Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Val av modell? (Toshiba)  (läst 4422 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gwlyddyn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Val av modell? (Toshiba)
« skrivet: 26 februari 2018, 13:50:30 »
Står i färd med att byta uppvärmningssystem i min villa från 1963. Idag har jag en 13 år gammal Daisekai-pump som börjar krokna. Förra året levererade den mysvärme nere vid -15°C men nu märks det att den börjar bli klen när utetempen sjunker ner mot -10°C.

Nu till frågan: Har sorterat ut Toshiba Daisekai, främst för att den nuvarande pumpen funkat felfritt så länge, ur mängden av pumpar men vilken av dessa ska jag ha? Kollat på "Polar 25" och "Polar 35" och för mig som lekman känns ju skillnaden försumbar. Är det så att "högre alltid är bättre"? (Skulle helst köpa "Supreme" men där är tyvärr innerdelen en cm för bred..)

Fakta om huset:
Byggår 1963. Stockholmsområdet.
~120 m² semi-öppen planlösning i två plan.
Innerdel placerad i hallen vid trappa så luftflöde når skapligt både över- och undervåning.
Bytt och tilläggsisolerat tak. Väggar är original så vitt jag vet.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av modell? (Toshiba)
« Svar #1 skrivet: 26 februari 2018, 14:24:32 »
Ja även Toshibapumparna mattas med åren när de blir äldre delvis genom att gasen minskar i dem via lite mindre läckage. Men det är bara att dra åt rörkopplingarna, ta ur all gammal gas och gärna väga den för att se hur mkt gas som har läckt ut, fylla på ny gas i exakt rätt viktmängd enligt utedelens märkskylt, vaccumsuga pumpen ordentligt igen samt kolla upp så att den verkligen är helt tät i rörkopplingarna så har man i princip samma klös i pumpe igen som när den var ny.
När de gäller Supreme-modellena så är väl deras innerdelar 2 cm bredare, dvs 851 cm resp 831 cm, klarar du inte det menar du??
Annars är de väl klart att du skulle försöka satsa på en Daiseikai 9-pump tycker jag, men fungerar det inte för dig så tycker jag att du skall välja Polar 35-pumpen.

Utloggad Gwlyddyn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av modell? (Toshiba)
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2018, 15:09:11 »
När de gäller Supreme-modellena så är väl deras innerdelar 2 cm bredare, dvs 851 cm resp 831 cm, klarar du inte det menar du??
Annars är de väl klart att du skulle försöka satsa på en Daiseikai 9-pump tycker jag, men fungerar det inte för dig så tycker jag att du skall välja Polar 35-pumpen.

Nä, där nuvarande innerdel sitter är det tyvärr väldigt begränsat med plats. Hade självklart helst köpt den senaste modellen men jag har svårt att se var jag ska kunna placera den för ett lika bra flöde av luften.

Du säger alltså att det kan vara värt att låta någon firma komma och vacuumsuga och fylla på den gamla pumpen trots att den är 13 år gammal? Jag slipper ju gärna lägga ut 20+ kkr om det inte behövs. (Skulle säkert må bra av en ordentlig tvätt av innerdelens lameller och fläktens blad.)

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av modell? (Toshiba)
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2018, 15:27:31 »
Ja om pumpen f.ö är i bra skick, dvs går tyst och fint annars i utedelen, inga missljud i innerdelsfläkten mm så är de väl värt att kosta på den ett gasbyte, vaccumsugning och läckagekontroll anser jag för då kan den hänga med i rätt många år till.
Jag har själv praktiserat detta ett flertal ggr pÃ¥ nÃ¥gra olika pumpar och det blir fullt klös i pumparna igen efterÃ¥t. Jag känner en kylteniker som brukar fixa detta för ca 2000 kr (iof svart), men frÃ¥ga efter prisförslag pÃ¥ detta hos nÃ¥gra olika om du inte känner nÃ¥gon kyltekniker extra väl.   
« Senast ändrad: 26 februari 2018, 15:40:20 av Karis »

Utloggad Gwlyddyn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av modell? (Toshiba)
« Svar #4 skrivet: 26 februari 2018, 15:34:28 »
Ja om pumpen f.ö är i bra skick, dvs går tyst och fint annars i utedelen, inga missljud i innerdelsfläkten mm så är de väl värt att kosta på den ett gasbyte, vaccumsugning och läckagekontroll anser jag för då kan den hänga med i rätt många år till.
Jag har själv praktiserat detta ett flertal ggr på några olika pumpar och det blir fullt klös i pumparna igen efteråt. Jag känner en kylteniker som brukar fixa detta för ca 2000 kr (iof svart), men fråga efter prisförslag på detta hos några olika om du inte känner någon extra väl.

Jag dammsög av lamellpaketet i innerdelen hjälpligt i höstas men tyvärr kom jag inte åt fläktrotorn. Allt går ju utan direkta missljud så det är nog som du säger att den behöver lite kärlek. Ska höra runt och se om jag får tips på någon lokal firma som gör bra jobb.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av modell? (Toshiba)
« Svar #5 skrivet: 26 februari 2018, 15:45:23 »
Det är i stort sätt helt osannolikt att pumpen lider av gasbrist
det troliga är att en mer genomgående service/rengöring av innedelen är det som behövs.
hur ser utedelen ut avfrostar den helt?

