Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Lågframledningstemperatur i värmegolvet  (läst 7866 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bromma1927

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lågframledningstemperatur i värmegolvet
« skrivet: 27 oktober 2018, 20:55:51 »
Har precis byggt en inglasad tillbyggnad/vinterträdgård om 19kvm med golvvärme under klinkers, ett isolerat källarutrymme därunder (där värmekretsfördelare och cirkulationspump finns). Nu har värmegolvet varit igång i en månad men golvet blir aldrig ordentligt varmt (såvida inte solen legat på och skinit in genom glasväggarna). Har jag tur har golvet en temperatur på kanske 22 grader men kan också vara 18 grader som idag (mätt med IR-kamera på mobilen). Det gör att rummet aldrig blir ordentligt varmt och ibland ganska kallt (idag).

Framledningstemperaraturen till värmekretsfördelaren än 38-44 grader (beroende på om värmepumpen (bergvärme) är igång eller ej) vilket ungefär motsvarar framlednings-temperaturen till andra radiatorer i huset. Men efter värmekretsfördelaren och cirkulationspumpen så är framlednings-temperaturen på slangen till värmegolvet ibland så låg som 22 grader (idag, för några dagar sedan upp till 28 grader). Retur-temperaturen är 20-22 grader.
Temperaturreglaget på värmekretsfördelaren är på max. Installatören har varit en gång extra och luftat av slangarna.
Pumpen är inställd på konstant differenstryck, maximalt värde.

Hantverkarna har tidigare installerat två värmegolv (källare ca 40kvm, badrum 3-4kvm) i samma hus med bra resultat. Dessa golv är 25-28 grader och är ej inställda på max.

Är det så att värmekretsfördelaren blandar upp det inkommande varma radiatorvattnet med returvattnet för att sänka framledningstemperaturen i golvvärmeslangen? Eller är det för dåligt flöde? (hur kan man detektera detta?)

Hur kan man få högre framledningstemperatur (efter pumpen)? Man borde ju kunna skicka in vatten med temperatur på 30-35 grader så att golvvärmen också här kan bli 25-28 grader samt högre rumstemperatur.

Utloggad Bromma1927

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lågframledningstemperatur i värmegolvet
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2018, 22:33:37 »
Jag har läst på om shunten (LK M60n) och såg det här:
• Termostatstyrd maxbegränsning av framledningstemperatur

Eftersom shunten och pumpen är monterade i källarutrymmet (isolerat med elradiator, termostat satt på 10 grader) under vinterträdgården med golvvärmen så tror jag att termostaten är urkopplad. Det finns en liten grå hatt som sitter löst. Och det är termostaten som begränsar framledningstemperaturen på tilloppet? Det kan ju kanske förklara varför jag får så låg framledningstemperatur.

Kanske man kan koppla in en "LK Trådlös rumsreglering ICS.2" och styra temperaturen från vinterträdgården?

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Lågframledningstemperatur i värmegolvet
« Svar #2 skrivet: 28 oktober 2018, 18:58:56 »
Är det 12mm rör som dom lagt till golvvärmen? Isf är det rätt klent med en slinga till 19kvm.. om den gråa hatten sitter löst så är den fullt öppen, har du mkt glaspartier i tillbyggnaden och isf är det tjocka glas partier eller är det enkelglas? Hur tjocka är ytterväggarna? :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad Bromma1927

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lågframledningstemperatur i värmegolvet
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2018, 20:15:11 »
Jag vet inte vad det är för tjocklek på rören, får gå ut och ner och mäta.

Två kortsidor (2x3.6m) och en långsida (5.4m) är fasta glaspartier (2-glas lågenergiglas), den andra långsidan är in mot huset. Taket är isolerat. Paraltandörrar (en på var kortsida), jag känner att det drar lite nertill. Jag tänkte inte ha inomhustemperatur här men idag är det bara 14 grader (utomhus ca 1 grad), golvet är kallt.

Jag körde ett avluftningsprogram på pumpen igår för säkerhets skull men märkte ingen skillnad.

Men om termostaten är helt öppen, varför har jag så låg framledningstemperatur efter shunten/pumpen? Finns det någon blandningskran så att man kan strypa tillförseln av returvattnet?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Lågframledningstemperatur i värmegolvet
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2018, 20:39:52 »
Jag har också byggt en pensionärskuvös, visserligen bara med vanliga 3-glas-, men ändå många, -fönster över en ovärmd "krypgrund".

