Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Gräsklippare. 2018. SamlingstrÃ¥d.  (läst 7218 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Gräsklippare. 2018. Samlingstråd.
« skrivet: 26 april 2018, 06:19:42 »
Startar ny tråd för gräsklippare. Hoppas få många nyttiga tips här. :)
 
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Gräsklippare. 2018. Samlingstråd.
« Svar #1 skrivet: 26 april 2018, 06:20:52 »
Min första fråga.

Vilket märke tror ni är bäst?

Jonsered, ALKO eller Stiga?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Gräsklippare. 2018. Samlingstråd.
« Svar #2 skrivet: 26 april 2018, 07:39:40 »
Husqvarna.

Talar vi robotklippare, traktorer och vanliga bensinklippare som man skjuter själv?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Gräsklippare. 2018. Samlingstråd.
« Svar #3 skrivet: 26 april 2018, 08:13:49 »
Finns en hel del gamla trådad om vanliga bensinklippare.
Brukar ta upp Klippo, jag jobbade på en kyrkogård som vaktis en sommar när jag var ung och körde då en gammal Klippo, den funkade klockrent trots att den såg uråldrig ut.
Har nu själv en sån som inköptes 2002 och den ger aldrig upp, har i princip bara bytt olja, luftfilter och knivar på den några gånger.

Fast sen 2 år tillbaka så låter jag "Orvar" klippa det mesta, min Husqvarna robotklippare.
« Senast ändrad: 26 april 2018, 08:15:48 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Gräsklippare. 2018. Samlingstråd.
« Svar #4 skrivet: 26 april 2018, 08:21:10 »
Husqvarna.

Talar vi robotklippare, traktorer och vanliga bensinklippare som man skjuter själv?

Vanliga gräsklippare. Helst med självgående.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Gräsklippare. 2018. Samlingstråd.
« Svar #5 skrivet: 26 april 2018, 08:22:11 »
Finns en hel del gamla trådad om vanliga bensinklippare.
Brukar ta upp Klippo, jag jobbade på en kyrkogård som vaktis en sommar när jag var ung och körde då en gammal Klippo, den funkade klockrent trots att den såg uråldrig ut.
Har nu själv en sån som inköptes 2002 och den ger aldrig upp, har i princip bara bytt olja, luftfilter och knivar på den några gånger.

Fast sen 2 år tillbaka så låter jag "Orvar" klippa det mesta, min Husqvarna robotklippare.

Jag vet att Klippo är bäst. Men inte billigast. Därför undrar jag över dom 3 jag nämner Carl.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Gräsklippare. 2018. Samlingstråd.
« Svar #6 skrivet: 26 april 2018, 08:53:09 »
Jag har en KLIPPO Pro 21 SH. Borde jag byta till nån bättre?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Gräsklippare. 2018. Samlingstråd.
« Svar #7 skrivet: 26 april 2018, 11:23:26 »
Jag vet att Klippo är bäst. Men inte billigast. Därför undrar jag över dom 3 jag nämner Carl.

Den är dyr i inköp, men om man slÃ¥r ut kostnaden pÃ¥ livslängden sÃ¥ blir den billig.  :)

