Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 750 - SAM40 - Klassiska LÃ¥g tillufttemperatur  (läst 3714 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
Nibe 750 - SAM40 - Klassiska LÃ¥g tillufttemperatur
« skrivet: 10 december 2018, 09:01:37 »
Tja!

Förstår inte varför Nibe inte kan släppa en firmware där man själv kan justera värdet på när man skall få fryslarmet om låg tilluftstemperatur.

Idag är det satt till 11 grader vill jag minnas.

Loggen floodas av dessa meddelanden vid vissa utetemperaturer.

Oavsett om det är -25 eller -3 ute så får ibland SAM40 en dipp i temperaturen, oftast vid avfrostning. Då hänger in SAM40 med och den kan gå under 11 grader, vore ju bättre om man kunde ställa det värdet själv till tex 5 grader bara för att slippa felmeddelandena. För man får aldrig sådana låga dippar så att tempen går ner till 5 grader, men däremot 11 grader händer.

/Daniel



NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

Utloggad Lilljudas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 - SAM40 - Klassiska LÃ¥g tillufttemperatur
« Svar #1 skrivet: 16 december 2018, 21:11:33 »
Hej.
Hur ofta har du fått larmet?
Jag fick det (enda gången) vid flera tillfällen under samma kväll. Då berodde det på luft i systemet.
Nu ser jag till att hålla det väl avluftat och har inga som helst problem.
Jag har provocerat systemet med att blocka elpatronen trots dygnsmedeltemp på -20.
Framledningen sjönk då ner mot 20 grader vid avfrostning. Men inga fryslarm...
Jag har inställt på 16grader vid alla temperaturer.
Cirkulationspump på läge 3.
Egen kurva:
26 grader vid 0
28 vid -10
30 vid -20
32 vid -30
HÃ¥ller ca 21grader med denna kurva och 16 grader tilluft.
Hus i ett plan med golvvärme, knappt 160m2 (utanför umeå).
Enplansvilla 160m2 utanför Umeå
Frånluftsvärmepump Nibe F750 + Sam 40 tilluftsaggregat
Innetemp 21 grader.

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 - SAM40 - Klassiska LÃ¥g tillufttemperatur
« Svar #2 skrivet: 17 december 2018, 12:18:36 »
Tjena!

Jag fÃ¥r det larmet lite olika beroende pÃ¥ temperatur ute. Men kanske 5 gÃ¥nger / vecka men som mest kanske 5 gÃ¥nger / dag. Jag har absolut inge luft i systemet. Har luftat massor och det har inte varit luft en enda gÃ¥ng.  Dock sÃ¥ bor jag norrut sÃ¥ vi har ju haft -26 här nÃ¥gra dagar.. om det blir en avfrostning kan detta larm dyka upp trots att pumpen dÃ¥ ligger pÃ¥ cirka 5kw eltillsats. Eller i dom fall när det är endast nÃ¥gon minusgrad och pumpen lyckas hÃ¥lla rätt framledning utan tillsats. När dÃ¥ en avfrostning sker hinner inte SAM40 med. 
NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

Utloggad Lilljudas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 - SAM40 - Klassiska LÃ¥g tillufttemperatur
« Svar #3 skrivet: 17 december 2018, 20:40:08 »
Har du någon volymförstorare?
Min pump laddar först mot en ukv40.
Så sänkningen av framledning under avfrostning blir inte så hastig.
Enplansvilla 160m2 utanför Umeå
Frånluftsvärmepump Nibe F750 + Sam 40 tilluftsaggregat
Innetemp 21 grader.

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 - SAM40 - Klassiska LÃ¥g tillufttemperatur
« Svar #4 skrivet: 18 december 2018, 09:05:14 »
Hej nä jag har ingen volymförstorare, dock så har jag alla ventiler öppna så 192kvm med vattenslingor på samtliga ytor är utan tvekan tillräcklig mängd vatten. Mina ventiler är alltid öppna så det cirkulerar konstant i samtliga.

