Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kalla element  (läst 4532 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stjärna01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kalla element
« skrivet: 12 november 2018, 13:07:06 »
Hej. Vi har ett hus med fjärrvärme ( vi bytte fjärrvärme växlare förra året) som vi köpte för 2 år sen och renovera.

Vi renoverade allt tog bort vissa element och la till golvvärme i entrén samt badrummen i entrén och övervåningen. Vi tog även bort alla element ifrån sin plats och tvätta och spraymåla de.

Nu är de så att elementen i vårat sovrum på övervåningen och elementen i allrummet är kalla och vissa element i entréplan inte blir så varma, men elementen i ett av rummen blir varmt, samt rummet ovan ( tror de är de första elementen rören går till)


Nu undrar vi, vad är felet? Vi har luftat och tagit bort alla termostater ifrån nästan alla element, det betyder väl att de borde gå på maxvärme?

När vi la golvvärmen i badrummet i entréplan gömde vi rören som var ifrån gamla elementen under kaklet, är det dåligt? Kan det vara där det är knas?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Kalla element
« Svar #1 skrivet: 12 november 2018, 15:52:57 »
Fungerar ventilerna som de ska? Man kan behöva motionera "piggarna" genom att trycka in de och som att de fjädrar ut igen. Man ska inte dra i dem med tång för då kan de lossna helt. Man kan också prova att stänga av termostaterna på de radiatorer som är varmast och känna om det kommer värme i andra radiatorer då? Radiatorer i början av systemet kan kortsluta flödet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Kalla element
« Svar #2 skrivet: 12 november 2018, 18:20:39 »
Är det 1-rörs eller 2-rörs system? Vilken shunt satte ni till golvvärmen? Har ni kollat så inte den är inställd på 2-rörs om det nu är så att ni har 1-rörs eller tvärtom:)?

Dum fråga kanske men har ni öppnat returventilerna(om ni nu har några)?
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kalla element
« Svar #3 skrivet: 12 november 2018, 21:26:01 »
Det brukar väl vara samma shunt oavsett ett eller tvårörssystem.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Stjärna01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla element
« Svar #4 skrivet: 12 november 2018, 23:09:28 »
Fungerar ventilerna som de ska? Man kan behöva motionera "piggarna" genom att trycka in de och som att de fjädrar ut igen. Man ska inte dra i dem med tång för då kan de lossna helt. Man kan också prova att stänga av termostaterna på de radiatorer som är varmast och känna om det kommer värme i andra radiatorer då? Radiatorer i början av systemet kan kortsluta flödet.

Aa vi har tryckt in de så de fjädrar. Men kan det vara så att om man missar att "fjädra" en, kan se göra att vattnet inte går runt i systemet? Att alla element efter det elementen blir kalla?
Hur kan element kortsluts de andra? Menar du att de kan ta all värme och göra så att ingen värme går vidare?

Utloggad Stjärna01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla element
« Svar #5 skrivet: 12 november 2018, 23:14:48 »
Är det 1-rörs eller 2-rörs system? Vilken shunt satte ni till golvvärmen? Har ni kollat så inte den är inställd på 2-rörs om det nu är så att ni har 1-rörs eller tvärtom:)?

Dum fråga kanske men har ni öppnat returventilerna(om ni nu har några)?

Hur vet man om de är ett rörs eller två rörs system?
Retur ventilerna är de rören som fjärrvärme vattnet kommer tillbax ifrån elementen?
Den här shunten är det...

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Kalla element
« Svar #6 skrivet: 13 november 2018, 06:30:31 »
Det brukar väl vara samma shunt oavsett ett eller tvårörssystem.

Aa men olika sätt att ställa 1 eller 2 rörssystem kanske?
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Kalla element
« Svar #7 skrivet: 13 november 2018, 06:33:05 »
Hur vet man om de är ett rörs eller två rörs system?
Retur ventilerna är de rören som fjärrvärme vattnet kommer tillbax ifrån elementen?
Den här shunten är det...

Oj, är det en hantverkare som kopplat in detdär? Hur varmt vatten får ni ut på golvvärmen? Skicka gärna en bild på radiatorerna :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kalla element
« Svar #8 skrivet: 13 november 2018, 09:13:54 »
Nej samma sätt att "ställa in" shunten. det är hur elementen är inkopplade ETER shunten som skiljer.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Kalla element
« Svar #9 skrivet: 13 november 2018, 09:31:30 »
Nej samma sätt att "ställa in" shunten. det är hur elementen är inkopplade ETER shunten som skiljer.

Berors ju helt på om du har 1 eller 2 rörs system är ju en jäkla skillnad

Du som dessutom har 1 rörs system tänk dig om du hade haft en golvvärme shunt som är 2 vägsinställd som då stänger tilloppet vid för mkt värme, då får du ingen värme på hela den kretsen
« Senast ändrad: 13 november 2018, 09:52:52 av Pickle_rick »
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kalla element
« Svar #10 skrivet: 13 november 2018, 16:16:52 »
Jag har kanske missförstått det hela men jag shunt avser jag den shunt som shuntar ut värme till hela systemet och inte en golvvärmeshunt. Och efter den shunten kan man ha ett eller tvårörssystem helt enligt vad man väljer. Den shunten sitter i det här fallet i fjärrvärmecentralen och är den primära styrningen av innetemperaturen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Kalla element
« Svar #11 skrivet: 13 november 2018, 17:06:52 »
Jag har kanske missförstått det hela men jag shunt avser jag den shunt som shuntar ut värme till hela systemet och inte en golvvärmeshunt. Och efter den shunten kan man ha ett eller tvårörssystem helt enligt vad man väljer. Den shunten sitter i det här fallet i fjärrvärmecentralen och är den primära styrningen av innetemperaturen.

Aha då är det inte konstigt vi missförstår varandra :) jag mena i och med han har golvvärme plus radiatorer tog jag för givet han hade en golvvärmeshunt :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad Stjärna01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla element
« Svar #12 skrivet: 14 november 2018, 12:36:09 »
Oj, är det en hantverkare som kopplat in detdär? Hur varmt vatten får ni ut på golvvärmen? Skicka gärna en bild på radiatorerna :)

Japp, en röris hjälte till. Vadå, är de fel?
Jag vet inte hur varmt vi kan få de, vart kan man SR de? Golvet har iaf inte blivit varmt tills nu..

Såhär ser våra element ut, de första är i vårat sovrum och är kallt, det andra i allrummet bredvid sovrummet, och de oxå kallt...

Utloggad Stjärna01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla element
« Svar #13 skrivet: 14 november 2018, 12:39:54 »
När jag kollar på instruktions boken för fjärrvärme panna så visades de bilder för cirkelpumpen. Den är inställd på ett röstsystem nu, men de händer inte mycket. Vad händer om jag stället in den på två rörsystem? Det fanns bild på hur den ska lysa då för att göra de...

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kalla element
« Svar #14 skrivet: 14 november 2018, 14:08:45 »
Är det inte ettrörssystem? och då borde det väl vara en bypasskoppel före elementet, som det är kopplat nu (om det är ettrörsystem) avstannar flödet i hela slingan om ett element är stängt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!