Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LLVP med lÃ¥g innedel  (läst 9261 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LLVP med låg innedel
« Svar #15 skrivet: 05 april 2018, 19:56:03 »
Precis de allmänt efterfrågade hokus pokus filtren, ion, airpatrol.
Jag har inte framhävt att någon pump är bättre i något avseende utan tvärt om att ingen har någon fördel.
däremot om man VISAR IRL innerdelarna samtidigt så väljer slutanvändaren inte panasonicen...

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: LLVP med låg innedel
« Svar #16 skrivet: 05 april 2018, 20:24:46 »
Precis de allmänt efterfrågade hokus pokus filtren, ion, airpatrol.
Jag har inte framhävt att någon pump är bättre i något avseende utan tvärt om att ingen har någon fördel.
däremot om man VISAR IRL innerdelarna samtidigt så väljer slutanvändaren inte panasonicen...

 tOOmten
I min värld gäller:

1. Price
2. Performance
3. Peripherals and
4. prettyness.


I.e

1. Max 10000kr
2. SCOP viktigast samt ljudnivå
3. WiFi-styrning tacksamt tillbehör
4. Helst inte tokful
« Senast ändrad: 05 april 2018, 20:27:11 av kWhalp »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: LLVP med låg innedel
« Svar #17 skrivet: 05 april 2018, 20:39:34 »
Precis de allmänt efterfrågade hokus pokus filtren, ion, airpatrol.
Jag har inte framhävt att någon pump är bättre i något avseende utan tvärt om att ingen har någon fördel.
däremot om man VISAR IRL innerdelarna samtidigt så väljer slutanvändaren inte panasonicen...

Nä utseendemässigt lär inte panasonicen vinna nÃ¥gra priser  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: LLVP med låg innedel
« Svar #18 skrivet: 05 april 2018, 20:45:41 »
tOOmten
I min värld gäller:

1. Price
2. Performance
3. Peripherals and
4. prettyness.


I.e

1. Max 10000kr
2. SCOP viktigast samt ljudnivå
3. WiFi-styrning tacksamt tillbehör
4. Helst inte tokful

SCOP för rätt zon där man bor är bra att kika på men effekten som den kan leverera när det är kallt ute och värmen behövs är minst lika viktig.
Högt SCOP men alldeles för låg effekt för behovet är inte så bra.
SÃ¥ hÃ¥ller inte riktigt med dig om att SCOP är viktigast men alla har vi olika prioriteringar  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: LLVP med låg innedel
« Svar #19 skrivet: 05 april 2018, 20:59:02 »
SCOP för rätt zon där man bor är bra att kika på men effekten som den kan leverera när det är kallt ute och värmen behövs är minst lika viktig.
Högt SCOP men alldeles för låg effekt för behovet är inte så bra.
SÃ¥ hÃ¥ller inte riktigt med dig om att SCOP är viktigast men alla har vi olika prioriteringar  tummenupp

(I miiiiin vääääärld!!)  tOOmten

Är tänkt till ett 40m2 garage,
1.6-1.8 kW vid DVUT  a:gl
sÃ¥ effekten är rätt ovidkommande!  8)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: LLVP med låg innedel
« Svar #20 skrivet: 05 april 2018, 21:47:30 »
Du behöver en modell som ger dina 1,8kW när det är som kallast under en period vad den nu är där du bor sÃ¥ effekten kan väl knappast ses som ovidkommande för att slippa komplettera med annan värmekälla den kalla perioden  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Fox32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LLVP med låg innedel
« Svar #21 skrivet: 18 augusti 2020, 21:41:46 »
Tänkte skak liv i denna tråd då vi står inför inköp av LLvP.

Av flera anledningar så är den bästa placeringen för vår pump ovanför ytterdörren. Där har vi dessvärre bara är 34 cm ner till ovankant dörrkarm.

Har det kommit några nya bättre modeller som tillåter en lägre montagehöjd invändigt? Huset är på 120m2 och ligger i södra Stockholms län.

Tänkte försöka hålla oss runt 15.000:- för själva pumpen. Energieffektivitet är viktigt, gärna appstyrning om möjligt. Utseende spelar mindre roll då den inte ligger i något direkt synfält..

