle önska det.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Chromecast
« Svar #24 skrivet: 24 januari 2019, 21:31:07 »
Tycker det är helt värdelöst om det byts Hdmi port bara för att jag startar datorn eller dvdn tar ju rätt lÃ¥ng tid att starta en mediespelare i dag och jag kanske tittar pÃ¥ nÃ¥tt som jag vill se klart och är inte sÃ¥ intresserad av att se uppstarten av dvd spelaren eller datorn gillar du titta pÃ¥ sÃ¥nt  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Chromecast
« Svar #25 skrivet: 24 januari 2019, 21:34:58 »
Det är ganska praktiskt att inte behöva leta fram fjärren när man ska slå på en film.
Vi har å andra sidan bara chromecasten och xboxen inkopplade i tv'n, så risken att man redan tittar på något annat är ganska liten.

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Chromecast
« Svar #26 skrivet: 24 januari 2019, 21:38:50 »
Fjärren behöver du troligtvis för att starta filmen om du inte går fram till dvdn och startar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Chromecast
« Svar #27 skrivet: 24 januari 2019, 21:48:19 »
Filmen streamar jag via chromecasten. Dvd'n är nerpackad i nån låda...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2496
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Chromecast
« Svar #28 skrivet: 24 januari 2019, 21:49:13 »
Alla mina prylar funkar bra med HDMI-CEC så det mesta går att styra med endast TV:ns fjärr (även Apple-tv).
Sedan säger man stäng av tv:n till Google Assistant sÃ¥ stängs allt av samtidigt.  :)

Men men alla är vi olika...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Chromecast
« Svar #29 skrivet: 24 januari 2019, 21:52:21 »
Kan styra mina prylar med förstärkarens fjärr men använder oftast den som tillhör prylen det är enklast så och vi är helt klart olika.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!