Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HJÄLP Nibe F730  (läst 3829 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: HJÄLP Nibe F730
« Svar #15 skrivet: 04 januari 2019, 11:44:34 »
Det här är en av dom stora skillnaderna för dessa mer effektiva och moderna? värmepumpar; Nibes 750 och 730 kräver högre fläkthastigheter för att undvika långa avfrostningar (möjligen att 730 klara sig med mindre pga att man satt värmeslingor för att påskynda avfrostningen) medans Comfortzone och motsvararande IVT modeller inte behöver det. Hos oss blir det inga långa avfrostningar alls överhuvudtaget
750 har numera samma avfrostningselement som 730, sedan drygt ett år.
F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

Utloggad Gystompa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HJÄLP Nibe F730
« Svar #16 skrivet: 26 januari 2019, 08:40:27 »
Hej igen

Nu har jag äntligen fått in en egen shunt central efter några veckors väntande. Slutade med att jag behövde ta hit en annan VVS:are eftersom installatören av värmepumpen var inne på helt andra spår, t.ex skruva ner termostater, stänga igen friskluftsventiler etc.

Jag drog igång allt 9 igår kväll och har öppnat upp alla termostater samt slingor. Så nu har den en del att jobba igen.

Satte Golvvärmen pÃ¥  kurva 5 -1 och radiatorerna pÃ¥ kurva 6.

Men nu till följdfrågorna:

Shuntförstärkning och shuntväntetid, vad är det? och vad skall det stå på?

Vad skall man ha för inställning på flödesinställningsmenyn nu? Jag har haft golvvärme förut.

Vad skall man sikta på för tempskillnad på radiatorerna resp golvvärmen?

Har redan nu märkt att vissa rum med golvvärmen får högre temperatur än andra, så då ändrar jag väl flödet på hatten på LK centralen för just den slingan? Öppna eller stänga för att sänka temperaturen?

Många frågor nu :) hehe men glad att det äntligen är inkopplat som de ska vara


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: HJÄLP Nibe F730
« Svar #17 skrivet: 26 januari 2019, 09:43:33 »
Angående shuntförstärkning finns ett svar i denna tråd: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=59807.msg625335#msg625335

Shuntväntetiden kan eventuellt vara tiden det tar för shunten att gå från ena ändläget till det andra, t.ex. 240 sek.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Gystompa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HJÄLP Nibe F730
« Svar #18 skrivet: 26 januari 2019, 12:01:48 »
Ok, då skall man nog låta den stå som det står förinställt. Vill ju inte att schunten åker fram o tillbaka som nån jojo.

Övriga frågor då?

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: HJÄLP Nibe F730
« Svar #19 skrivet: 26 januari 2019, 20:12:15 »
Ok, då skall man nog låta den stå som det står förinställt. Vill ju inte att schunten åker fram o tillbaka som nån jojo.

Övriga frågor då?

Medurs så stryper man flödet.
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!