Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bästa dieseltrimmet?  (läst 6967 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Bästa dieseltrimmet?
« Svar #15 skrivet: 22 mars 2018, 18:59:39 »
Ni borde kanske ta er en funderare!
Om det nu är så enkelt att trimma bilen varför gör inte tillverkarna det direkt då, eftersom bilen blir starkare, snabbare och drar mindre drivmedel?

Ni behöver inte svara om ni inte har ett unikt argument, tummenupp för jag har redan hört alla andra hittepåhistorierna! *roflmao*
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Bästa dieseltrimmet?
« Svar #16 skrivet: 22 mars 2018, 21:24:44 »
Bra fråga, men efter VW-skandalen verkar det som det går att få ökad effekt och minskad förbrukning med lägre utsläpp. Förbryllande nog.
Förr var det väl så enkelt att motorer ofta var strypta för att minska utsläpp eller begränsa prestanda.
På allt från moppar till suvar.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bästa dieseltrimmet?
« Svar #17 skrivet: 22 mars 2018, 23:19:52 »
Kanske motortillvekarna tror att "trimmade" motorer har kortare livslängd? SÃ¥ var det i alla fall i min ungdom, att dess mer en motor trimmades dess kortare livslängd fick den  Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Bästa dieseltrimmet?
« Svar #18 skrivet: 22 mars 2018, 23:31:12 »
Ja det är väl helt klart att en trimmad motor som dessutom körs hårdare får kortare livslängd. Motorslitaget står i direkt proportion till ökad belastning och höjda varvtal. Vad är det som är så svårt att förstå?
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bästa dieseltrimmet?
« Svar #19 skrivet: 23 mars 2018, 07:07:52 »
Ni borde kanske ta er en funderare!
Om det nu är så enkelt att trimma bilen varför gör inte tillverkarna det direkt då, eftersom bilen blir starkare, snabbare och drar mindre drivmedel?

Ni behöver inte svara om ni inte har ett unikt argument, tummenupp för jag har redan hört alla andra hittepåhistorierna! *roflmao*

Det är ju precis det tillverkarna gör.
Ta KIA som ett exempel, deras 1.7 liters diesel finns i en version med 115 hk och en med 141 hk.
Volvo har väl exakt samma motor med effekt från ca 150 hk (Vet inte hur klen deras klenaste 2.0 motor är) till långt över 200 hk i sitt ordinarie utbud.
Tror knappast att KIA eller Volvo räknar med att de mer effektstarka skall ha avsevärt kortare livslängd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Bästa dieseltrimmet?
« Svar #20 skrivet: 23 mars 2018, 07:45:03 »
Ni borde kanske ta er en funderare!
Om det nu är så enkelt att trimma bilen varför gör inte tillverkarna det direkt då, eftersom bilen blir starkare, snabbare och drar mindre drivmedel?

Ni behöver inte svara om ni inte har ett unikt argument, tummenupp för jag har redan hört alla andra hittepåhistorierna! *roflmao*


De slimmar ofta antalet olika fysiska motoralternativ och styr som Rickard säger prestandan med mjukvara/turbos istället. Det gör att tillverkaren kan massproducera en 2L-motor, som då täcker hela spannet mellan D2 och D5 (120-235 hp), som i volvos fall med 2-litersdieslar.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bästa dieseltrimmet?
« Svar #21 skrivet: 23 mars 2018, 16:19:29 »
Sen har ju biltillverkaren avgaskrav att förhålla sig till (även om det fuskas en del så måste dom ju uppfylla kraven i EU-körcykeln). De chiptrim som säljs på eftermarknaden uppfyller troligen inte kraven.