Tacksam för all hjälp! =)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: LLVP med låg innedel
« Svar #22 skrivet: 19 augusti 2020, 09:08:01 »
34 cm låter hyfsat tycker jag. Sätter man t.ex. en plywoodskiva på väggen ovanför dörren som fäst-platta kan man låta innerdelen hänga ner över dörrfodret så blir det några cm till. Panasonic har annars en modell som bara är 25 cm i höjd. Samsung har också en modell som passar där det blir trångt och även Fujitsu om jag minns rätt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…rsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
SV: LLVP med låg innedel
« Svar #23 skrivet: 24 augusti 2020, 08:40:16 »
Jag kontaktade en installatör i krokarna och fick offert på en Daikin XRH35, det var förra hösten (december för oss i Skåne)

Då vi har ca 33-34 cm mellan dörröppning och innertak menade installatören att det skulle fungera fint.

 Det var bara kondensvattnet vi var tvungna att lösa, jag skulle fÃ¥ det i en pöl utanför dörren sÃ¥ det blev en paus, men jag har jobbat lite med det pÃ¥ semester sÃ¥ jag fÃ¥r nog ha en uppdaterad offert :)

(blir tvungen att plocka ner panel på taköverfallet och lägga kondensvattenröret där samt leda ner längs väggen till en ny dräneringspunkt vid grunden)

Vår gamla Mitsubisih tuffar på nu på år 16... men nu skorrar både inne och utedel i fläktarna :)

1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra SkÃ¥ne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhÃ¥ll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushÃ¥llsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: LLVP med låg innedel
« Svar #24 skrivet: 24 augusti 2020, 13:08:41 »
Väntar du ca 10-14 dagar sÃ¥ kommer ett alternativ till som fungerar med ditt höjdmÃ¥tt frÃ¥n ett känt fabrikat  ::)
Den är 28cm hög, inbyggd wifi modul för dom som har användning för det och kaminfunktion för den som eventuellt kommer mot förmodan kommer fortsätta elda rätt mycket.
Klenaste modellen i den serien ger som max 3,4kW vid -15 ute så det borde räcka långt i Skåne
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: LLVP med låg innedel
« Svar #25 skrivet: 24 augusti 2020, 14:25:20 »
Väntar med spänning på detta då jag hjälper dottern med upphandling av ny pump som ska ersätta en gammal IVT. Daikin kommer på torsdag för att ge en offert men de ligger i övre prisspannet vet jag redan nu så lite konkurrens är bra.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: LLVP med låg innedel
« Svar #26 skrivet: 24 augusti 2020, 15:09:44 »
Den kommer nog hamna i ett ganska vettigt prisspann
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Stereotypen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LLVP med låg innedel
« Svar #27 skrivet: 24 augusti 2020, 21:00:44 »
Även jag är på G.

Behöver också en med låg/smal innerdel, då den skall hänga över ett fönster.

Bor i Nässjö - som har liiite annat klimat än Skåne.

Är inne på Daikin eller Toshiba, eller Mitsubishi, eller Panasonic...

Finns ju så många att välja på.

(Kanske skall starta ny tråd...... ::)

Utloggad Cogo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LLVP med låg innedel
« Svar #28 skrivet: 25 augusti 2020, 22:16:52 »
Väntar du ca 10-14 dagar sÃ¥ kommer ett alternativ till som fungerar med ditt höjdmÃ¥tt frÃ¥n ett känt fabrikat  ::)
Den är 28cm hög, inbyggd wifi modul för dom som har användning för det och kaminfunktion för den som eventuellt kommer mot förmodan kommer fortsätta elda rätt mycket.
Klenaste modellen i den serien ger som max 3,4kW vid -15 ute så det borde räcka långt i Skåne

Vad heter den pumpen?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: LLVP med låg innedel
« Svar #29 skrivet: 26 augusti 2020, 06:29:07 »
Då den modellen inte är officiell riktigt ännu här i Sverige så tror jag inte att det är okej att jag lägger ut modellbeteckning eller produktblad på den modellserien.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!