Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 470- Ny installerad sedan 2 mÃ¥nader  (läst 898 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mem79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 470- Ny installerad sedan 2 månader
« skrivet: 07 mars 2018, 10:45:45 »
Hej!

Jag undrar om nÃ¥gon kan hjälpa mig. Jag har nyss, 2 mÃ¥nader sedan, installerat en Nibe 470. Tycker den gÃ¥r bra fast elräkningen är dessvärre ganska hög  :'(.
Cirka 2600Kwh för både januari och februari. Elpatron är inkopplad.
VÃ¥r hus är byggd 1987 och är pÃ¥ 123 kvadratmeter. Tycker när jag läser om andras hus som är större sÃ¥ drar de mindre i ström. Har schemalagt att  pumpen ska dra ned pÃ¥ värmen under natten nÃ¥got under 5 timmar för att spara pÃ¥ värmen. Har historiken som jag kan lägga till om det behövs.
Pumpen var inställd pÃ¥ 5an kurva men sedan ändrade jag den till 10 -2 men det blev för varmt  inne sÃ¥ ändrade till 10 -4. Vi bor i VästerÃ¥s.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 470- Ny installerad sedan 2 månader
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2018, 17:02:00 »
Golvvärme eller radiatorer?
Varför kurva 10?
Med denna typ av värmepump är det rätt viktigt att trimma in grejerna så att belastningen blir så jämn som möjligt, aktiva golvvärmetermostater som öppnar/stänger gör att belastningen blir ojämn och att elpatron kan triggas i onödan.
Även tilluftvärmaren måste trimmas in på denna maskin.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mem79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 470- Ny installerad sedan 2 månader
« Svar #2 skrivet: 08 mars 2018, 09:16:09 »
radiatorer. Hade på 8 -2 men det blev för kallt i huset så prövade mig fram och 10 -4 känns som mest komfortabel.

Trimma in den? hur menar du? Prova sig fram med bäst värmekurva??


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9639
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 470- Ny installerad sedan 2 månader
« Svar #3 skrivet: 08 mars 2018, 09:31:24 »
Jo precis trimma in rätt värmekurva som  fungerar när det bÃ¥de är milt och jättekallt ute. Det sitter ocksÃ¥ en trimventil till värmebatteriet pÃ¥ tilluften som mÃ¥ste trimmas in sÃ¥ tilluften hÃ¥ller lagom temperatur. F370 och F470 fungerar ocksÃ¥ lite annorlunda än de äldre 310P/360P/410P vilket gör att man kan behöva välja en lite högre värmekurva än tidigare eftersom temperaturen i nedre delen av tanken oftare kan ligga under börvärdet. Avsikten är att COP/verkningsgraden ska bli lite högre.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 470- Ny installerad sedan 2 månader
« Svar #4 skrivet: 11 mars 2018, 06:10:01 »
radiatorer. Hade på 8 -2 men det blev för kallt i huset så prövade mig fram och 10 -4 känns som mest komfortabel.

Trimma in den? hur menar du? Prova sig fram med bäst värmekurva??

Precis så, man testar sig fram och har termostaterna öppna när man ställer in kurva.
Ventilationen måste också justeras in av en ventilationstekniker.
Annars har jag ingen idé?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!