Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥ligt tryck pÃ¥ varmvattnet  (läst 12812 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

youji

  • Gäst
youji
SV: Dåligt tryck på varmvattnet
« Svar #15 skrivet: 26 november 2018, 11:37:40 »
Återigen, tack för all värdefull hjälp! Den där växelventilen provar jag gärna att ändra på, men ska den stå på MAN eller OPEN?
Den ska stå åt höger när den gör varmvatten(öppen)Men du hade bytt termostatblandare i huset?Vanligt fel annars är att en termostatblandare har gett sig eller blivit igensatt så kolla det först.Annars kan du ta bort centrumskruven på VB-pumpen och lysa med ficklampa så du vet med säkerhet att axeln snurrar när den gör varmvatten.Ta bort locket på växelventilen och smörj med någon olja för att se så armen går helt tillbaka efter varmvattenkörningen.
Nu till den bittra sanningen och det kan vara så att kompressorn börjar ge sig. :-\

youji

  • Gäst
youji
SV: Dåligt tryck på varmvattnet
« Svar #16 skrivet: 26 november 2018, 11:39:43 »
Den ska stå åt höger när den gör varmvatten(stängd)Men du hade bytt termostatblandare i huset?Vanligt fel annars är att en termostatblandare har gett sig eller blivit igensatt så kolla det först.Annars kan du ta bort centrumskruven på VB-pumpen och lysa med ficklampa så du vet med säkerhet att axeln snurrar när den gör varmvatten.Ta bort locket på växelventilen och smörj med någon olja för att se så armen går helt tillbaka efter varmvattenkörningen.
Nu till den bittra sanningen och det kan vara så att kompressorn börjar ge sig. :-\

Utloggad EndZone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Dåligt tryck på varmvattnet
« Svar #17 skrivet: 26 november 2018, 12:35:54 »
Tack för tipset, jag ska se vad jag kan lösa med hjälp av detta. Jag är ju inte helt förvånad om den börjar ge upp efter snart 20 år i aktiv tjänst, men man vill ju alltid se om man kan hålla kvar den så länge som möjligt :)
Man ska alltså inte själv pilla på växelventilen? Det sköts automatiskt?
Bor i villa i södra Värmland med inredd källare, totalt 220 kvm + garage 45 kvm. Byggt 1982.
Ventilation: FTX, nytt aggregat 2012.
Nibe 1255 3-12 kW installerad januari 2019 då gamla pumpen dog.
Borrhål 110 m (okänt aktivt djup) sedan 2001 och ytterligare borrhål 200 m (190 m aktivt) feb 2020.

Radiatorer på bägge plan samt konvektorelement i garaget.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Dåligt tryck på varmvattnet
« Svar #18 skrivet: 26 november 2018, 12:39:54 »
MEN som tidigare skrivits, varken växlelventil eller cirkulationspump (VB pump) har nått att göra med trycket på varmvattnet. Det är två helt oberoende delar av systemet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Youji

  • Gäst
Youji
SV: Dåligt tryck på varmvattnet
« Svar #19 skrivet: 26 november 2018, 13:11:39 »
Tack för tipset, jag ska se vad jag kan lösa med hjälp av detta. Jag är ju inte helt förvånad om den börjar ge upp efter snart 20 år i aktiv tjänst, men man vill ju alltid se om man kan hålla kvar den så länge som möjligt :)
Man ska alltså inte själv pilla på växelventilen? Det sköts automatiskt?
[/quote
Röra armen är inga problem och tar du bort kåpan så ser du själv fjäder till armen och att den står i mellanläge.Men när du skriver trycket är dåligt menar du att när du öppnar kramar till varmvatten så sjunker trycket och i så fall gäller det både termostatblandarna och vanliga vattenutkast för varmvatten?

Utloggad EndZone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Dåligt tryck på varmvattnet
« Svar #20 skrivet: 26 november 2018, 14:13:53 »
MEN som tidigare skrivits, varken växlelventil eller cirkulationspump (VB pump) har nått att göra med trycket på varmvattnet. Det är två helt oberoende delar av systemet.

Vad har med trycket att göra? Finns det något man rimligen kan kolla själv tro?
Bor i villa i södra Värmland med inredd källare, totalt 220 kvm + garage 45 kvm. Byggt 1982.
Ventilation: FTX, nytt aggregat 2012.
Nibe 1255 3-12 kW installerad januari 2019 då gamla pumpen dog.
Borrhål 110 m (okänt aktivt djup) sedan 2001 och ytterligare borrhål 200 m (190 m aktivt) feb 2020.

Radiatorer på bägge plan samt konvektorelement i garaget.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Dåligt tryck på varmvattnet
« Svar #21 skrivet: 26 november 2018, 14:27:11 »
Ventiler, rör och kopplingar där TAPPVARMVATTEN rinner och som sagt det har inget med värmevatten att göra. Har du fullt tryck på kallvattnet.
Hur gammal är anläggningen/huset.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad EndZone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Dåligt tryck på varmvattnet
« Svar #22 skrivet: 26 november 2018, 15:25:58 »
Ventiler, rör och kopplingar där TAPPVARMVATTEN rinner och som sagt det har inget med värmevatten att göra. Har du fullt tryck på kallvattnet.
Hur gammal är anläggningen/huset.

Ja det är fullt drag i kallvattnet, men direkt när jag ändrar till varmvatten på vilken kran som helst i hela huset, så sjunker trycket betydligt. Pumpen är som jag skrev från -99 så jag förstår ju som jag även nämnt, att den nog är på upphällningen, men tänkte ändå att det kanske fanns något att undersöka. Men det verkar lite klurigare än jag hade hoppats på :)
Bor i villa i södra Värmland med inredd källare, totalt 220 kvm + garage 45 kvm. Byggt 1982.
Ventilation: FTX, nytt aggregat 2012.
Nibe 1255 3-12 kW installerad januari 2019 då gamla pumpen dog.
Borrhål 110 m (okänt aktivt djup) sedan 2001 och ytterligare borrhål 200 m (190 m aktivt) feb 2020.

Radiatorer på bägge plan samt konvektorelement i garaget.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Dåligt tryck på varmvattnet
« Svar #23 skrivet: 26 november 2018, 15:52:25 »
Jag tänkte mer på husets ålder, med tiden har VV en förmåga att "gro igen" om förutsättningarna är dom "rätta"
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!