Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Öppen tank i källaren och värmepump i markplan.  (läst 6501 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
Okej, nibe uppger iallafall att deras värmepumpar vill ha 20l/kW så i detta fallet 160l vatten att jobba imot och detta pga att det inte ska bli start/stopp hela tiden.

Du får ju ett naturligt tryck i tanken om den släpper ut vatten från evakueringsröret, vi säger att det röret går 1 meter vertikalt då får du 0.1 bar i tanken.
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad hasse_A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Torslanda
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar luft/vattenvärmepump
SV: Öppen tank i källaren och värmepump i markplan.
« Svar #16 skrivet: 28 mars 2018, 21:30:45 »
Okej, nibe uppger iallafall att deras värmepumpar vill ha 20l/kW så i detta fallet 160l vatten att jobba imot och detta pga att det inte ska bli start/stopp hela tiden.

Du får ju ett naturligt tryck i tanken om den släpper ut vatten från evakueringsröret, vi säger att det röret går 1 meter vertikalt då får du 0.1 bar i tanken.

Jag antar att de 160 liter du anger är ack-tankens volym. Slingan jag har i tanken värmer ungefär halva övre delen vilket då innebär att jag för VP har 1500 liter vilket
i så fall är mer än tillfyllest.
Men där ett eventuellt problem kan finnas är möjligheten för slingan att överföra värmen till vattnet i tanken.
Tittar man på en plattvärmeväxlare sägs ju de kunna överföra enorma mängder energi på liten yta. Det kanske beror på att man har flöde på båda sidor plattorna till skillnad mot min slinga som arbetar mot i det närmaste stillastående vatten.

Evakueringsröret går horisontellt ut genom ytterväggen i tankens högsta punkt så någon meter vattenpelare blir det ju inte. Men visst ett visst tryck blir det ju ändå om det stormkokar.

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
Jag antar att de 160 liter du anger är ack-tankens volym. Slingan jag har i tanken värmer ungefär halva övre delen vilket då innebär att jag för VP har 1500 liter vilket
i så fall är mer än tillfyllest.
Men där ett eventuellt problem kan finnas är möjligheten för slingan att överföra värmen till vattnet i tanken.
Tittar man på en plattvärmeväxlare sägs ju de kunna överföra enorma mängder energi på liten yta. Det kanske beror på att man har flöde på båda sidor plattorna till skillnad mot min slinga som arbetar mot i det närmaste stillastående vatten.

Evakueringsröret går horisontellt ut genom ytterväggen i tankens högsta punkt så någon meter vattenpelare blir det ju inte. Men visst ett visst tryck blir det ju ändå om det stormkokar.

Jo men som jag förstår det så ska du docka värmepumpen mot slingan och då är det slingans volym som värmepumpen jobbar imot, men jag kanske förstår dig fel. Men det har med volymen som snurrar mot värmepumpen som spelar roll. Hoppas jag du förstår mig :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad hasse_A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Torslanda
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar luft/vattenvärmepump
SV: Öppen tank i källaren och värmepump i markplan.
« Svar #18 skrivet: 28 mars 2018, 21:45:47 »
Jo men som jag förstår det så ska du docka värmepumpen mot slingan och då är det slingans volym som värmepumpen jobbar imot, men jag kanske förstår dig fel. Men det har med volymen som snurrar mot värmepumpen som spelar roll. Hoppas jag du förstår mig :)

Nu blir jag förvirrad. Menar du att vattenmängden i slingan skulle behöva vara 160 liter.  :o
I mitt fall är den inte på långa vägar så stor. Vad är anledningen till det ?
Om man m.h.a. kopparslingan kan kyla vattnet som kommer från värmepumpen tillräckligt, hur kan VP då ha en uppfattning av den volym som snurrar runt.
Hur skulle det kunna bli bättre om man t.ex. har en 200 liters tank på vägen ?

Bara man har tillräcklig volym som du värmer i acktanken borde man ju få acceptabel start/stop-intervall eller ?

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
Nu blir jag förvirrad. Menar du att vattenmängden i slingan skulle behöva vara 160 liter.  :o
I mitt fall är den inte på långa vägar så stor. Vad är anledningen till det ?
Om man m.h.a. kopparslingan kan kyla vattnet som kommer från värmepumpen tillräckligt, hur kan VP då ha en uppfattning av den volym som snurrar runt.
Hur skulle det kunna bli bättre om man t.ex. har en 200 liters tank på vägen ?

Bara man har tillräcklig volym som du värmer i acktanken borde man ju få acceptabel start/stop-intervall eller ?

Jo men värmepumpen lär fÃ¥ tillbaka rätt varma returer ändÃ¥, Aa en volymtank längs vägen lär räcka :)  men om du ändÃ¥ ska investera i en volymtank, är väl inte steget jättestort att riva ur din stora tank sÃ¥ du slipper alla bekymmer?  dontknow
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Slingan rymmer 13liter. (72mx15mm koppar rör). För att det ska funka i VPn så måste returvattnet i slingan kylas c:a 8°.

Jag undrar, Vilken nytta ska den öppna tanken göra?