Stiga tror jag inte på, har sett många risiga såna.
Jonsered och ALKO vet jag inget om, kanske?  dontknow
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Gräsklippare. 2018. Samlingstråd.
« Svar #8 skrivet: 26 april 2018, 11:37:39 »
Svärföräldrarna har en Honda som har hängt med i säkert 20 år. Gjuten lättmetallkåpa och japansk motor. Förutom nåt enstaka oljebyte och sporadisk rengöring så har den inte fått så mycket omvårdnad, men den startar nästan jämt på första draget och går bra fortfarande. Den står ute under tak året om.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Gräsklippare. 2018. Samlingstråd.
« Svar #9 skrivet: 26 april 2018, 11:41:23 »
Jag har för mig att Jonsered är samma som Huskvarna. Lite enklare bara.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Gräsklippare. 2018. Samlingstråd.
« Svar #10 skrivet: 26 april 2018, 11:52:33 »
Klippo Pro 21. Köpte den i fjol. Gjuten Al-kåpa och utan hjuldrift. Den ersatte en Kommun som fick fortsätta sitt liv som reservdelslager hos en sparsam medborgare.
« Senast ändrad: 26 april 2018, 15:21:05 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Dontis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: StorÃ¥ Nerike
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gräsklippare. 2018. Samlingstråd.
« Svar #11 skrivet: 26 april 2018, 12:56:21 »
Vilket "sammanträffande" eftersom jag kollade pÃ¥ tester ang olika klippare igÃ¥r.. Sen kom jag pÃ¥ att säsongen för sÃ¥dant börjar nu sÃ¥ det kanske inte var ett sammanträffande.  tummenupp

Det jag letar efter är en batteridriven klippare som pallar för en tomt på 1000 - 1500 kvm.
Detta hittade jag ingen alls, finns klippare med dubbla 5ah batterier som går upp till 800 per laddning, men vi vet ju alla att det är önsketänkande att förlita sig på producentens siffror. Sedan sänks ju drifttid brutalt när självgående används/finns.

Min 8 hk husqvarna funkar finfint änsålänge, det blir att vänta tills större batterier kommer ut på marknaden.
Nyinflyttad 2017/06, Tegelfasadsvilla 1.5 plan, byggt -1960, 102kvm boyta + 70kvm biyta som källare och garage(30kvm).
2-glas fönster, lagom dragigt hus.
Värmde till cirka 19.5°C i boytan, cirka 12°C i betongkällaren och 5°C i garaget.
Uppvärmingen vid inköp bestod av en läckande CTC Total -83 (ved+el).

Total el-förbrukning:
2017/06-2018/04, 14 MWh + 10 kbm ved.

2018 April, byte från CTC till IVT HE C9 borrdjup 160m.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Gräsklippare. 2018. Samlingstråd.
« Svar #12 skrivet: 26 april 2018, 13:12:05 »
Svärföräldrarna har en Honda som har hängt med i säkert 20 år. Gjuten lättmetallkåpa och japansk motor. Förutom nåt enstaka oljebyte och sporadisk rengöring så har den inte fått så mycket omvårdnad, men den startar nästan jämt på första draget och går bra fortfarande. Den står ute under tak året om.

Jag har en gammal Honda från ca 1985. Den står ute hela året. Jag lägger över skottkärran som regn/snöskydd. Den brukar behöva två ryck första gången på säsongen, sedan räcker det med ett. Numera blir den inte mycket använd eftersom vi plockade hem den gamla robotklipparen från stugan när vi uppgradera där.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Gräsklippare. 2018. Samlingstråd.
« Svar #13 skrivet: 26 april 2018, 15:02:52 »
Om jag inte minns fel har alla Honda gräsklippare bakhjulsdrift vilket jag anser är stor nackdel annars hade jag köpt en sÃ¥n men det blev en Klippo PRO 21 och det har jag inte Ã¥ngrat hittills. Klipparen den ersatte en billigare modell murray med framhjuls drift och rätt stark motor  funkade ocksÃ¥ ok i ca 15 Ã¥r men blev nÃ¥tt strul med driften och kändes som läge för en ny men att köpa en ny vart 15 Ã¥r är ju ocksÃ¥ rätt ok om man väljer köpa lÃ¥gpris som trots det funkar bra men det vet man sällan före köpet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Gräsklippare. 2018. Samlingstråd.
« Svar #14 skrivet: 26 april 2018, 15:15:39 »
Jag har för mig att Jonsered är samma som Huskvarna. Lite enklare bara.

