Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nytt hus Ny Nibe730 - ingen värme  (läst 7130 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JLXer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Vätterbygden
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NIBE F730 user
Nytt hus Ny Nibe730 - ingen värme
« skrivet: 29 september 2018, 15:42:04 »
Hej!
Oj vad lycklig jag blev när jag hittade det här forumet!

Vi har precis flyttat in i ett nybyggt radhus på c:a 135m2 fördelat på två plan. Plan 1 har golvvärme och plan två har radiatorer.

Det är kallt..
en snabb intro från installatören var klicka på termometern för att ändra värmen.. OK.

Jag har successivt ökat en grad från 19 till 23 och det händer ingenting.
Rumsgivare står på max och termostater på radiatorer står på max.

I fördelningsskåpet står en "huvudtermostat" till golvvärmen på 3 och golvvärmens hattar är fullt utskruvade. Temp på samtliga slangar är c:a 19 grader.
Cirkulationspumpen står på 6 (max kontinuerligt tryck om jag tolkar den rätt)
Cirkulationspumpen i VP ser aktiv ut - grön lampa

Tacksam för all input!
/Kent


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9624
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nytt hus Ny Nibe730 - ingen värme
« Svar #1 skrivet: 29 september 2018, 15:49:41 »
Låter som att cirkulationspumpen inte fungerar tycker jag. Prova att ändra till konstant effekt läge II om det finns. Ska vibrera lite grann när man känner med fingertopparna på cirkulationspumpen. Är alla ventiler öppna före och efter cirkulationspumpen?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mr.Hammer

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm/Täby
  • Antal inlägg: 283
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nytt hus Ny Nibe730 - ingen värme
« Svar #2 skrivet: 29 september 2018, 15:54:54 »
Prova med auto i driftläge 4.2 och se vad som händer
På en av bilder står det ju att pump och patron är från!
Nibe F370 (2018)           Tidigare 310P (2005)
Värmekurva 10 Förskjutning -2
Elpatron/tillsats blockad mellan 05 -11.00 o 16 - 19.00
Inne- och utomhusgivare 21,5 grader
Värmefaktor 2.5
Driftläge: Auto och SPA (Värme)
Påverkansgrad SPA 5,  Timmätning
Mjukvara 9071R7 och Nibe Uplink
Ventilationskalibrering och rengöring (2018)
Ventilation 49%
Schemalagd 45 min höjning av fläkthastighet till 60%
2 ggr/dygn (Vädring)
Avluft ca -3 - +1!!! Kontinuerligt Vinter
ca 2 avfrostningar per dygn!!
Välisolerat hus 111kvm i 2 plan,
Energiklass D, 2 personers hushåll 
Eldriven golvvärme i hall, nedre och övre badrum
Totalförbrukning 8 900 kWh/år
Snitt per dag 28 kWh/år

Utloggad JLXer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Vätterbygden
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NIBE F730 user
SV: Nytt hus Ny Nibe730 - ingen värme
« Svar #3 skrivet: 29 september 2018, 17:16:58 »
Låter som att cirkulationspumpen inte fungerar tycker jag. Prova att ändra till konstant effekt läge II om det finns. Ska vibrera lite grann när man känner med fingertopparna på cirkulationspumpen. Är alla ventiler öppna före och efter cirkulationspumpen?
Tack för svar  tummenupp
Pumpen vibrerar mycket svagt (lyssnar med mejsel till örat) och vrider man ändras varvtalet . Vid läge Noll börjar den gröna lampan att blinka.
Jag tror att cirkulationspumpen i fördelningslådan fungerar.
/K

Utloggad JLXer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Vätterbygden
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NIBE F730 user
SV: Nytt hus Ny Nibe730 - ingen värme
« Svar #4 skrivet: 29 september 2018, 17:20:56 »
Prova med auto i driftläge 4.2 och se vad som händer
På en av bilder står det ju att pump och patron är från!

Tack för svar  tummenupp

Jag ändrade idag från auto till manuellt. Jag resonerar att i läge manuellt är det jag som bestämmer... kanske fortfarande bygger på "kurvan" som står på variant 6.

I läge automatik är läget detsamma. Både VP och tillsats står i från.

/K

Utloggad mysman

  • Ännu inte på något vis
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Nytt hus Ny Nibe730 - ingen värme
« Svar #5 skrivet: 29 september 2018, 17:41:46 »
Gå in serviceinfo(sista bilden) och ta nya bilder på sid 1-3 och kanske 4.
Frånluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad JLXer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Vätterbygden
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NIBE F730 user
SV: Nytt hus Ny Nibe730 - ingen värme
« Svar #6 skrivet: 29 september 2018, 17:52:54 »
Gå in serviceinfo(sista bilden) och ta nya bilder på sid 1-3 och kanske 4.

