Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bytt frÃ¥n elpanna till luft/vatten - en del problem...  (läst 4399 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Joakim Holm

  • Gäst
Joakim Holm
Bytt från elpanna till luft/vatten - en del problem...
« skrivet: 17 januari 2019, 14:02:08 »
Hej,
jag har renoverat mitt badrum (tillika pannrum), och i samband med det bytt ut en gammal elpanna till en luft/vattenpump (Daikin). Rörmokaren som gjorde badrummet drog om en del rör (bytte bla från 22mm Cu till 22mm PEX från pannan till fördelaren, och drog en radiatorslinga som tidigare var kopplad direkt till pannan med c:a 20mm stålrör till en fördelare med 15 mm PEX istället), och värmepumpsinstallatören kopplade sedan in pumpen.

Nu har jag diverse olika problem, men jag vet inte vem jag ska prata med (rörmokaren som ändrade rördragningen, eller värmepumpsinstallatören)? Jag misstänker att jag iallafall bör ha en idé om varför dessa problem har uppstått innan jag ber någon åtgärda dem.

1) dålig värme. Tidigare var alla radiatorer rejält varma, nu blir några knappt ljumma och vissa är iskalla. Jag har öppnat alla element, ställt upp framledningstemperaturen till max (55 grader) oberoende av utetemp, avluftat, men inget verkar hjälpa. Hade det enbart varit den slinga som är kopplad med 15mm PEX som hade problem så hade jag gissat att det var pga underdimensionerade rör, men jag har problem i hela huset.

2) pumpen låter förskräckligt, jag misstänker att det är cirkulationspumpen. Den ger ifrån sig ett väldigt obehagligt högfrekvent ljud då och då, låter som något som varvar upp.

Var/hur ska jag börja felsöka detta? Är det nån idé att börja justera in flödet till varje radiator innan jag ens har 55 grader i någon del av systemet? Problem 1) är ju givetvis mest akut, så det är det jag fokuserar på för tillfället.

Tacksam för alla idéer/förslag!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bytt från elpanna till luft/vatten - en del problem...
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2019, 14:23:05 »
Ett problem när man byter frÃ¥n el-panna till värmepump är att värmesystemet kanske var dimensionerat som högtemperatursystem 80/60. DÃ¥ är framledningstemperaturen 80 grader och returen ca 60 grader när det är som kallast ute pÃ¥ vintern. Värmepumpar arbetar med en framledningstemperatur pÃ¥ max 55-65 grader beroende pÃ¥ fabrikat och modell. För att delvis kunna kompensera för lägre temperatur behöver man istället kunna öka flödet, dvs. mer fart pÃ¥ cirkulationspumpen när det blir kallt. Att dÃ¥ byta till smalare rör när man kopplar om är helt vansinnigt. GÃ¥r det att ställa cirkulationspumpen i ett konstant läge för att kontrollera om det blir varmt?   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bytt från elpanna till luft/vatten - en del problem...
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2019, 14:44:25 »
Vad är det för temperatur på in- och utgående värmebärare vid pumpen när den försöker värma huset?

Vad är det för typ av radiatorsystem, 1- eller 2-rörssystem?

Bilder är till stor hjälp sÃ¥ det vore bra med nÃ¥gra bilder pÃ¥ installationen. För att kunna posta bilder mÃ¥ste man vara registrerad, det gÃ¥r inte som gäst. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad JoakimHolm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bytt från elpanna till luft/vatten - en del problem...
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2019, 10:35:11 »
Nu har jag lyckats registrera mig som användare!

Det är ett 2-rörssystem. Jag har ställt framledningstemperaturen till 55 grader (oberoende av utetemp) och cirkulationspump till kontinuerlig drift. Dock är informationen från innedelen lite motsägelsefull, den är förberedd för 2 värmekretsar, fast den ena är inte inkopplad (är "kortsluten" med ett kort rör på utsidan). Innedelen är konfigurerad för att bara ha 1 värmekrets, fast när jag läser av ställdonen så är cirk.pump 1 alltid igång, och cirk.pump 2 växlar mellan på/av.