Många märken (Husqvarna, Partner, Norlett, Jonsered m fl) är i stort sett identiska men det kan variera år från år. Gemensamt är ju att de olika märkena ägs av Electroluxkoncernen och att tillverkningen kan ligga på olika ställen från år till år beroende på var det är förmånligt med tanke på löneläge, tullar, transporter mm. Ibland Sverige, ibland USA, ibland Italien. Då och då kan man hitta de här produkterna (inte bara gräsklippare utan även andra småmaskiner) i identiskt likadant utförande under någon återförsäljarkedjas eget varumärke (t ex Cotech). Har man väl lärt sig hur typskylt och produktnummer brukar se ut, så känner man igen dem oavsett färg och märke.

Beträffande Honda så brukar ju deras motorer nästan alltid vara bra (dock har de gått på en del minor med plastdelar i ventilmekanismen som inte höll riktigt som förväntat). Men jag gillar inte resten av en Hondagräsklippare. Dålig ergonomi - konstiga vinklar på handtag, avigt placerade reglage, onödiga finesser (t ex två hastigheter på självgången eller frikoppling mellan motor och kniv), bakvända saker som t ex att lägga driften på bakhjulen, gjuten aluminiumkåpa precis som på Klippo men i klenaste laget så den ofta spricker sönder med tiden.

Mina huvudkrav på en motorgräsklippare är följande:
Stor uppsamlare.
Kniv som tål att köra i sten utan svåra skador (t ex tallrik med små lätta stålplåtsknivar längs kanten som på gamla Stiga Tornado och vissa Klippo).
HÃ¥llbara hjul, helst kullagrade.
Hopfällbart handtag så det går att baxa in klipparen i en personbil utan vidare. Enkel hop- och utfällning, ingen risk att t ex vajrar eller startsnören kommer i kläm i leder. Bör gå att fälla ihop och fälla ut utan verktyg.
Bra greppmöjligheter för att lyfta och lasta en hopfälld gräsklippare.
Man ska kunna luta en fulltankad gräsklippare kraftigt i några sekunder utan att bensin rinner ut.
Kåpa som antingen är av korrosionståligt material eller väl ytbehandlad och rostskyddad på undersidan.
Höjdinställning ska kunna göras utan verktyg, helst ett enda handgrepp för att ställa om alla hjul på en gång.
Väl tilltagen motoreffekt i förhållande till klippbredden, så den klarar några dm högt blött gräs utan vidare även om kniven börjar vara slö.
Isolerad tändstiftskabelsko så man slipper driftstopp pga blött gräs som stryker förbi motorn.
Pålitlig självgångsmekanism - helst inga plastkuggkransar i hjulen eller andra ömtåliga lösningar som ständigt måste matas med dyra reservdelar.
Inga remkåpor eller annat i vägen, som måste tas bort innan man kommer åt motorns oljeavtappningsplugg.
Samma mått- och gängsystem både i motorn och resten av gräsklipparen. Irriterande när det är metriskt och UNC/UNF blandat i samma maskin.
Vajrar monterade så att det inte kan regna in i ändarna av höljet och få dem att rosta ihop.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Gräsklippare. 2018. Samlingstråd.
« Svar #15 skrivet: 26 april 2018, 15:44:15 »
Många märken (Husqvarna, Partner, Norlett, Jonsered m fl) är i stort sett identiska men det kan variera år från år. Gemensamt är ju att de olika märkena ägs av Electroluxkoncernen
Nja, jag har för mig att Husqvarna är ett eget bolag, när märket Husqvarna var i Electrolux-koncernen hette den delen Electrolux motor.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Gräsklippare. 2018. Samlingstråd.
« Svar #16 skrivet: 26 april 2018, 16:39:13 »
Beträffande Honda så brukar ju deras motorer nästan alltid vara bra (dock har de gått på en del minor med plastdelar i ventilmekanismen som inte höll riktigt som förväntat). Men jag gillar inte resten av en Hondagräsklippare. Dålig ergonomi - konstiga vinklar på handtag, avigt placerade reglage, onödiga finesser (t ex två hastigheter på självgången eller frikoppling mellan motor och kniv), bakvända saker som t ex att lägga driften på bakhjulen, gjuten aluminiumkåpa precis som på Klippo men i klenaste laget så den ofta spricker sönder med tiden.
Håller med om att ergonomin är lite si och så. Frun tycker att den är alldeles för tung och klumpig. Däremot tycker jag att knivkopplingen är en av de stora fördelarna med Honda. Lätt att starta trots att den kanske står i högt gräs, man kan enkelt låta den stå med motorn igång utan att kniven vevar runt. Vår är så gammal att den har plåtkåpa.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: Gräsklippare. 2018. Samlingstråd.
« Svar #17 skrivet: 26 april 2018, 17:07:15 »
Jag kör med en Klippo som säkert hängt med i 20 Ã¥r, bytt klipparm 2 ggr och blad 3 ggr.  Byter olja varje Ã¥r och luftfilter vart annat. Se till att rensa innanför kÃ¥pan till remdriften, fick för mycket skit där sÃ¥ det tog stopp och en sprint pÃ¥ drivaxeln gick av, snabbt fixat dock.
Enda nackdelen är väl dagens bensin och temperaturvariationer , det bildas lätt en hel del vatten i tanken via lockets ventialtion och dÃ¥ startar den inte  >:(
Bara att tömma ut all soppa och fylla på ny. Kör man med Aspen slipper man dock detta problem.