Jag skulle kunna tänka mig att koppla tanken direkt på VP som volym- eller arbetstank och använda kopparrörslingan till att förvärma varmvattnet med. Det kräver dock att tanken tål trycket från övervåningarna, dvs har ett tryckkärl med säkerhetsventil eller ett öppet expansionskärl på vinden. Koppla bort vedpannan.
« Senast ändrad: 28 mars 2018, 22:03:44 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad hasse_A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Torslanda
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar luft/vattenvärmepump
SV: Öppen tank i källaren och värmepump i markplan.
« Svar #21 skrivet: 28 mars 2018, 22:08:49 »
Slingan rymmer 13liter. (72mx15mm koppar rör). För att det ska funka i VPn så måste returvattnet i slingan kylas c:a 8°.

Jag undrar, Vilken nytta ska den öppna tanken göra?

Hmm. Säg att slingan skulle kunna kyla vattnet 8 grader med ett flöde på 1 l/s. Då skulle överföringskapaciteten vara 33,5 kW.
Omvänt, om vi vill överföra 8 kW så behöver flödet vara 0,23 liter /s om vi har 8 graders temperatursänkning i slingan.
Om värmepumpen ger 45 grader blir returvattnet 37 grader. Är detta orimligt ?

Om jag slänger ut min stora tank kan jag inte längre använda vedpannan. Som det är nu räcker det att elda max 2 ggr. per vecka när det är riktigt kallt.

Utloggad hasse_A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Torslanda
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar luft/vattenvärmepump
SV: Öppen tank i källaren och värmepump i markplan.
« Svar #22 skrivet: 28 mars 2018, 22:17:02 »
Kanske bästa lösningen är en plattvärmeväxlare även om det innebär att jag behöver ytterligare en pump.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Du menar att ha två värmeväxlare i tanken? En för att kyla värmepumpen och en för att värma huset.
Båda systemen behöver expansionskärl.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad hasse_A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Torslanda
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar luft/vattenvärmepump
SV: Öppen tank i källaren och värmepump i markplan.
« Svar #24 skrivet: 28 mars 2018, 22:54:04 »
Du menar att ha två värmeväxlare i tanken? En för att kyla värmepumpen och en för att värma huset.
Båda systemen behöver expansionskärl.

Jo, så är det.
Den slingan som värmer huset har expansionskärl och är trycksatt i källaren med en hydropress och där sitter en autoavluftare på högsta punkten.
Med golvvärmeslingan något trycksatt märker man om man har något läckage i slangarna vilket kan vara bra.
Så länge trycket inte försvinner kan man känna sig trygg att all är hela.

Till VP-slingan har jag ett expansionskärl som sitter på en höjd över värmepumpen.

Totalt har jag idag 4 kopparslingor i tanken.
1) För att värma tanken från VP.
2) För att förvärma tappvarmvatten. Vattnet går vidare till en varmvattenberedare.
3) För golvvärme.
4) För att värma tanken från solvärme. Denna används inte ännu.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Totalt har jag idag 4 kopparslingor i tanken.
1) För att värma tanken från VP.
2) För att förvärma tappvarmvatten. Vattnet går vidare till en varmvattenberedare.
3) För golvvärme.
4) För att värma tanken från solvärme. Denna används inte ännu.

Värmer du inte tanken med vedpannan också?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Öppen tank i källaren och värmepump i markplan.
« Svar #26 skrivet: 28 mars 2018, 23:39:00 »
Jag är säker på att inte ens 0,5 bar är tillåtet.
Det får inte vara något tryck alls. Tanken skall vara trycklös.
Vad händer om tanken kokar ? Hur skall vattnet kunna komma ut ?
Evakueringsröret är 2 tum och kokar vattnet lär det spruta rätt ordentligt ur det.
Det kan väll knappast fungera med en säkerhetsventil även om den öppnar vid 0,1 bar ?

Skickar med en bild på kopparslingan på 2,8 kvm jag har idag.
Någon som vet om den borde vara ok mot en 8 kW värmepump ?

Har för mig att 28 mm kopparrör utan för många böjar klarar ca 9 KW. Du kan lugnt koppla 28 rör till en 8kw värmepump med automatluftare
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Öppen tank i källaren och värmepump i markplan.
« Svar #27 skrivet: 29 mars 2018, 08:44:22 »
Går det inte koppla in vp direkt mot rad systemet och ha en backventil/kulventil mot kopparslingan så den inte används vid vp drift.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hasse_A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Torslanda
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar luft/vattenvärmepump
SV: Öppen tank i källaren och värmepump i markplan.
« Svar #28 skrivet: 29 mars 2018, 12:47:30 »
Går det inte koppla in vp direkt mot rad systemet och ha en backventil/kulventil mot kopparslingan så den inte används vid vp drift.

Jag vill gärna diskutera detta men idag skall jag segla ner till Grenada så det får bli i morgon.

Utloggad hasse_A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Torslanda
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar luft/vattenvärmepump
SV: Öppen tank i källaren och värmepump i markplan.
« Svar #29 skrivet: 31 mars 2018, 04:52:02 »
DÃ¥ har vi kommit fram till Grenada.
Jag har gjort en ritning som jag bifogar.
Är det så här du har tänkt dig inkopplingen av VP smurfen ?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!