Golvvärmen funkar superbra, ligger under ekparkett över ett isolerat 250mm bjälklag.

Värmekretsfördelaren och shunt mm*) sitter inne i en av de isolerade ytterväggarna, tror dock inte att det har någon betydelse var den placeras. Värmen regleras trådlöst från en rumstermostat placerat centralt i rummet. Det finns en manuell max temperaturbegränsare för framledningen, den har jag inte behövt justera.

*)UPONOR FLUVIA PUSH 12 WL-X

Har du räknat på ditt värmebehov så du vet att golvvärmen räcker och i så fall vid vilken framledningstemperatur?

Glasfönster har ett U-värde på c:a 1W/m2, :dt:, det betyder att ditt bygge om fönstren är 25m2 och  :dt: är 40grader K att du behöver minst 1000W + förluster i tak o golv säg 1,5kW. Golvytan är 20m2 dvs 75W/m2 behövs när det är -20grader ute.

Men fn är väl ditt problem att regleringen inte funkar. Möjligen att max begränsningen är satt för lågt.




« Senast ändrad: 28 oktober 2018, 21:38:46 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Lågframledningstemperatur i värmegolvet
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2018, 21:25:25 »
Jag vet inte vad det är för tjocklek på rören, får gå ut och ner och mäta.

Två kortsidor (2x3.6m) och en långsida (5.4m) är fasta glaspartier (2-glas lågenergiglas), den andra långsidan är in mot huset. Taket är isolerat. Paraltandörrar (en på var kortsida), jag känner att det drar lite nertill. Jag tänkte inte ha inomhustemperatur här men idag är det bara 14 grader (utomhus ca 1 grad), golvet är kallt.

Jag körde ett avluftningsprogram på pumpen igår för säkerhets skull men märkte ingen skillnad.

Men om termostaten är helt öppen, varför har jag så låg framledningstemperatur efter shunten/pumpen? Finns det någon blandningskran så att man kan strypa tillförseln av returvattnet?

Aa kolla dimensionen på golvvärmeslangarna för det såg ut som ø12, vet du hur länge montören luftade slingan? För vet av erfarenhet att dels det är svårt att lufta ur genom shunten om han nu gjorde det Samt att det år svårt att lufta ur när slingan/slingorna ligger högre än shunten. Luftade du ur samtidigt som du körde avliftningsprogrammet på pumpen? Det programmet har iaf jag upplevt som inte speciellt givande..
Aa du har en strypventil på returen, kolla i manualen så förstår du hur det funkar men i ditt fall tror jag att du har för klen golvvärme till ett högt värmebehov tyvärr men jag hoppas jag har fel :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad Bromma1927

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lågframledningstemperatur i värmegolvet
« Svar #6 skrivet: 28 oktober 2018, 21:37:03 »
"manuell max temperaturbegränsare för framledningen"
Ja det är jag hoppas finns så att jag kan justera. Har kollat på en översiktsbild av LK M60n men inte hittat något som jag vill skruva på.

Nej jag har inte räknat på värmebehov etc. Litade på hantverkarna... Tror att de mest gick på känsla. Men bossen är VVS:are så han borde ju veta ett och annat. Skall ringa honom imorgon och be honom komma hit och installera en sådan trådlös termostat. Jag tror att det går att programmera en dygnskurva i LK ICS.2. Vi behöver inte ha varmt hela tiden.

Utloggad Bromma1927

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lågframledningstemperatur i värmegolvet
« Svar #7 skrivet: 28 oktober 2018, 21:53:06 »
Aa kolla dimensionen på golvvärmeslangarna för det såg ut som ø12, vet du hur länge montören luftade slingan? För vet av erfarenhet att dels det är svårt att lufta ur genom shunten om han nu gjorde det Samt att det år svårt att lufta ur när slingan/slingorna ligger högre än shunten. Luftade du ur samtidigt som du körde avliftningsprogrammet på pumpen? Det programmet har iaf jag upplevt som inte speciellt givande..
Aa du har en strypventil på returen, kolla i manualen så förstår du hur det funkar men i ditt fall tror jag att du har för klen golvvärme till ett högt värmebehov tyvärr men jag hoppas jag har fel :)

Nej jag körde bara avluftningsprogrammet på pumpen. Hade tidigare ett konstant bubblande i golvvvärmeledningarna i badrummet men det försvann när jag körde avluftningsprogrammet på den pumpen. Det är samma typ av pump.