Tack för svar!  tummenupp


Min fundering är om det verkligen kommer ut varmvatten i värmesystemet.. kan montören missat att öppna någon kran?
Det förefaller bara ha tillverkats varmvatten enligt någon info-meny.. Starter YY drifttid XX varav XX varmvatten
/K

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9624
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nytt hus Ny Nibe730 - ingen värme
« Svar #7 skrivet: 29 september 2018, 17:56:32 »
För att se servicemenyn: Ställ dig i huvudmenyn och håll Bakåt-knappen intryckt i 7 sekunder för att komma åt Servicemenyn.
Vad visar 5.1.10 och 5.1.11 om pumpens inbyggda cirkulationspump? Visst kan det vara så att en någon glömt att öppna en ventil ("kran").
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad JLXer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Vätterbygden
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NIBE F730 user
SV: Nytt hus Ny Nibe730 - ingen värme
« Svar #8 skrivet: 29 september 2018, 18:04:10 »
För att se servicemenyn: Ställ dig i huvudmenyn och håll Bakåt-knappen intryckt i 7 sekunder för att komma åt Servicemenyn.
Vad visar 5.1.10 och 5.1.11 om pumpens inbyggda cirkulationspump? Visst kan det vara så att en någon glömt att öppna en ventil ("kran").

Här kommer dom!
/K

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9624
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nytt hus Ny Nibe730 - ingen värme
« Svar #9 skrivet: 29 september 2018, 18:31:17 »
Ok, det ser väl normalt ut. Enligt Serviceinfo 3.1 anges cirk.pump till 30% så den står alltså i vänteläge. Precis som att värmepumpen tycker den är nöjd med värmen i huset...
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad mysman

  • Ännu inte på något vis
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Nytt hus Ny Nibe730 - ingen värme
« Svar #10 skrivet: 29 september 2018, 18:40:12 »
Verkar inte cirkulera nått vatten från pumpen. Framledningstemp & retur är mycket högre än beräknat. (Enligt. sid 2 i serviceinfo)

Möjligtvis är då kranen undertill för framledningen stängd? Kolla manualen var den kan tänkas sitta och prova vrid på den.
Frånluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad JLXer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Vätterbygden
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NIBE F730 user
SV: Nytt hus Ny Nibe730 - ingen värme
« Svar #11 skrivet: 29 september 2018, 18:45:14 »
Ok, det ser väl normalt ut. Enligt Serviceinfo 3.1 anges cirk.pump till 30% så den står alltså i vänteläge. Precis som att värmepumpen tycker den är nöjd med värmen i huset...

OK, tack!
-kan man då tänka sig att problemet ligger i hur gränsvärden är satta..
Var/Hur kan man justera det i så fall? Mer än att bara öka meny 1.1 där står nu 23 grader (började på 19 och har ökat 1 grad per dag ungefär).

Temp i hela rörpaketet som servar golv-värmen och radiatorerna ligger på 19 grader. Kan systemet har hängt sig vid 19 grader (värdet vid inflytt).
/K


Utloggad JLXer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Vätterbygden
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NIBE F730 user
SV: Nytt hus Ny Nibe730 - ingen värme
« Svar #12 skrivet: 29 september 2018, 18:48:29 »
Verkar inte cirkulera nått vatten från pumpen. Framledningstemp & retur är mycket högre än beräknat. (Enligt. sid 2 i serviceinfo)

Möjligtvis är då kranen undertill för framledningen stängd? Kolla manualen var den kan tänkas sitta och prova vrid på den.

Oj, det här med rör är ju inte riktigt min grej...
om jag tar några bilder i lilla luckan kan vi då resonera oss fram till rätt kran?

Jag postade en bild lite längre upp med en stor kran i T-koppling. -typ en sådan? Eller mer en sån som ser ut som en plasthuva/ratt?
/K

Utloggad mysman

  • Ännu inte på något vis
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Nytt hus Ny Nibe730 - ingen värme
« Svar #13 skrivet: 29 september 2018, 18:53:27 »
Jag postade en bild lite längre upp med en stor kran i T-koppling. -typ en sådan?

Sannolikt sådan röd kran, ja. Men det finns flera...
Frånluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus på Nibe
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem går att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Nytt hus Ny Nibe730 - ingen värme
« Svar #14 skrivet: 29 september 2018, 19:01:36 »
Om du har tillgång till en Flir som det verkar så kan du ju se i realtid vad som händer om man öppnar olika kranar och ser var ditt 48 gradiga vatten tar vägen (det skall ju leta sig fram till fördelaren där alla ”hattar” ser röda ut på bilden. Sätt gradminuterna manuellt till -1000 i meny 4.9.3 för att fejka att huset vill ha värme.
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skåne på 156 m2 byggt 2015. Familj på 4p. Nibe F750 frånluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!