Jag har bifogat en ritning över radiatorsystemet, hoppas den är självförklarande.


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bytt från elpanna till luft/vatten - en del problem...
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2019, 11:14:12 »
Många radiatorer matas alltså med en dubbel pex 15 mm från fördelaren och det borde räcka till i alla fall upp till 1000 W per radiator som jag ser det i just den delen. Värre är det för 22 mm stammar från innerdelen till fördelarna. 22 mm koppar brukar man säga räcker till 5000 W och kanske lite till om man pressar på trycket. 22 mm PEX har ju betydligt mindre innerdiameter och motsvarar nog 18 mm koppar som anses kunna ge ca 2800 W om jag minns rätt. Ut från pannan till den nedre fördelaren får man alltså runt 2800 W, eller kanske lite till, som ska räcka till hela 9 radiatorer. Dessutom matas en slinga med PEX 15 till fyra radiatorer, blir ca 250 W per radiator. Jag skulle anlita en erkänt skicklig rörmokare som kan reda ut problemen, hantera kopparrör och dra rätt rördimensioner. Synd att Daikin inte klarar mer än 55 grader framledningstemperatur.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bytt från elpanna till luft/vatten - en del problem...
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2019, 11:51:08 »
Att rören är lite klena kan inte vara problemet, systemet skulle fungera bättre än att den del radiatorer är kalla. Är det e strömningshastighet på 1 m/s i 22 mm röret är tryckfallet lite över 2 kPa på 3 meter. Tryckfallet är obetydligt jämfört med vad en cirkulationspump kan klara av. Är deltaT över radiatorerna 10 grader betyder det 13 kW överförd effekt. Det måste vara något annat fel.

Om värmen inte kommer ut till radiatorerna måste det betyda att pumpen går mycket korta tider och står still för det mesta. Stämmer det?

Det verkar finnas tvÃ¥ cirkulationspumpar. Hur är det kopplade i systemet? 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Bytt från elpanna till luft/vatten - en del problem...
« Svar #6 skrivet: 18 januari 2019, 12:09:47 »
Matas verkligen radiatorerna med separata slingor från en fördelare? Sitter dom inte ihop i serie?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad JoakimHolm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bytt från elpanna till luft/vatten - en del problem...
« Svar #7 skrivet: 18 januari 2019, 12:33:02 »
Tack för allt engagemang!

Ja, alla radiatorer i "slinga 2" och "slinga 3" matas med separata 2x15mm PEX från resp fördelare. Radiatorerna i "slinga 1" matas från en slinga med avstick till resp radiator, alltihop stålrör (? gammal installation från 50-talet), jag kan inte säga hur långa avsticken är till resp radiator är (ligger under golvet), men jag gissar av avsticken inte är särskilt långa (förutom det som går upp till övervåningen, den grenen är c:a 3 m).

Är det korrekt att matningen med 15mm PEX till slinga 1 är underdimensionerad? Isåfall skulle jag kunna koppla ur den delen (tills jag har bytt till en grövre dimension) och fokusera på varför slinga 2 & 3 inte funkar.

