Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur bra funkar längdmätningen i bilen?  (läst 4202 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Hur bra funkar längdmätningen i bilen?
« skrivet: 03 april 2018, 21:21:04 »
Min bil har däcktrycksvarningsystem. Funkar så att varvtalen på hjulen räknas och jämförs. Om ett eller flera hjul snurrar fortare/saktare än tidigare, så tänds varningstexten kolla däcktryck. Smart. Visar sig när jag byter från vinter till sommardäck vice versa.
Så långt är allt väl. Min fundering blev då när jag insåg det, hur fel eller rätt visar vägmätaren? Måste väl var beroende av däckdimension, slitage och som sagt däcktryck?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Hur bra funkar längdmätningen i bilen?
« Svar #1 skrivet: 03 april 2018, 21:30:36 »
Generellt väldigt rätt till skillnad från hastighetsmötaren.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hur bra funkar längdmätningen i bilen?
« Svar #2 skrivet: 03 april 2018, 21:45:59 »
Det låter mysko, hastighetsmätaren är väl kopplad till hjulrotationen (längdmätaren) och proportionell mot den och tiden. Du menar alltså att tidmätningen är skummare än längdmätningen?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur bra funkar längdmätningen i bilen?
« Svar #3 skrivet: 03 april 2018, 22:22:58 »
Mäts verkligen däcktrycket med hjälp av rotationen? På min bil är det en tryckmätare som sitter i vart hjul och varnar om lufttrycket blir för lågt. Den varnar vare sig om bilen står still eller slirar med nått hjul på en isfläck mm
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hur bra funkar längdmätningen i bilen?
« Svar #4 skrivet: 03 april 2018, 22:24:12 »
när jag köpte ny bil för två år sedan, frågade jag bilförsäljaren(märkessäljare) om det blir någon skillnad på vägmätare/färddator om jag har 16" eller 17" hjul på bilen?

Enl fordonsspec ska bilen ha 16" hjul....men bilen levereras ifr fabrik med 17".

Vilka hjul ger korrekt värden gentemot datorn?

Säljaren hade absolut ingen aning....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Hur bra funkar längdmätningen i bilen?
« Svar #5 skrivet: 03 april 2018, 22:27:15 »
Sök på nätet, har både testats och debatterats otaliga gånger.
En hastighetsmätare får inte visa för lite och har därför en säkerhetsmarginal som i många fall är väldigt stor.
Vägmätaren däremot är oftast väldigt exakt.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur bra funkar längdmätningen i bilen?
« Svar #6 skrivet: 03 april 2018, 22:35:06 »
Har man större fälgar så har man lägre profil på däcken så att omkretsen blir den samma. På dom bilar jag har haft/kört dom senaste 15 åren har hastighetsmätarna visat 5 - 8 km/t för mycket och så även längdmätningen. Det som jag refereens mätt med har varit lite olika flyttbara GPS och dom stämmer mycket bra, i alla fall om man kör lite mer än några hundra meter.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hur bra funkar längdmätningen i bilen?
« Svar #7 skrivet: 03 april 2018, 22:36:10 »
Mäts verkligen däcktrycket med hjälp av rotationen? På min bil är det en tryckmätare som sitter i vart hjul och varnar om lufttrycket blir för lågt. Den varnar vare sig om bilen står still eller slirar med nått hjul på en isfläck mm
Jag sökte i handboken för att hitta hur jag skulle släcka däcktrycksvarningen, och om jag förstod rätt så stod det där att ett plattare däck roterar snabbare relativt de andra (eller kanske något lagrat värde) och det tycker jag verkar logiskt..
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hur bra funkar längdmätningen i bilen?
« Svar #8 skrivet: 03 april 2018, 22:45:18 »
jag har två olika nyare bilar med däcktrycksvarning.

