Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Hur kan jag koppla mitt golvvärmesystem för att få värme på sommaren?  (läst 287 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Nidhögg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 20
  • Värmepumpar.
Hej!

Vi håller för tillfället på och renoverar våran tvättstuga med dusch-del, vilken kommer bli ca 16m² med golvvärme.
Alternativen för golvvärmen är antingen eluppvärmt (pris ~13), vattenburet (~17) eller vattenburet med elpatron (~24), plus arbete på alla tre.
Problemet är bara att tydligen går det inte att eftermontera elpatronen, vilket gör att jag går och velar på hur jag ska göra.
Behövs den inte är det bortkastade pengar, men känner vi i sommar att det vore trevligt med varmt golv så är jag inte direkt sugen på att lägga ut en massa extra-pengar på att plocka bort delar från ett fungerande system och ersätta med nya bara för att få elpatron..
Dock blir det golvmatta, så jag är lite osäker på om det behövs värme på sommaren.

Jag skapade en tråd på byggahus.se för att fråga om det var värt extrakostnaden för vattenburet, och även om man skulle lägga till ytterligare en slant på att få elpatron för att kunna värma rummet på sommaren.

Jag fick då tipset att stänga alla radiatorer och köra på med bergvärmepumpens värmesystem även på sommaren, men då bara för tvättstugan. Eftersom jag ska installera bergvärmepumpen i samband med renoveringen så har jag möjlighet att dra rören som jag vill, så jag funderade lite på om man skulle koppla in ballofixer till rören som går vidare i huset (shuntgruppen för golvvärmen kommer sitta ovanför vattencentralen som ligger i tvättstugan precis bredvid tänkt placering av BVP) så jag helt kan stänga den slingan.

Eftersom det då blev mer invecklat rent tekniskt med rördragning och hur man kan köra värmepumpen, så tänkte jag flytta diskussionen hit istället.

Mina funderingar är om det behövs någon acktank/volymtank för att kompensera för att jag får en ganska mycket mindre vattenvolym för värmepumpen att jobba mot?
Jag har möjlighet att installera en vattentank på vinden direkt ovanför vattencentralen.

Skulle det här fungera bra, eller ska jag fundera ut någon annan lösning?
Och om jag bör ha en extra-tank, hur stor bör jag dimensionera den?

Min BVP är en Daikin inverterstyrd med 2.5-13kW effekt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 21846
  • Alien snowman.
Hej!
Om du ska värma 16 m2 golv på sommaren med värmepumpen så behöver du en "Arbetstank", sök på forumet.
Finns plats för en sån så är det kanske en bra idé.
Annars skulle jag nog skippa uppvärmning av golvet på sommaren om du har våtrumsmatta.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Nidhögg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 20
  • Värmepumpar.
Ja det var nog arbetstank jag menade med acktank  :)

Ska söka på forumet, men det borde iallafall få plats en på vinden, beroende på hur stort den behöver dimensioneras.
Kanske runt 50 liter är nog inga som helst problem, uppåt 300 liter så tror jag takstolarna börjar protestera...

Det är heller inte så att jag absolut måste ha golvvärme, personligen tror jag inte alls att det behövs, och jag vill hålla nere budgeten så gott det går, men när vi nu ändå investerar i både helrenoverad tvättstuga med nya stammar, nya rör i huset (förberett för att byta ut rören i kök och andra badrummet vid renovering), och lite annat smått och gott så skulle det kännas surt att konstatera i sommar att aj fan, vi har lagt ner drygt en halv miljon på renovering, men vi snålade på möjligheten att ha sommarvärme så nu får vi gå och frysa om fötterna i våran nyrenoverade tvättstuga...

Men arbetstank kan man installera "när som helst" på vinden om man känner att man vill ha golvvärmen på sommaren, så det kan man ligga lågt med, jag är mest nyfiken på om det är en bra eller dålig idé att köra bergvärmepumpen för sommarvärme på bara den slingan (med eventuell arbetstank), för då kan jag köra på systemet utan elpatron och spara in den extrakostnaden, när jag har alternativet att köra BVP istället OM vi känner att det behövs.