Den som vill göra klipp på robotklippare kan slå till hos Classe nu, de ger 1000kr i rabatt för medlemmar
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Gräsklippare. 2018. Samlingstråd.
« Svar #18 skrivet: 26 april 2018, 20:55:09 »
Jag kör med en Klippo som säkert hängt med i 20 Ã¥r, bytt klipparm 2 ggr och blad 3 ggr.  Byter olja varje Ã¥r och luftfilter vart annat. Se till att rensa innanför kÃ¥pan till remdriften, fick för mycket skit där sÃ¥ det tog stopp och en sprint pÃ¥ drivaxeln gick av, snabbt fixat dock.
Enda nackdelen är väl dagens bensin och temperaturvariationer , det bildas lätt en hel del vatten i tanken via lockets ventialtion och dÃ¥ startar den inte  >:(
Bara att tömma ut all soppa och fylla på ny. Kör man med Aspen slipper man dock detta problem.

Den som vill göra klipp på robotklippare kan slå till hos Classe nu, de ger 1000kr i rabatt för medlemmar

Jag använde förut en Klippo från sent 80-tal. 4 hk B&S-motor med flottörförgasare. Den fick ständigt problem med vatten i bränslet så snart den hade stått ute i fuktigt väder, så småningom borrade jag upp huvudmunstycket och övergick till att köra på E85, sedan dess har den inte haft några sådana problem.
Andra gräsklippare med  samma förgasar- och tankarrangemang tÃ¥l att stÃ¥ ute när daggen faller eller nÃ¥gon liten regnskur kommer utan att fÃ¥ bränsleproblem, men det där exemplaret hade som sagt bekymmer sÃ¥ länge det kördes pÃ¥ bensin.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad T Ramsmark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme och varmvatten till en vettig kostnad !!
SV: Gräsklippare. 2018. Samlingstråd.
« Svar #19 skrivet: 26 april 2018, 23:07:10 »
Har en Husqvarna Royal 48 S, köpt ny för 25 år sedan våren 1993, har rullat ca 2 timmar/vecka och klippt ca 1500 kvm gräs varje tillfälle hela klippsäsongen, alltid lättstartad, funkat bra med normal service och smärre reparationer, men i fjol la den den av, kolven sprack och fördärvade cylindern...., känns dock ok efter 25 års trogen tjänst.
Så årets säsong började med att kolla runt på marknaden samt ta ett snack med vänner och bekanta, jag tänkte jag skulle testa någon annan tillverkare, vid ett tillfälle pratade jag med en väns bekant som jobbar en hel del i Tyskland, han köpte en maskin i Tyskland och tog med sig hem för 5-6 år sedan, en Al-KO, han är väldigt nöjd med den, en väldigt stabil och prisvärd klippare som han klipper sin gräsmatta med på 2200 kvm en gång i veckan.
