Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F750 högljudd?  (läst 1347 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rockit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F750 högljudd?
« skrivet: 21 december 2018, 14:13:15 »
Hej!

Min 310p tuffar pÃ¥ som den skall. Men den är över 15 Ã¥r gammal och när den väljer att gÃ¥ vidare och bli pantburkar sÃ¥ vill jag vara förbered med vad som skall ersätta den. För vi vet ju alla att det sker när det är sibirisk vinter och utan möjlighet att köra elpatron  tOOmten
Vårt hus har luftburen uppvärmning och har sneglat på F750. Men jag blir riktigt tveksam när jag läser att folk har problem med (vad jag tror) är missljud från frekvensstyrningen av fläktmotorn.
I vårt hus står värmepumpen på bottenplan i tvättstugan men jag hör brummandet från 310:n när kompressorn går till, och det hade varit en mardröm att behöva lyssna på ett högfrekvent missljud halva året.
Är detta fortfarande ett problem med F750 eller har nibe möjliggjort att man kan begränsa området som fläkten arbetar i? Eller kanske till och med förändrat konstruktionen?
Är det i frånluftventilerna man hör missljudet eller är det genom väggarna? Eller kanske båda?
Jag skulle vilja veta lite mer om era erfarenheter med denna värmepump. Är detta ett för utbrett problem så är det en deal-breaker för min del.

Mvh
Daniel

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9635
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 högljudd?
« Svar #1 skrivet: 21 december 2018, 14:29:29 »
Hej! NIBE 310P har ju ett reservläge som ger både uppvärmning och varmvatten så det går utmärkt att klara sig på ganska lång tid. Har ni luftburen värme är NIBE's rekommendation att byta till F370 med Alig VB250 luftaggregat. Blir inte så bra med F750 eftersom den växelvis gör varmvatten samt avfrostar. Då hinner luftvärmen bli kall om man inte löser det med någon extra ackumulatortank. Framförallt måste det vara kompressorn som hörs i F750 när den går på hög effekt/varvtal.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F750 högljudd?
« Svar #2 skrivet: 21 december 2018, 20:34:54 »
Det är kompressorn som lever om utav helvete i Nibes 750, är som en borrmaskin på fulla varv, skulle fan bli knäpp att höra det ljudet. I vissa hus man varit och kollat på pumpar, har den hörts direkt man öppnar ytterdörren.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Nibe F750 högljudd?
« Svar #3 skrivet: 21 december 2018, 20:47:47 »
Hej!

Vårt hus har luftburen uppvärmning och har sneglat på F750. Men jag blir riktigt tveksam när jag läser att folk har problem med (vad jag tror) är missljud från frekvensstyrningen av fläktmotorn.
Mvh
Daniel
Hej, jag har bytt min lilla melex elbil med likströmsmotor till en ny med växelströmsmotor. Den vartalsstyrs med frekvensstyrning. Bilen låter normalt när motorn får arbeta men när den ska minska sitt effektuttag låter den förskräckligt, ett högfrekvent illjud. Jag misstänker att det är nåt i invertern som väsnas..kan det vara samma problem...?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F750 högljudd?
« Svar #4 skrivet: 21 december 2018, 21:29:39 »
I Nibes fall är det inte invertern som låter, uten det är kompressorn, den varvar ju upp till 120hz, och vissa frekvenser hörs ju mer än andra. Men i vissa hus har ljudet nästan fortplantat sig via ventilationsrören. I vissa älvsbyhus är pumpen installerad i hallen, vilket gör att den hörs i kök och tv-rum tydligt, medans i smlandsvillan, där är den monterad i tvättstugan, intill ett sovrum, riktigt korkat och ogenomtänkt. Men har sett installationer av alla de slag, skulle installatörerna följa de råd som anges, skulle säkert en del avhjälpas.

Utloggad rockit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 högljudd?
« Svar #5 skrivet: 22 december 2018, 14:38:37 »
Hej! NIBE 310P har ju ett reservläge som ger både uppvärmning och varmvatten så det går utmärkt att klara sig på ganska lång tid. Har ni luftburen värme är NIBE's rekommendation att byta till F370 med Alig VB250 luftaggregat. Blir inte så bra med F750 eftersom den växelvis gör varmvatten samt avfrostar. Då hinner luftvärmen bli kall om man inte löser det med någon extra ackumulatortank. Framförallt måste det vara kompressorn som hörs i F750 när den går på hög effekt/varvtal.

Där ser man. Får titta lite mer på det där isf.
Har en Alig VB250 med min 310P och det fungerar bra (förutom att det verkar helt omöjligt för dem att få fram en nya fläktmotor, den som sitter där har börjat låta illa)
Men har F370 samma typ av frekvensstyrning och "missljud"?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9635
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 högljudd?
« Svar #6 skrivet: 22 december 2018, 14:58:01 »
F370 har inte frekvensstyrning utan är av den mer traditionella modellen med 2 kW on/off-kompressor. Efterföljare till 360P som var en efterföljare till 310P. F370 har en mer avancerad styrning men samma kompressor som 360P vilken är aningen kraftigare än den i 310P.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 högljudd?
« Svar #7 skrivet: 22 december 2018, 15:31:34 »
Här hoppas det emellan 2kW o 5kW varianter lite hur som. Vad är behovet och önskemål om besparing?
Att gå från en 310 till 750 är ett rejält kliv men som det sägs, inte rekommendabelt av olika skäl. inte minst ljudnivån uppenbarligen

Om du behöver en "fem-kilo-wattare" titta dÃ¥ pÃ¥ Comfortzone eller IVT. VÃ¥r CE50 gÃ¥r lugnt och fint, inget störande ljud, inga lÃ¥nga avfrostningar, ingen tokventilation, inga fel sÃ¥ här lÃ¥ngt, peppar x2 
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad rockit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 högljudd?
« Svar #8 skrivet: 29 december 2018, 11:10:40 »
Här hoppas det emellan 2kW o 5kW varianter lite hur som. Vad är behovet och önskemål om besparing?
Att gå från en 310 till 750 är ett rejält kliv men som det sägs, inte rekommendabelt av olika skäl. inte minst ljudnivån uppenbarligen

Om du behöver en "fem-kilo-wattare" titta då på Comfortzone eller IVT. Vår CE50 går lugnt och fint, inget störande ljud, inga långa avfrostningar, ingen tokventilation, inga fel så här långt, peppar x2

God fortsättning. tOOmten

Ja, det är tidigt i processen så jag letar brett.
Jag har gjort ett konstaterande att 310:en har fungerat utmärkt och jag har därför inga problem att välja ytterligare en Nibe-produkt. Sen finns det ju både dåliga och bra exempel från alla märken. Men utifrån mina erfarenheter så vill vi fortsätta med Nibe.
Huset är från 80-talet, på lite över 110 m2 och ganska energisnålt. Vi använder ca 15000 kWh/år och det mesta går till uppvärmning.
Kompressorn på 310:en startar varaktigt när det är runt 6-7 grader och användningen av elpatron ökar hela vägen ner till -2 grader, då används den nästan konstant.
Självklart önskas en stor besparing, men det får ju vägas mot kostnad och ljudnivå.
Det som Josth skriver om att det behövs akumulatortank för att lösa en konstant värmeflöde gör att F750 tappade lite i mina ögon. Platsen är begränsad i anslutning till värmepumpen och jag vill inte gärna bygga om för mycket i systemet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!