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av modell? (Toshiba)
« Svar #6 skrivet: 26 februari 2018, 15:47:22 »
Ja jag har själv en RAS13-pump sedan 2007 så den blir 11 år nu till våren/försommaren, och då skall jag också göra samma sak med med min pump. Den har säkert tappat några hg gas den också eftersom jag har märkt att den har mattats lite de senaste åren, jag får nog kosta på den en ny fläktmotor också samtidigt eftersom den har börjat småkvittra lite då och då. Man får vara rädd om de gamla pärlorna.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av modell? (Toshiba)
« Svar #7 skrivet: 26 februari 2018, 15:53:53 »
Om man orkar så tar man bort fläkttrumman så att man kommer åt värmepaketet från alla håll.
mycket handdukar och gärna en ångtvätt.
det blir ett förbluffande bra resultat.
jag har återupplivat många +15åriga pumpar som kunderna i stället trott att den var slut och vill ha en ny.
men det tar ett par tre timmar. ev kan man byta lager i fläkten samtidigt. snabbt o enkelt i toshiba, electrolux dvs de som har vita fläkt motorer

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av modell? (Toshiba)
« Svar #8 skrivet: 26 februari 2018, 15:56:02 »
Ja den senaste pumpen jag var med och bytte gas på var grannens Toshiba RAS10 ND-pump installerad och inköpt från VUAB år 2008. Grannen skulle byta panel på kåken och sen ville han också höja upp pumputedelen eftersom den satt så nära marken, efter panelbytet och höjningen av pumpen så föreslog jag att han skulle passa på och byta gasen samtidigt vilket min kompis teknikern gjorde. När han tog ur all den gamla gasen och vägde den så fattades det lite drygt 3 hg gas. Det blev en helt annan pump efter det, dvs fullt klös i den igen.
« Senast ändrad: 26 februari 2018, 16:25:57 av Karis »

Utloggad Gwlyddyn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av modell? (Toshiba)
« Svar #9 skrivet: 26 februari 2018, 15:57:55 »
Det är i stort sätt helt osannolikt att pumpen lider av gasbrist
det troliga är att en mer genomgående service/rengöring av innedelen är det som behövs.
hur ser utedelen ut avfrostar den helt?

När det är under -5°C så blir det oftast en rätt stor isklump kvar i nerkanten av förångaren. Innerdelen är renblåst med tryckluft och dammsugen med en sån liten borste på pinne men självklart kan det alltid bli bättre.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Val av modell? (Toshiba)
« Svar #10 skrivet: 26 februari 2018, 16:02:11 »
Värmekabeln kanske har gett upp eller så kan det ha byggt på snö/is om du haft samma snöväder som mig.
Lägg in en bild så får du nog fler åsikter :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Gwlyddyn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av modell? (Toshiba)
« Svar #11 skrivet: 26 februari 2018, 16:03:37 »
Värmekabeln kanske har gett upp eller så kan det ha byggt på snö/is om du haft samma snöväder som mig.
Lägg in en bild så får du nog fler åsikter :)

Var ska värmekabeln sitta? :) (Så jag vet vad jag ska leta efter..)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Val av modell? (Toshiba)
« Svar #12 skrivet: 26 februari 2018, 16:24:20 »
Värmekabeln ligger fastsatt i tråget under värmeväxlaren. Brukar ofta vara orangebrun.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Gwlyddyn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av modell? (Toshiba)
« Svar #13 skrivet: 26 februari 2018, 17:16:40 »
Värmekabeln ligger fastsatt i tråget under värmeväxlaren. Brukar ofta vara orangebrun.

Tackar! Kikar ikväll när jag kommer hem.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av modell? (Toshiba)
« Svar #14 skrivet: 26 februari 2018, 17:22:59 »
Det är i stort sätt helt osannolikt att pumpen lider av gasbrist
det troliga är att en mer genomgående service/rengöring av innedelen är det som behövs.
hur ser utedelen ut avfrostar den helt?
Jag skulle säga att det är högst sannolikt att det fattas gas i den pumpen, och enligt mina erfarenheter och utefter vad det låter på dig Gwlyddynlle så skulle jag gissa att det fattas minst ca 3-4 hg gas i pumpen.
Sen instämmer jag att en rejäl rengöring av pumpinnerdelen är väldigt hälsosamt för värmespridningen och kommer att förbättra situationen lite för dig, men jag tror nog att du skall se över pumpen när det gäller gasmängden också förstås om du vill ha tillbaka det gamla klöset i pumpen.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Val av modell? (Toshiba)
« Svar #15 skrivet: 26 februari 2018, 17:24:00 »
Om din gamla Toshiba har ändelsen -ND på utedelen så är värmekabeln monterad från fabrik.
Har utedelen ändelsen -E så monterade montören in en värmekabel vid installation.
Kommer inte ihåg om värmekabeln på -ND låg i ett metallrör men den kan vara svårare att se om så är fallet.
Stoppar du upp fingret i hålet i botten så kan du troligen känna om kabeln är lite ljummen som den bör vara nu när det är kallt ute.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av modell? (Toshiba)
« Svar #16 skrivet: 26 februari 2018, 18:09:24 »
Ja Gwlyddyns pump måste ha ändelsen -E på sin pump eftersom ND-modellerna kom väl först under andra halvan av 2007. ND-modellerna har också bara en värmekabel i tråget, då fabriksmonterad förstås.