Jag sökte runt och fick koll pÃ¥ att bl.a. Bauhaus saluför dom i Sverige, sÃ¥ körde dit för en titt och gillade vad jag sÃ¥g, dom sÃ¥lde en maskin som va bäst i test nÃ¥nstans, tror de va RÃ¥d&Rön, till ett nedsatt pris frÃ¥n 4500:- till 3890:-, en AL-KO Highline 51.5 SP-A, sÃ¥ jag tog en sÃ¥dan med mig hem, har klippt 3 rundor med den sÃ¥ ca 5-6 timmar har den varit igÃ¥ng, har testat bioklipp och uppsamlare och bÃ¥da funkar bra, mycket lättstartad, stabil och lättarbetad maskin, väldigt nöjd sÃ¥ här lÃ¥ngt i alla fall, hÃ¥ller den 25 Ã¥r sÃ¥ är det ju bra, men dÃ¥ fÃ¥r den gÃ¥ i arv, om 25 Ã¥r har jag definitivt klippt färdigt  tummenupp  ;) :)
« Senast ändrad: 05 maj 2018, 10:11:51 av T Ramsmark »
IVT Optima 700 - IVT 290 A/W - Rego 800 - Innegivare, inställd på 20,5, max rumsgivarpåverkan. Ovanvåningen sköts av Daikin Origo X25.
Ett och en halv plans sten hus, liggande fritt och öppet på den Skånska slätten, a ca:150 kvm, ca:15 km NV Ystad. Stabilt mellan 20 och 21 grader inne.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Gräsklippare. 2018. Samlingstråd.
« Svar #20 skrivet: 04 maj 2018, 19:45:57 »
Har en stiga.
Fick renovera klipphuven eller vad det nu kan heta pga rost efter 2 sommrar.
Finns inte tillräckligt skydd mot föremål som slungas runt så färgen spricker och det rostar kraftigt.
Motorn verkar vara från kina, den går dock bra.
Fick gräsklipparen i present, hade köpt en klippo om jag köpt gräsklippare idag.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Gräsklippare. 2018. Samlingstråd.
« Svar #21 skrivet: 04 maj 2018, 20:43:13 »
Har en stiga.
Fick renovera klipphuven eller vad det nu kan heta pga rost efter 2 sommrar.
Finns inte tillräckligt skydd mot föremål som slungas runt så färgen spricker och det rostar kraftigt.
Motorn verkar vara från kina, den går dock bra.
Fick gräsklipparen i present, hade köpt en klippo om jag köpt gräsklippare idag.

Konstig. Min rostat med. Just längst nere. Vad har du behandlat den med?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 633
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gräsklippare. 2018. Samlingstråd.
« Svar #22 skrivet: 05 maj 2018, 00:36:36 »
Min bästa klippare är en Husqvarna Royal 43EL, tillverkad av Flymo, England.
Köpt i Juni 1997, fyller 21 i sommar. Inga reparationer, bara en ny kniv förra året.