Vänligen Daniel
NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

Utloggad Lilljudas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 - SAM40 - Klassiska LÃ¥g tillufttemperatur
« Svar #5 skrivet: 18 december 2018, 16:19:17 »
Hej.
Systemvolymen borde inte hjälpa nämnvärt.
Har du delta på 6 grader och pumpen börjar avfrosta, så får sam 40 6 grader kallare vatten på bara några sekunder.
Har du en volymförstorare mellan pump och sam40 så tar det mycket längre tid innan temperaturen sjunkit. Då hinner sam40 reglera.
Enplansvilla 160m2 utanför Umeå
Frånluftsvärmepump Nibe F750 + Sam 40 tilluftsaggregat
Innetemp 21 grader.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 750 - SAM40 - Klassiska LÃ¥g tillufttemperatur
« Svar #6 skrivet: 21 december 2018, 20:38:18 »
Har du pumpen som är innanför luftningsluckan nere till höger inställd, så det endast lyser på den vänstra sidan om pumpen? Annars går den på tryckstyrning. Vad har du för temp på inluften? vid -15 0 och +15

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 - SAM40 - Klassiska LÃ¥g tillufttemperatur
« Svar #7 skrivet: 22 december 2018, 11:39:31 »
Om du menar vanliga cirkulationspumpen så är den just nu inställd på läge 3 (III). Då det är kallt här uppe i norr måste man köra på hastighet 3 för att få rätt delta.

Jag har SAM40 inställd på:

15 = 16 grader
0 = 16 grader
-15 = 20 grader

Tempen på tilluften varierar ju lite men den ligger oftast på beräknat värde, cirka 18-20 grader vid minusgrader.

/Daniel
NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 750 - SAM40 - Klassiska LÃ¥g tillufttemperatur
« Svar #8 skrivet: 22 december 2018, 20:06:01 »
okej, ja jag har haft fruktansvärda problem hos en kund i Boden, men efter senaste genomgång fick vi liv i den, det fanns luft i sam40 och checkade pumpen, tror den går på läge 2, samt temperaturerna på 16 18 och 24 eller 22 minns ej riktigt, men den har sedan dess gått utan larm, trots temper under -20, de har öven en ukv40

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 - SAM40 - Klassiska LÃ¥g tillufttemperatur
« Svar #9 skrivet: 22 december 2018, 20:13:40 »
Okej! Jag bor i Sävast som ligger i Boden kommun :D

Men att ha den inställd på 22 grader vid -15 känns dumt. Självfallet funkar det bättre då men man vill ju ha så att den kalla luften typ 16-18 grader cirkuleras och blandas med värmen från golvet. Då blir det ett härligt klimat.

Jag har väl inga direkt superstora problem längre annat än att jag får lite meddelanden i loggen.

Men jag kör ju med öppna termostater så får inte heller samma drop med kallvattenduschar när en termostat öppnas.

NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 - SAM40 - Klassiska LÃ¥g tillufttemperatur
« Svar #10 skrivet: 23 december 2018, 14:08:55 »
I forumet bygghus har jag en tråd där en har fått bytt reglerventil av annan modell som inte ska ge så stora svängningar. Ska bli intressant att följa upp. Kanske är något för dig? Håller också med att man inte ska ha högre än 18 grader på tilluften oavsett hur kallt det är ute. Blir bra ventilation.
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 750 - SAM40 - Klassiska LÃ¥g tillufttemperatur
« Svar #11 skrivet: 23 december 2018, 14:54:59 »
det som är problemet med sam40, som jag pratat med Nibe om, det är att elementet är stort, och reglerventilen har en tröghet, som orsakar att det hinner kylas av för mycket innan den öppnat nog fort.

Utloggad Soldis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 - SAM40 - Klassiska LÃ¥g tillufttemperatur
« Svar #12 skrivet: 26 december 2018, 07:33:14 »
Hej,( Nibe F750 +Sam40 + UKV100)
Jag kollade imorse när pannan avfrostade i 460 sek,  ute temp +1,7°,  retur tempen pÃ¥ Sam40 sjönk med 1°  ifrÃ¥n 23° till 22°. Beräknad tillufts temp inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 - SAM40 - Klassiska LÃ¥g tillufttemperatur
« Svar #13 skrivet: 26 december 2018, 21:15:54 »
Osäker på vilken utetemperatur som är mest problematisk. Men vi har ju riktig vinter med -10 --> -35 kanske mer vid några tillfällen. Så kan hända det blir knepigare då.. speciellt vid en lite längre avfrostning.

NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 750 - SAM40 - Klassiska LÃ¥g tillufttemperatur
« Svar #14 skrivet: 27 december 2018, 20:37:01 »
Höj tempen på tilluften, är ni rädd att det går mycket energi? Den orkar inte värma huset med tilluften , det är bara för att motverka kallras.

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 - SAM40 - Klassiska LÃ¥g tillufttemperatur
« Svar #15 skrivet: 28 december 2018, 12:00:07 »
Nä är inte rädd att det går energi.. men för att få behagligt klimat inne så vill man inte värma upp luften för mkt.. max 18 grader tycker jag. Hade gärna haft 16 grader om det vore möjligt.

Man vill undvika kalldrag men gärna cirkulera den något svalare luften med den uppvärmda inomhus.

NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!