Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g varmvattentemp F370  (läst 4398 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad alex_bergo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
LÃ¥g varmvattentemp F370
« skrivet: 03 november 2018, 08:10:08 »
Hej!

Köpte och fick nyligen en ny Nibe F370 installerat i mitt hus. Allt har fungerat suveränt hittills men däremot har varmvattentemperaturen gått ner till 28 grader på pumpen. Märks inte av särskilt mkt då jag en större varmvattenberedare tillkopplad och kan få mkt varmt vatten ur kranen.
Efter lite initialt strul med säkringar (hade installerats med 10:or men fick ändra till 13 då de gick när det blev kallare. I samband med de bytet valde elektrikern att blockera eltillsatsen och menade på att den behövs inte här i sydvästra skåne (bor utanför malmö) då vi inte får så kallt väder.
Varför får jag då så låg vattentemperatur i pumpen? Har tidigare legat runt 50 grader men sjönk snabbt när det blivit kallare. Klarar den inte höja tempen utan tillsats?6 grader ute nu. Behöver jag sätta den i auto läge så att tillsatsen kan kopplas på? Finns det någon konsekvens att det blir så låg temperatur med tanke på att jag har en varmvattenberedare?

Sist men inte minst eltillsatsen är satt till 4,6 kW, är det rätt? Räcker det? Trodde den skulle ligga på högre (7,0) men det kanske inte behövs eller så kanske inte 16A huvudsäkring klarar det?

Mvh
Alexander

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g varmvattentemp F370
« Svar #1 skrivet: 03 november 2018, 08:36:19 »
Det är helt klart sÃ¥ att el-tillsatsen behövs i F370. Kompressorn ger ca 2 kW och kan enbart precis klara värmen i huset ner till ca 6 utetemperatur om  man är sparsam med varmvatten. Har man extra varmvattenberedare kan det vara ett par grader kallare ute men sedan sjunker temperaturen inne i huset. Kan ju bli -10 - -15 grader i SkÃ¥ne om det blir en riktig köldknäpp. Tyvärr är el-patronen lite speciell i F370 och el-tillsatsen blir bara 4,6 kW med 16 A säkringar. Vill man ha 7 kW el-tillsats behövs 20 A säkringar bÃ¥de till pumpen men ocksÃ¥ minst 20 A huvudsäkringar vid mätaren.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad alex_bergo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥g varmvattentemp F370
« Svar #2 skrivet: 03 november 2018, 09:26:13 »
Ok! Tack för svar! Då får jag nog slå om till auto på driftläge. Klarar mig sig på 4,6 kW eltillsats? Bor i enplanshus från 2004.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g varmvattentemp F370
« Svar #3 skrivet: 03 november 2018, 09:52:12 »
Det beror på hur stort huset är? Ska finnas en värmeritning för huset där det framgår vilken effekt som värmepumpen behöver kunna ge totalt för att hålla ca 21 grader inne när det är som kallast ute (DUT/DVUT).
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: LÃ¥g varmvattentemp F370
« Svar #4 skrivet: 03 november 2018, 09:54:15 »
Du får ju 2 kw från kompressor + 4,6 från elpatron = 6,6 kw i runda slängar.

Mitt hus också utanför malmö klarar sig på de max 5 kw som vår f750 ger. (Byggt 2015). Vi har på 3 år endast använt el i ett tiotal timmar. Främst pga för hög temp på legionellakörningar i början
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!