Tystare än de flesta, kräver inga oljebyten eller tändstift, startar på direkten och
den stinker inte heller. ;)
Huset helt i genomfärgad plast, färgen flagnar inte, den rostar inte och spricker inte  heller.
Enda nackdelen jag noterade de sista åren är att den saknade drivning,
den började kännas tungt att skjuta. :'(
Hjälpen var dock nära, när grannen tänkte slänga en gammal Partner till skroten,
frågade dom mej först (dom känner väl sina grannar) och jag tog naturligtvis emot den,
den hade ju drivning!
Anpassade axelns spårvidd till EL-klipparen, tillverkade en remskiva på distansen
mellan motorn och kniven och fixade höjdjusteringen för hjulen.
Nu är den självgående och känns som en helt ny klippare. tummenupp
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/Ã¥r + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, dÃ¥ ca 6000 kWh/Ã¥r.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/Ã¥r + HH-el.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Gräsklippare. 2018. Samlingstråd.
« Svar #23 skrivet: 05 maj 2018, 08:42:44 »
Har även en klippo free men med en sÃ¥n ska man nog vara själv plÃ¥gare för att klippa större ytor men funkar ok pÃ¥ mindre plättar och kräver litet underhÃ¥ll.  https://www.husqvarna.com/se/produkter/klippo/klippo-free/964934051/
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gräsklippare. 2018. Samlingstråd.
« Svar #24 skrivet: 06 juni 2018, 12:41:26 »
Har läst igenom tråden och inte sett märket Toro nämnas en enda gång, en maskin i mitt tycke som slår det mesta. Har ägt en del olika märken genom åren men de är inte att jämföra med Toron jag nu haft i ca 3 år. Bara för att nämna en egenskap som de är ensamma om, när du för handtaget framåt vilket sker automatiskt när du trycker klipparen framåt så startar drivningen och ju fortare du går, ju snabbare går maskinen. Har dessutom en Husqvarna robotklippare som alltid gör sitt jobb perfekt, absolut den bästa maskinen om man vill få en fin gräsmatta.
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Gräsklippare. 2018. Samlingstråd.
« Svar #25 skrivet: 08 juni 2018, 22:43:21 »
Fick jag en vit Norlett av morsan som hade plastkåpa som hon fick från jobbet, den fungerade en sommar sen startade den aldrig igen, orsaken vet jag inte.

Sen har man haft stiga, det ett under att den höll så många år som den gjorde med tanke på hur dåligt behandlad hon blev. Fick stå utomhus utan skydd året om, aldrig oljebyte eller annan kärlek. Klarade av att klippa superhögt gräs.

Klippon jag har nu står i värmegarage året om, utan att bli utsatt för vara sig regn eller kyla, att den startar är egentligen ingen prestation. Det jag inte gillar med Klippon är att den inte har något gasreglage utan jag måste lunka på bakom i dennes takt.

Farmors gamla gräsklippare var minsann en riktig klippare, hyvlade av allt som lÃ¥g i dess framfart, men den var livsfarlig-  Full gas dÃ¥ fick man springa för att hänga med.
Motordriven cylinderklippare där cylindern var minst dubbelt så stor som dagens klippare.
Den enklaste och närmaste beskrivningen jag kan komma på, en snöslunga utan skyddskåpa, den skalade av barken på träden när man som barn inte hann med i svängarna och kolliderade med träden. Jag vet exakt hur den såg ut men hittar den inte på nätet. :(

Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Gräsklippare. 2018. Samlingstråd.
« Svar #26 skrivet: 08 juni 2018, 23:52:26 »
Jag har en gammal Stiga Tornado med drivning. Dock rullade den på lite för sakta enligt min smak och eftersom jag har både svarv och fräs i källaren så tillverkade jag ett nytt drev till den, så nu går den i min takt.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gräsklippare. 2018. Samlingstråd.
« Svar #27 skrivet: 09 juni 2018, 02:28:12 »
Klippte en gång med svärfars gamla gräsklippare med sidoutkast när vi köpte huset 2012. Dagen efter blev det en Klippo PRO 19H med Honda motor och mängder med bussningar på handtaget.
Har bytt olja en gång sedan 2012 och blåst ur luftfiltret varje år. Drar mellan 10-15 liter Aspensoppa på en sommar.
Tar ca 30min att klippa mattan så någon robot blir det inte än.