Det är mycket möjligt att rummet har ett stort värmebehov men som jag ser det så försöker inte ens shunten/pumpen att värma upp det. Jag har ju en tilloppstemp på 38-45 grader men betydligt lägre framledningstemp (20-25) efter shunten.

Strypventilen, är det VF-ventilen? Det står så här i manualen:
"Hjälper inte detta kan minishuntens cirkulationspump hjälpa till att ”dra” vatten från primärsidan till golvvärmesidan genom att stegvis stänga (medurs) VF-ventilen pos. 14 (VF) tills att rätt temperatur har uppnåtts."

"Temperaturbegränsare (TEMP). Maxbegränsning av framledningstemperatur till golvvärmen. Fabriksinställd till 45 ºC."
TEMP är på max men det hjälper inte. Om tilloppstempen är <45 grader så borde ju sjunten släppa igenom detta tilloppsvattnet utan inblandning av returvatten.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Lågframledningstemperatur i värmegolvet
« Svar #8 skrivet: 28 oktober 2018, 22:25:46 »
Det är mycket möjligt att rummet har ett stort värmebehov men som jag ser det så försöker inte ens shunten/pumpen att värma upp det. Jag har ju en tilloppstemp på 38-45 grader men betydligt lägre framledningstemp (20-25) efter shunten.

Nja riktigt så funkar det inte. Cirkulationspumpen (CP) ökar flödeshastigheten i golvslingan och det gör att vattnet roterar flera varv innan det lämnar den. Därför blir tempen lägre i slingan, golvet hinner kyla den mer. Att man gör så beror på att man vill ha så jämn temperatur som möjligt i golvet. Utan CP skulle det skilja kraftigt på golvtempen mellan slingans början o slut. Den ökade flödeshastigheten ger en lägre temperaturdifferens enligt formeln nedan. Medeltempen blir den som du  skulle ha fått utan CP

             Avgiven effekt är  flödet l/s x deltaT x 4,186 kW



 
« Senast ändrad: 28 oktober 2018, 22:56:13 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Bromma1927

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lågframledningstemperatur i värmegolvet
« Svar #9 skrivet: 28 oktober 2018, 22:45:33 »
Nja riktigt så funkar det inte. Cirkulationspumpen (CP) ökar flödeshastigheten i golvslingan och det gör att vattnet roterar flera varv innan det lämnar den. Därför blir tempen lägre i slingan, golvet hinner kyla den mer. Att man gör så beror på att man vill ha så jämn temperatur som möjligt i golvet. Utan CP skulle det skilja kraftigt på golvtempen mellan slingans början o slut. Den ökade flödeshastigheten ger en lägre temperaturdifferens enligt formeln nedan. Medeltempen blir den som du  skulle ha fått utan CP

             Avgiven effekt är  flödet l/s x deltaT x 4,186 W

OK. Så shunten kanske är rätt inställd, termostat på max och temperaturbegränsare (TEMP) på max.

Antingen så är 1) rören fortfarande luftfyllda och/eller 2) tillflödet för dåligt och/eller 3) värmebehovet så mycket större än vad systemet klarar av att ge. 1 och 2 går ju att fixa, 3 blir problematiskt.

Som sagt, idag var golvet och därmed rummet extra kallt men frugan sade att golvet var varmt i morse (innan jag stigit upp).

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Lågframledningstemperatur i värmegolvet
« Svar #10 skrivet: 28 oktober 2018, 23:04:58 »
Sorry det ska vara kW i formeln.

Har du möjlighet att prova med shunten helt stängd, dvs ingen återcirkulation i slingan? Vad blir framlednings resp returtemperaturen då (efter några timmar)?
Termostaten,  var mäter den temperaturen?
Påverkar den till eller avloppsventilen, är den helt öppen?
Kan du variera hastigheten på cirkulationspumpen?
« Senast ändrad: 28 oktober 2018, 23:11:30 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Bromma1927

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lågframledningstemperatur i värmegolvet
« Svar #11 skrivet: 28 oktober 2018, 23:18:34 »
Sorry det ska vara kW i formeln.