Kanske motortillvekarna tror att "trimmade" motorer har kortare livslängd? SÃ¥ var det i alla fall i min ungdom, att dess mer en motor trimmades dess kortare livslängd fick den  Sc:,h

Trimmet i sig borde inte förkorta livslängden, men det inbjuder ju till sportigare körning...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Bästa dieseltrimmet?
« Svar #22 skrivet: 23 mars 2018, 18:12:02 »
Hej

Tydligen hade BSR ingen mjukvara för just min modell. Så jag får vänta 1 vecka till. Kanske förståeligt, för VEM trimmar en sån extrem Ove Sundberg-bil som en Skoda Octavia? Jag bryr mig inte så mycket, har plockat fram racercykeln och susar fram och tillbaka till jobbet. ;)

MVH /Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bästa dieseltrimmet?
« Svar #23 skrivet: 24 mars 2018, 07:09:48 »
Skoda octavia har ju exakt samma motorer som VW och Audi, dvs halva Sveriges bilpark, så det verkar konstigt att dom inte har det 'på hyllan'.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Bästa dieseltrimmet?
« Svar #24 skrivet: 24 mars 2018, 11:21:01 »
Ni borde kanske ta er en funderare!
Om det nu är så enkelt att trimma bilen varför gör inte tillverkarna det direkt då, eftersom bilen blir starkare, snabbare och drar mindre drivmedel?

Det är ju precis det tillverkarna gör.

Du har nog missuppfattade frågan!!
Varför väljer tillverkarna att sälja en enda bil med en kraftlösare motor som drar mer diesel/bensin, som på köpet är slöare?
Jag tror knappast att tillverkarna väljer ett klenare motoralternativ för att få missnöjda kunder. dontknow

Att programmera in en effektfullare motor ifrån början är INTE dyrare, det finns andra orsaker. ;)
   
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bästa dieseltrimmet?
« Svar #25 skrivet: 24 mars 2018, 13:09:44 »
Har ingen koll på hur det funkar med bilar men vet att tex på Mercury båtmotorer för några år sen så var 75hk 90hk samt 115hk samma motor fast med olika mjukvara som naturligtvis gick att uppgradera från lite olika håll.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bästa dieseltrimmet?
« Svar #26 skrivet: 24 mars 2018, 17:38:36 »
Ja de här trimboxarna för bl.a diesel finns det fullt utav på nätet, här några exempel:
http://www.dieselkraft.se/
http://www.kcr.se/effektboxar/diesel
http://www.tekniktema.se/newcarsearch.php

Men det är egentligen ingenting att ha eftersom de går in och manipulerar dieseltrycksignalerna till motorstyrdatorn. Man lurar helt enkelt bilens originalsystem till att spruta in en annan mängd bränsle. Det gör ju i sin tur att tex rening av partikelfiltret inte fungerar optimalt eftersom motorstyrdatorn tror att den sprutar in en viss mängd bränsle, men verkligheten är en annan.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Bästa dieseltrimmet?
« Svar #27 skrivet: 24 mars 2018, 23:13:29 »
Skoda octavia har ju exakt samma motorer som VW och Audi, dvs halva Sveriges bilpark, så det verkar konstigt att dom inte har det 'på hyllan'.

Lite mystiskt är det. Men nu råkar min bil vara en 2009:a som är uttagen 2010 (jag trodde att jag hade en 2010:a), och för årgångarna 2010- fanns det färdig mjukvara. Kan ju vara så att man bytte styrbox just då. VW-koncernen har ju ibland en väldig massa varianter på både det ena och det andra...vet jag själv av erfarenhet. Ibland går det inte ens att läsa ut vad som sitter i bilen om man vet modell och årsmodell.

Jag tror inte på boxarna eftersom de förvränger signalerna till motors dator. Bättre att gå in i datorn och ändra programmeringen, precis som BMW gör med M Performance och Volvo med Polestar.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Bästa dieseltrimmet?
« Svar #28 skrivet: 25 mars 2018, 16:31:59 »
BMW orginaltrim ger eller rättare sagt gav senast jag kollade ca 15-20 hk men då bytte man intercoolern också. Det finns en anledning till varför man inte bara pillar lite på parametrarna och får ut 50hk.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bästa dieseltrimmet?
« Svar #29 skrivet: 25 mars 2018, 17:14:19 »
Tror inte dom bara pillar lite det är ju främst turbo bilar som är gynnsamma att chip trimma och man höger laddtrycket vilket ger effekt ökning men då får man i många fall köra på 98 oktan. Hur mycket effekt det gör beror ju på vilka marginaler tillverkaren lämnat när dom konstruerade bilen sen lär det skilja en hel del hur man mäter effekten tex hur lång tid den kan lämna max effekt innan styren tvingas dra ner effekten igen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!