I Peugeot går jag in i en meny på "skärmen".
I Skodan finns en knapp att hålla in.
I båda fallen, måste bilen stå still.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur bra funkar längdmätningen i bilen?
« Svar #9 skrivet: 03 april 2018, 23:26:20 »
På min så larmar det automatiskt när lufttrycket blir för lågt oavsett om man står stilla eller kör eller om det saknas eller är en trasig en sensor. Sensorn sitter i hjulventilen.  Skulle det vara rotationshastigheten som gjorde larmet så skulle den inte larma om det var dåligt lufttryck i alla däcken så det låter lite knepigt.
Ps
Signalen från tryckmätaren överförs trådlöst
« Senast ändrad: 03 april 2018, 23:28:10 av svenske kocken »
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hur bra funkar längdmätningen i bilen?
« Svar #10 skrivet: 03 april 2018, 23:33:49 »
Här beskrivs(?) två olika system för lufttrycksövervakning: Det andra är det min bil har.
https://www.expressen.se/motor/dack/sommardack/sa-slacker-du-lampan-efter-att-du-skiftat-hjul/
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur bra funkar längdmätningen i bilen?
« Svar #11 skrivet: 04 april 2018, 07:42:41 »
Mmm, systemen med rotationsmätning är mycket bättre än systemen med tryckgivare.
Våra Kior har fungerat mycket bra, men däcktryckslarmet verkar aktiveras när det blir ca -30 grader ute, har gjort det hittills varje gång i alla fall.
I vårt fall går det dessutom inte kvittera eller kalibrera givarna om/när man vet att man har korrekt tryck, så vi måste in på verkstan med bilen - med allt vad det innebär.
ENORMT irriterande är det.
Detta är exempel på EU-lagstiftning som gör att jag mycket väl skulle kunna tänka mig att rösta för en Swexit om jag fick frågan.
Rotationsmätningen är perfekt, ett felsäkert system som gör nytta utan att kosta mer än några rader program i huvuddatorns minne.
Tryckgivarna är dyra, opålitliga, och tillverkarna som ser sin chans att tjäna pengar på verkstadsbesök ser till att man måste in på verkstan bara för att kvittera larmen.  >:(
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Hur bra funkar längdmätningen i bilen?
« Svar #12 skrivet: 04 april 2018, 08:14:37 »
Det faktum att KIA eller någon av deras underleverantörer inte kan leverera sensorer som fungerar vid extrem kyla känns inte som något starkt argument för att lämna EU. Det är krav på däcktrycksmätning i USA också så jag tror inte en eventuell Swexit skulle ändra det svenska regelverket.

Såg en uppgift om att tryckgivare med övervakningssystem kostar ca 70 USA-dollar att installera. Nettokostnaden med hänsyn tagen till uppskattat minskat däckslitage och minskad bränsleförbrukning var lägre.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur bra funkar längdmätningen i bilen?
« Svar #13 skrivet: 04 april 2018, 08:44:14 »
Minskar tryckmätare verkligen däckslitage och bränsleförbrukning? Är verkligen folk så slöa att dom inte orkar kolla däcktrycket oavsett mätare  Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur bra funkar längdmätningen i bilen?
« Svar #14 skrivet: 04 april 2018, 09:25:11 »
Att många kör med lågt tryck är väl allmänt känt? Det finns det nog statistik på från polisen eller liknande, och att det drar extra soppa är ju också känt.

Mig veterligt finns inga myndighetskrav på hur trycket ska mätas, bara att övervaka det. Att sedan vissa tillverkare väljer att göra det via tryckgivare och andra via rotationsskillnadsmätning i ABS-systemet beror säkert bara på kostnaden för något patent för den senare metoden. Den senare kostar ju noll extra för hårdvaran som redan finns på bilen. Sedan så har ju tryckgivarna fördelen av att faktiskt mäta trycket istället för att bara kolla om det uppstår en rotationsskillnad mellan hjulen sedan senaste kalibreringen. Om det sedan är värt något alls för den normale bilisten är väl tveksamt.

Och att lämna EU lär inte ändra på detta eller liknande fordonskrav så länge vi inte flyttar landet till Sydamerika eller Afrika.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur bra funkar längdmätningen i bilen?
« Svar #15 skrivet: 04 april 2018, 09:29:57 »
Det faktum att KIA eller någon av deras underleverantörer inte kan leverera sensorer som fungerar vid extrem kyla känns inte som något starkt argument för att lämna EU. Det är krav på däcktrycksmätning i USA också så jag tror inte en eventuell Swexit skulle ändra det svenska regelverket.

Såg en uppgift om att tryckgivare med övervakningssystem kostar ca 70 USA-dollar att installera. Nettokostnaden med hänsyn tagen till uppskattat minskat däckslitage och minskad bränsleförbrukning var lägre.