Har du möjlighet att prova med shunten helt stängd, dvs ingen återcirkulation i slingan? Vad bli fram lednings resp returtemperaturen då (efter några timmar)?
Termostaten,  var mäter den temperaturen?
Påverkar den till eller avloppsventilen, är den helt öppen?
Jag kan alltid pröva olika inställningar. men jag vet inte hur jag ställer in shunten på önskat sätt... Det finns några ventiler som justeras med insex-nyckel men jag har inte vågat mig på att göra något här ännu.

Vad jag förstår så är det ingen termostat monterad (är det ett separat tillbehör?) utan bara en grå plasthatt som sitter där termostaten annars skulle sitta. Det betyder väl att "termostaten" är öppnad till max.

Sedan finns ju det här med 1- och 2-rörssystem. Det här värmegolvet är parallelkopplat med två radiatorer men jag vet inte hur det hänger ihop med övriga radiatorer, tror att det finns några till på samma krets en och två våningar upp. En radiator som jag tror är ihopkopplad med dessa blir aldrig varmt en eftersom den är på insidan med "glashuset" på utsidan så gör det inte så mycket.


Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Lågframledningstemperatur i värmegolvet
« Svar #12 skrivet: 28 oktober 2018, 23:43:25 »
Jag måste läsa på lite.....letar efter en manual till LK Minishunt M60n (RSK 243 52 15)

jag har själv ett annat golv som har fått golvvärme, man kan ställa om den från 2- till 1-rörssystem, gissar att dina insexskruvar är till för det.....
« Senast ändrad: 28 oktober 2018, 23:46:18 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Lågframledningstemperatur i värmegolvet
« Svar #13 skrivet: 29 oktober 2018, 00:05:13 »
En matnyttig beskrivning bifogas.
Läs igenom den så klarnar nog en del. Fråga gärna om du inte förstår, jag är amatör, men forumet vimlar av experter, så misströsta inte...

Vet du hur lång slinga du har i golvet och vilken dimension det är på slangen? I beskrivningen till minishunten så står det att den är avsedd för max 50W/m2. Du får alltså ut max 945W.

Jag gjorde en överslagsberäkning,
du har 25m2 2-glasfönster U-värde 1,2 dvs 30WxdeltaT, vid -20 delta T=40 ger 1200W
19m2 tak U-värde 0,2 dvs 3,8WxdeltaT, vid -20 delta T=40 ger 150W
19m2 golv U-värde 0,2dvs 3,8WxdeltaT, vid -20 delta T=50 ger 190WW (golvet är +30grader)
summa 1540W
Du kan alltså bara klara ett deltaT på 945/1540x40= 25 grader dvs -5 grader ute och 20grader inne.

-Såvida ditt golv har tillräckligt grov slang och rätt avstånd för att avge 50W/m2.

 
« Senast ändrad: 29 oktober 2018, 00:53:40 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lågframledningstemperatur i värmegolvet
« Svar #14 skrivet: 29 oktober 2018, 03:51:41 »
Kolla i manualen: https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.183_lk-minishunt-m60n.pdf
Ventil märkt med 15 styr hur mycket flöde som går in/ut i shunten, öppna den succesivt tills du får tillräckligt varmt i rummet.
Med den fullt öppen borde du kunna få nästan samma temp ut i golvet som det som kommer från värmepumpen.
Nu bestäms ju även detta till viss del av hur hög hastighet det är på cirkpumpen i shunten, men flödet av vatten från värmepumpen måste upp och då är det på returventilen man justerar detta.
Man kan enkelt uttryckts säga att ventil 15 i bilden är effektregleringen.
Någon termostat borde du inte behöva om effektbehovet är liknande med resten av huset, i just detta fall kanske effektbehovet är lite högre i vntertrådgården, och då kan en termostat vara en god ide.
Du måste justera upp flödet in i shunten så att det blir tillräckligt varmt där när det är som kallast ute, sen får termostaten strypa när det blir varmare ute, och för varmt inne i vinterträdgården.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!