Utloggad Gwlyddyn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av modell? (Toshiba)
« Svar #17 skrivet: 26 februari 2018, 19:46:04 »
Svårt att tro att det finns någon fungerande värmeslinga i min utedel för det verkar vara en solid kaka med is i botten. Det finns ett hål med en slitsad "gummidamask" men den kan jag inte trycka fingret igenom. Den är liksom hård.

Kan försöka fota märkplåten imorgon.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av modell? (Toshiba)
« Svar #18 skrivet: 26 februari 2018, 20:16:35 »
Har du gummina kvar i det runda och de avlånga evakueringshålen i bottenplåten så skall de tas bort så fort som möjligt eftersom de annars hindrar avfrostningsvattnet från att kunna rinna ut från tråget. Både det runda och de avlånga öppningarna i bottentråget måste alltid vara helt öppna. Slå på ordentligt med riktigt varmt vatten så isen tinar bort helt i tråget så får du bort ev gummin mkt lättare, och dessutom kan du då också lätt kolla värmekabeln.
« Senast ändrad: 26 februari 2018, 20:24:58 av Karis »

Utloggad Gwlyddyn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av modell? (Toshiba)
« Svar #19 skrivet: 26 februari 2018, 20:40:20 »
Har du gummina kvar i det runda och de avlånga evakueringshålen i bottenplåten så skall de tas bort så fort som möjligt eftersom de annars hindrar avfrostningsvattnet från att kunna rinna ut från tråget. Både det runda och de avlånga öppningarna i bottentråget måste alltid vara helt öppna. Slå på ordentligt med riktigt varmt vatten så isen tinar bort helt i tråget så får du bort ev gummin mkt lättare, och dessutom kan du då också lätt kolla värmekabeln.

Det är bara i det minsta runda hålet som gummiplutten, bra teknisk term, sitter kvar. I övriga så är det inget gummi.

Utloggad Gwlyddyn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av modell? (Toshiba)
« Svar #20 skrivet: 27 februari 2018, 14:18:16 »
Istället för att skapa en ny tråd..

Verkar inte som avisningen i botten fungerar för trots att den frostat av så är det en iskaka i botten. Kan man bara köpa en kort bit frostskyddskabel och försöka peta in där i väntan på utbyte av pumpen?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Val av modell? (Toshiba)
« Svar #21 skrivet: 27 februari 2018, 14:40:45 »
Det är inte frostskyddskabel utan där sitter en värmekabel med en effekt på runt 75 W. Är väldigt svårt att komma åt utan att montera bort topplocket, alla sidor på värmepumpen och ev isolering.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Gwlyddyn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av modell? (Toshiba)
« Svar #22 skrivet: 27 februari 2018, 15:18:36 »
Det är inte frostskyddskabel utan där sitter en värmekabel med en effekt på runt 75 W. Är väldigt svårt att komma åt utan att montera bort topplocket, alla sidor på värmepumpen och ev isolering.

Då använde jag fel term men det var värmekabel jag menade. Att demontera halva maskinen för att byta känns ju inte så smidigt. Speciellt inte nu när det är massor av snö..

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Val av modell? (Toshiba)
« Svar #23 skrivet: 27 februari 2018, 15:25:51 »
Så bökigt är det inte att byta ut en eftermonterad kabel.
Bort med locket och ta bort fronten.
Värmekablarna matas antingen på plinten på utedelen eller så har dom en stickpropp.
Bökigast nu med -15 ute är att få bort isen du har i tråget och glöm inte ta bort den där plastpåsen som tydligen satt i hålet.
Är det galet mycket snö pÃ¥ backen sÃ¥ underlättar väl inte det heller i och för sig  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Gwlyddyn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av modell? (Toshiba)
« Svar #24 skrivet: 28 februari 2018, 07:36:39 »
Så bökigt är det inte att byta ut en eftermonterad kabel.
Bort med locket och ta bort fronten.
Värmekablarna matas antingen på plinten på utedelen eller så har dom en stickpropp.
Bökigast nu med -15 ute är att få bort isen du har i tråget och glöm inte ta bort den där plastpåsen som tydligen satt i hålet.
Är det galet mycket snö pÃ¥ backen sÃ¥ underlättar väl inte det heller i och för sig  ;)


Jo, det är ju inte direkt mysmeck att stå ute och svära i -10°C och 25 cm snö.. :D

Igår drog jag igång elpatronen i pannan för nu är familjen trött på att huttra. (Mest frugan faktiskt..)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 655
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!