Svärfars gamla skrothög klipper jag sidorna om gångstigen med bakom huset.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Gräsklippare. 2018. Samlingstråd.
« Svar #28 skrivet: 09 juni 2018, 05:49:30 »
Fick jag en vit Norlett av morsan som hade plastkåpa som hon fick från jobbet, den fungerade en sommar sen startade den aldrig igen, orsaken vet jag inte.

Jag har två såna i stugan... Dom har vanliga Briggs 'n Stratton-motorer, så det är inte Norletts/Electrolux fel om den inte startar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Gräsklippare. 2018. Samlingstråd.
« Svar #29 skrivet: 11 juni 2018, 22:22:10 »

Farmors gamla gräsklippare var minsann en riktig klippare, hyvlade av allt som lÃ¥g i dess framfart, men den var livsfarlig-  Full gas dÃ¥ fick man springa för att hänga med.
Motordriven cylinderklippare där cylindern var minst dubbelt så stor som dagens klippare.
Den enklaste och närmaste beskrivningen jag kan komma på, en snöslunga utan skyddskåpa, den skalade av barken på träden när man som barn inte hann med i svängarna och kolliderade med träden. Jag vet exakt hur den såg ut men hittar den inte på nätet. :(

Kan det ha varit en Suffolk?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Gräsklippare. 2018. Samlingstråd.
« Svar #30 skrivet: 12 juni 2018, 13:29:45 »
Har kört Suffolk många gånger i slutet av 60-talet :)

Den liknade denna:
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Gräsklippare. 2018. Samlingstråd.
« Svar #31 skrivet: 12 juni 2018, 18:15:25 »
 huuura

EXAKT på pricken rätt... tummenupp
Fick en nostalgitår i ögat. "love"



Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Gräsklippare. 2018. Samlingstråd.
« Svar #32 skrivet: 13 juni 2018, 14:37:30 »
Cylinderklippare ska man ju ha om man ska vara proffs.

Men mitt råd är att om man har en gräsklippare som går men klipper lite ruttet. Byt kniv!
Rekommenderar den här:
https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsmaskiner/grasklippare/grasklippartillbehor/grasklipparkniv-729168/
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Dontis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: StorÃ¥ Nerike
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gräsklippare. 2018. Samlingstråd.
« Svar #33 skrivet: 13 juni 2018, 18:47:51 »
Jag har en husqvarna från tidigt 2000 eller -90 talet.
Denna jävel har gått i ur och skur alla år. Småfel som byte av bränsleslang, startsnöre/handtag och gasvajer har vi åkt på - men fortfarande en fantastisk maskin.

Det kom en dag för ett par veckor sedan då jag körde på ett stålrör som vek in kåpan 2 cm för mycket. Kniven skar ett 6 cm långt hål i kåpans front där bucklan var.
Detta var första gÃ¥ngen som jag pÃ¥ riktigt kollade undersidan av klipparen.. Kniven var lika vass som Ã¥rorna till min eka.  help
Slipade genast kniven. Natt och dag! Jag trodde den var bra förut, herregud vilken skillnad!
Detta kanske gör att investering i en robotklippare fÃ¥r vänta.  tummenupp
« Senast ändrad: 13 juni 2018, 18:55:59 av Dontis »
Nyinflyttad 2017/06, Tegelfasadsvilla 1.5 plan, byggt -1960, 102kvm boyta + 70kvm biyta som källare och garage(30kvm).
2-glas fönster, lagom dragigt hus.
Värmde till cirka 19.5°C i boytan, cirka 12°C i betongkällaren och 5°C i garaget.
Uppvärmingen vid inköp bestod av en läckande CTC Total -83 (ved+el).

Total el-förbrukning:
2017/06-2018/04, 14 MWh + 10 kbm ved.

2018 April, byte från CTC till IVT HE C9 borrdjup 160m.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!