Det må vara Kia som har dåliga givare, eller aldrig testat dem i sträng kyla, men faktum kvarstår, om en av världens största tillverkare dels lägger ut enorma pengar på att köpa in helt onödig utrustning av undermålig kvalitet, som dessutom skall ha några hundra procent prispåslag innan det når konsument så är det en kapitalförstöring och miljöförstöring av gigantiska mått när all hårdvara som krävs redan sitter i bilen, det är direkt idiotiskt om jag får säga vad jag tycker, för oss här i Sverige är det dessutom 8 däck som skall utrustas med dessa givare vilket fördyrar bilen med minst 10 000 kr ut till konsument.
När man dessutom får veta när man hämtar bilen på verkstan att "de bara pumpat upp trycket" så blir man ju smått nedslagen, jag hade redan överfyllt till 3.0 kg, skall bli intressant att se hur extremt högt tryck de pumpat däcken med. (hade 2.7 till 2.8 innan, som det skall vara).
Min teoretiska slutsats är att jag kör med för högt tryck vilket kommer att slita ut mina däck i förtid och ge sämre komfort när man kör, allt på grund av en idiotisk regel som tvärt om borde förbjudas på alla bilar som är utrustade med ABS-system.
Av miljöskäl inte minst.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur bra funkar längdmätningen i bilen?
« Svar #16 skrivet: 04 april 2018, 09:31:50 »
Vad gäller hastighetsmätaren så brukar det finns ett mera sant värde inne i systemet och ett fixat värde som visas på mätaren. På lite äldre BMW går man bara in i de dolda menyerna och läser av det sanna värdet om man vill tillsammans med en massa andra saker som t.ex. den sanna motortemperaturen som inte heller visas för den moderna föraren.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Hur bra funkar längdmätningen i bilen?
« Svar #17 skrivet: 04 april 2018, 11:33:48 »
Minskar tryckmätare verkligen däckslitage och bränsleförbrukning? Är verkligen folk så slöa att dom inte orkar kolla däcktrycket oavsett mätare  Sc:,h
För ett par år sedan hade vi besök av en bilburen person. Jag tyckte ena bakdäcket så lite platt ut så jag påpekade det. Mätning visade ett tryck på ca 1 bar. Kanske lite skräp i ventilen sedan föregående påfyllning, det var enda däcket med för lågt tryck. Det var ingen slö person som besökte oss. Kan tillägga att det jobbigt att pumpa ett bildäck med cykelpump.

, för oss här i Sverige är det dessutom 8 däck som skall utrustas med dessa givare vilket fördyrar bilen med minst 10 000 kr ut till konsument.
Givarna kostar ca 7 dollar styck. Lägger man på 4 givare för vinterdäcken utöver de 70 dollar systemet kostar blir det 100 dollar. Det kommer till moms och pålägg men några 10 000 kr blir det inte.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur bra funkar längdmätningen i bilen?
« Svar #18 skrivet: 04 april 2018, 16:14:14 »
har tydligen blivit billigare sedan jag köpte min bil, som vanligt hittar man ju inga priser, men hittade i alla fall ett inlägg i KIA-forum där det står nåt om paketpris på mellan 1600 och 2000 kr för originalgivarna.
Pirat kan man hitta för mindre än så.

Dessutom verkar det vara fullt lagligt att stänga av systemet på en begagnad bil, kraven finns bara att det skall finnas på nya bilar som säljs för första gången.
Det får inte larma, men man får alltså koppla bort det helt.
Skulle tro att det kostar ett par tusen om man ber KIA göra det...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 633
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur bra funkar längdmätningen i bilen?
« Svar #19 skrivet: 04 april 2018, 16:16:36 »
Håller med Rickard på alla punkter utom kopplingen till Swexit.
Att hålla koll på däcken och belysningen ingår ju i ”Säkerhetskontrollen” som ingår i körkortsutbildningen.
Och vi som har körd bil i kanske 40 eller 50 år innan däcktrycksövervakning blev krav,
hur har vi klarat oss tidigare ??
Systemet är dessutom lika spånigt och dum som Tågråttan skriver om robotklipparen.

Skippar man den gamla kontrollen att gå runt och titta på däcken och bara litar på
däcktrycksvarningen, missar man ju också om däcken är slut,  har blivit snedsliten
så corden är framme, skärskador, inga dubb kvar ….....
Ett livsfarligt däck kan ju ha rätt lufttryck kvar tills det smäller.
Systemet är egentligen mera en riskfaktor än till nån större nytta.!
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/år + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, då ca 6000 kWh/år.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/år + HH-el.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hur bra funkar längdmätningen i bilen?
« Svar #20 skrivet: 04 april 2018, 16:20:41 »
det är mycket bra med däcktrycksvarning

jag hittade nyligen en pytteliten skruv i bakdäcket på min nya bil......tack vare varningen
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur bra funkar längdmätningen i bilen?
« Svar #21 skrivet: 04 april 2018, 16:29:01 »
Den hade du hittat ändå, bara någon dag senare.
Men, visst är det bra om det fungerar, och det gör ju systemen som bygger på ABS-givarna, jag har inga som helst problem med ett sånt system, på samma sätt som jag gärna ser fler säkerhetshöjande stödsystem i bilarna - utan att för den saken tro på att en självkörande bil kommer att vara en säker bil.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!