Innedelen är som sagt en Daikin Altherma 3, den är förberedd för 2 värmekretsar (och har alltså 2 cirk.pumpar), men är konfigurerad för enbart 1 krets. Det jag kan se i displayen är att cirk.pump 1 verkar gå kontinuerligt, cirk.pump 2 verkar gå väldigt sporadiskt (är oftast av när jag tittar). Detta i kombination med att rören ut från innedelen ibland är kalla och ibland är varma får mig att tro att det är cirk.pump 2 som används till värmekretsen (den andra kretsen är kortsluten via ett kort rör som alltid är skållhett). Det finns bara ett värde för flöde, vet inte om det då är flödet för krets 1 + krets 2 som uppges? Detta flöde varierar mellan 0 och 32 lit/minut. Jag kan försöka se hur flödet hänger ihop med om cirk.pumparna är av eller på. En konstig sak är att cirk.pump 2 slår av och på, trots att jag har konfigurerat innedelen för "kontinuerlig cirkulation" (finns bara 1 parameter för kontinuerlig cirkulation, trots att det är 2 cirk.pumpar). Kan det vara så att fel värmekrets är inkoppad till innedelen? Eller spelar det ingen roll?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bytt från elpanna till luft/vatten - en del problem...
« Svar #8 skrivet: 18 januari 2019, 12:52:26 »
När det gäller rördimensionerna och rekommenderad värmeeffekt utgår jag från lathunden i faq här på forumet. Avser kopparrör med ca 1 mm godstjocklek. http://faq.varmepumpsforum.com/index.php?action=artikel&cat=7&id=40&artlang=sv

Kan tyvärr väldigt lite om Daikin värmepumpar och styrsystem.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bytt från elpanna till luft/vatten - en del problem...
« Svar #9 skrivet: 18 januari 2019, 12:59:00 »
Jag har inte hitta något flödesschema på en Altherma med två värmekretsar men jag undrar om inte pumpen är felaktigt inkopplad. Den krets som är kortsluten via korta röret borde nog vara proppad så att det inte blir något kortslutande flöde. Prova med att koppla ur cirkulationspumpen till den kretsen. Det bör fungera lite bättre om jag har rätt.

Cirkulationspumpen till radiatorkretsen ska gå hela tiden.
« Senast ändrad: 18 januari 2019, 13:01:21 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bytt från elpanna till luft/vatten - en del problem...
« Svar #10 skrivet: 18 januari 2019, 13:06:39 »
När det gäller rördimensionerna och rekommenderad värmeeffekt utgår jag från lathunden i faq här på forumet. Avser kopparrör med ca 1 mm godstjocklek. http://faq.varmepumpsforum.com/index.php?action=artikel&cat=7&id=40&artlang=sv

Som jag ser det gäller riktlinjerna för långa rörsystem där man inte vill ha problem med strömningsljud. Min kalkyl var avsedd att förklara att det inte rimligen kunde vara de något för klena rören som är problemet i det här fallet. Det måste ha blivit fel i inkopplingen av pumpen, förväxling av det två värmekretsarna eller något liknande.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bytt från elpanna till luft/vatten - en del problem...
« Svar #11 skrivet: 18 januari 2019, 13:21:17 »
Är inte den ena cirkpumpen för att cirkulera vatten mellan inne- och utedelen? Den går i så fall bara när kompressorn går (om det inte är för kallt ute) vilket skulle kunna förklara varför du bara ser att den går ibland.

Har du några mer detaljerade bilder som visar hur prylarna är inkopplade?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bytt från elpanna till luft/vatten - en del problem...
« Svar #12 skrivet: 18 januari 2019, 13:30:59 »
Det är köldmedierör som går mellan inne- och utedelen. Värmeväxlaren sitter ovanpå innedelen, inte i utedelen.

Skulle vi kunna få bilder på pumpen och hur det ser ut ovanpå den?
« Senast ändrad: 18 januari 2019, 13:33:37 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad JoakimHolm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bytt från elpanna till luft/vatten - en del problem...
« Svar #13 skrivet: 18 januari 2019, 13:50:46 »
Jag kan ta kort när jag kommer hem, men jag hittade schemat, ser ut så här.

Dom har alltså kortslutit b1-b2. Enligt manualen så ska man kortsluta a1-a2 om man bara har en krets. Frågan är om det spelar någon roll? Jag har försökt tolka schemat, men blir inte klok på om det har någon betydelse.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bytt från elpanna till luft/vatten - en del problem...
« Svar #14 skrivet: 18 januari 2019, 13:53:40 »

Manualen är ju ganska tydlig. Värmesystemet ska kopplas mellan b1 och b2. a1 och a2 är till den extra värmekretsen. Om rörsisen har kopplat tvärtom så är det fel.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!