Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Solceller  (läst 1045 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Solceller
« skrivet: 27 oktober 2018, 09:23:38 »
Tips på bra o billiga solceller önskas.

Har hittills bara erfarenhet av ett inköp en 100 w ifrån Sunwind. Sitter på väggen men ännu inte inkopplad.... ::)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Solceller
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2018, 11:33:42 »
Tips på bra o billiga solceller önskas.

Har hittills bara erfarenhet av ett inköp en 100 w ifrån Sunwind. Sitter på väggen men ännu inte inkopplad.... ::)

Behöver du bara solcellerna/ materialet eller söker du någon som kan installera en komplett anläggning? Hur stor anläggning ska du ha?

Den som ska koppla in solcellsanläggningen på (det offentliga) elnätet måste ha behörighet (elsäkerhetsverket).

Annars kan du räkna med att priset för solceller är kraftigt på väg nedåt just nu.


« Senast ändrad: 27 oktober 2018, 12:02:30 av Ewald »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Solceller
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2018, 11:42:22 »
Här finns det en aktuell prislista, men det är väl mer containerpriser skulle jag tro. Alltså om man köper en container.

https://new-energy-light-solutions.com/Homepage_2.pdf


Den billigaste modulen kostar 0,199 EUR/W. CSUN 315-72P poly 315 W.

Det som kan vara intressant för dig är den här:

YNGLI  YL 270 mono 270 W för 0,274 EUR/W. Då behöver du bara köpa en pall (26 stk) för att få detta pris. Det är ca. 7 kW.

Så om du vill installera en ca. 7 kW anläggning kan du kanske köpa dem.
« Senast ändrad: 27 oktober 2018, 12:28:53 av Ewald »

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Solceller
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2018, 07:56:15 »
Tänkte montera panelerna själv. Däremot får någon kunnigare installera elen. Anläggningen i fråga är inte tänkt att bli stor utan mest som en backup när strömmen försvinner på landet. Har ofta avbrott då det är några kilometer luftledning.

Systemet är tänkt o "inte" kopplas ihop med befintligt. Utan vara ett separat nät. Med endast ett fåtal uttag o belysningspunkter LED. Kommer jag upp i 400-500 w panelyta totalt är jag nöjd :).

Är Sunwinds paneler bra o prisvärda eller bör jag titta efter något annat?

Förutom eftersatt röjning längs med ledningsgatorna så blåser det ofta o väl. Jag kanske skulle se mig om efter en vindsnurra dontknow
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!