Inloggad Ralleballe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 64
  • Ska det bli bra får man göra det själv
Jag hade samma krav, ville kunna ha typ 22°C på köksgolvet även på sommaren (kakel på betongplattan är alltid kallt). Det slutade med Nibe VVM310 som har liten inbyggd volymtank. Har satt lägsta framledning till 22°C på klimatsystem 2, men har ännu inte testat hur det funkar på sommaren. Blir spännande att se hur det funkar.
1,5-plansvilla i Staffanstorp på 196 m2.
Nibe F2120-12 + VVM310, extra shuntgrupp till golvvärme.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 28342
  • Ägare av forumet
Vi har golvvärme på vår toalett med matta på golvet, stänger av värmen helt på sommarn och har aldrig saknat värme där.
Om du nödvändigt vill värma med värmepumpen (vilken värmepump?) så skall du absolut ha en arbetstank, man brukar rekommendera minst 20 liters vattenvolym/kW uteffekt på värmepumpen, så en 8 kW värmepump behöver minst 160 liter vatten att arbeta emot.
Det du kan göra, på lyxkontot = bortkastade pengar, är ju annars att lägga ned golvvärmeslangen och aldrig ansluta den till något.
Men det känns ju rätt onödigt att lägga ut över 10 000 kr på nåt som de allra flesta nog anser är helt onödigt.
Visst kan det vara skönt med varma golv om man är kall om fötterna, men en plastmatta är ju inte kallare än något annat golv i huset, så att det skulle behövs just i duschrummet tycker jag känns lite overkill.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Snok

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
På 16kvm hade jag satt ett vanligt element samt elektrisk golvvärme.
Villa 1-1/2plan 200kvm 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lågtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushållsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.

Inloggad Ralleballe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 64
  • Ska det bli bra får man göra det själv
Om man har vattenburen och cirkulerar vattnet, kommer man då inte stoppa rumsvärmen i golvet? Dvs hämta 23 grader från rummet och värma plattan?
1,5-plansvilla i Staffanstorp på 196 m2.
Nibe F2120-12 + VVM310, extra shuntgrupp till golvvärme.

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 146
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ralleballe,

Så tänkte jag också. Har höjt säsongsstopp till 24 gr.
Då går varma cirkpumpen större delen av sommaren.

"Hämtar gratisrumsvärme" från radiatorer och "lämnar" till 5,5 kvm golvvärme i badrum. Verkar funka eller tänker jag fel?

Kört så två somrar

Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kågeröd
  • Antal inlägg: 343
  • Serviceteamet i Skåne AB
välj ctc bergvärmepump, men ur ecoheatsortimentet, alternativt ecozenith 250 med ecopart.
du gör då två stick  till golvvärmen och efter det stänger du  till dina radiatorer, underhsunt är i det här fallet meningslöst, eftersom det bara är utkastade pengar, du behöver ändå högre temp till dina radiatorer.
så sätter du en mintemp på  framledningen. har du källare så  kan du koppla på det på samma stick, eftersom du alltid har nytta av värme i en källare.
Kyl och värmepumpstekniker på Serviceteamet i Skåne AB
Hus i kågeröd i Skåne byggd 65, Nibe 2025 med vvm300  Total förbrukning 15200 kwh inkl. hushållsel.  total uppvärmd yta 200 kvm. 1 plans med källare.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1352
  • Skåne, Sjöbo
Jag vet iaf hur jag vill ha i nästa hus.
I WC blir det ren elslinga ovan vattenslingan. Den kommer ligga i 10 mm flyttspackel. Och startas just under sommaren.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Inloggad Ralleballe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 64
  • Ska det bli bra får man göra det själv
välj ctc bergvärmepump, men ur ecoheatsortimentet, alternativt ecozenith 250 med ecopart.
du gör då två stick  till golvvärmen och efter det stänger du  till dina radiatorer, underhsunt är i det här fallet meningslöst, eftersom det bara är utkastade pengar, du behöver ändå högre temp till dina radiatorer.
så sätter du en mintemp på  framledningen. har du källare så  kan du koppla på det på samma stick, eftersom du alltid har nytta av värme i en källare.

Varför är shunt meningslöst? Man vill ju inte ha radiatortemp i golvet på vintern.
1,5-plansvilla i Staffanstorp på 196 m2.
Nibe F2120-12 + VVM310, extra shuntgrupp till golvvärme.

Utloggad Jarlingar

  • Specialexpert
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östersund / Orrviken
  • Antal inlägg: 297
  • Försök inte laga det som redan fungerar...
elslinga ovan vattenslingan.

Går ju fint att koppla elpatron på vattenburen golvvärme.  tummenupp
Nibe 1255 3-12 installerad  jan 2018.
240m energibrunn, 238m aktivt djup.
Ukv-100  4-vägskopplad.
19 Radiatorer & 16m2 Golvvärme utan aktiv styrning.
Total systemvolym 340 Liter.

256m2 Sutterränghus byggt 1976 med FTX installerad 2016

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1352
  • Skåne, Sjöbo
Går ju fint att koppla elpatron på vattenburen golvvärme.  tummenupp

Visst kan man köra med en separat elpatron med shunt och cirkulationspump. Som tar lite plats.

Jag skrev hur vi ska ha det. Vill ha extrem snabb reaktion.
Är slingan högst uppe, fungerar den snabbare. Och hela plattan värms inte upp i samma utsträckning.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient
 

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser