Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställning Thermia Atria 8  (läst 3291 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andre42

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning Thermia Atria 8
« Svar #15 skrivet: 13 november 2018, 08:38:32 »
Hej igen!

Innan jag ringer till vvs installatör jag vill gärna prova några inställningar.

Innan jag pilla pÃ¥ den knappen  frÃ¥n 2 til 1 och nu till 1 till 2 och till 3 hade jag en svag värme i tvÃ¥ element. Nu har jag inte värme alls pÃ¥ dessa element. Vad kan har hänt?






Vad hände om jag höjer eller sänker kurva? Nu är kurva på 42.

Jag har tvÃ¥ element kopplat till temperaturgivare i vardagsrum och dem stor pÃ¥ 20 grader samma temperatur pÃ¥ Lv  rum. Om jag sänker temperatugivare i vardagsrum till  18 grader?


« Senast ändrad: 13 november 2018, 10:50:47 av andre42 »
Enplans källare 112+112  fönster 0.8 U värde 7863  kwh 2 vuxna  2 barn Themia Atria 8.

Utloggad andre42

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning Thermia Atria 8
« Svar #16 skrivet: 13 november 2018, 19:44:05 »
Hej !

Undrar om detta lÃ¥ter normal och är jättetacksamt om jag fÃ¥ hjälpen med detta frÃ¥ga.  Nu är det  8 grader ute men rör knappt att fläkten snurrar som det brukar.  Gick ut och hörde men den lÃ¥ter mycket  tystare än förut! Värmepumpen kör ganska kort tid tycker jag.  Värmepumpen börjar värma vatten sedan vatten till uppvärmning. Bara efter nÃ¥gra sekunder kommer  en fyrkant  symbol vid kompressor. I manualen stor att driftpressostaten har löst ut eller hettagastermometer har nÃ¥tt som max  och sedan sluta kompressor jobbar. Undrar om den symbol är normal eller indikerar fel.
 
Enplans källare 112+112  fönster 0.8 U värde 7863  kwh 2 vuxna  2 barn Themia Atria 8.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Inställning Thermia Atria 8
« Svar #17 skrivet: 13 november 2018, 19:51:32 »
Snurrar cirkulationspumpen på varma sidan? Högt tryck kan det bli om värmepumpen inte kan göra sig av med värmen och det är precis vad som händer om cirkulationspumpen inte snurrar
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad andre42

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning Thermia Atria 8
« Svar #18 skrivet: 13 november 2018, 21:02:21 »
Hej!

Jag gissar att den fungerar men vet inte om dem är 100%.  Man märket i alla fall om den är pÃ¥  1,2,3 antigen pÃ¥ oljud eller att varmvatten inte kommer fram. Nu har systemet  börja komma till rätta igen. Värmen är jämnt i hela element pÃ¥ ovanvÃ¥ning och i källare  är lagom  varm 19.8 som alltid var innan  dÃ¥ bÃ¥da elementerna är  inte varm än röret börjar bli lite varmare. Har kollat högtryckrör och temperatur verkar lÃ¥ngt under 130.

Vad betyder den fyrkantiga symbolen  nära kompressor egentligen?
Enplans källare 112+112  fönster 0.8 U värde 7863  kwh 2 vuxna  2 barn Themia Atria 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!