Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Programvara för att läsa och analysera usbloggar frÃ¥n Nibe 1126  (läst 5893 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ENZOIII

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har jag ställt ner cirkpumpen till 50% från tidigare fabriksinställning som var 70%.

Men  :dt: är endast 5grader. Hur mycket ska jag ställa ner cirkpumpen?

Enzo
Kåk från 1912, Rönninge, Söder om Stockholm.
Ej isolerad plankstomme med lösullsisolerat vindsbjälklag.
Boyta ca 170m2, 2 plan. Nibe 1126-8kW med separat Themia Mbh VVB.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Vilka % vp visar spelar ingen roll ställ ner så deltat blir runt 7 grader så prova kanske 40 % ändra gm även för start av kompressorn och sen kan du köra en ny logg.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ENZOIII

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vilka % vp visar spelar ingen roll ställ ner så deltat blir runt 7 grader så prova kanske 40 % ändra gm även för start av kompressorn och sen kan du köra en ny logg.

Hej!
Nu har jag loggat en fil med CP ställd på 40% och filen med senare datum där CP är ställd på 30%.
Hur tycker du det ser ut med antal starter, driftstid, tillsats samt  :dt: pÃ¥ framledning och returen?

Då frugan upplever 20-21 grader som kallt inomhus har jag efter att tankat ned dessa två loggar bytt till kurva 10-2 istället från tidigare 8-0.

Tack på förhand!
Enzo
Kåk från 1912, Rönninge, Söder om Stockholm.
Ej isolerad plankstomme med lösullsisolerat vindsbjälklag.
Boyta ca 170m2, 2 plan. Nibe 1126-8kW med separat Themia Mbh VVB.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Du kan nog sänka cp hastigheten lite till. Elspets används men det är ju ok när inte vp orkar själv. Antalet starter går inte se när det är så kallt så vp går hela tiden det kan man kolla bättre vid några plusgrader ute.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ENZOIII

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du kan nog sänka cp hastigheten lite till. Elspets används men det är ju ok när inte vp orkar själv. Antalet starter går inte se när det är så kallt så vp går hela tiden det kan man kolla bättre vid några plusgrader ute.

Är det bara jag som inbillar mig eller är det så att inomhustemperaturen sjunker ju mer jag ställer ner hastigheten på cirkpumpen?
Kåk från 1912, Rönninge, Söder om Stockholm.
Ej isolerad plankstomme med lösullsisolerat vindsbjälklag.
Boyta ca 170m2, 2 plan. Nibe 1126-8kW med separat Themia Mbh VVB.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Kan vara så att du har ojämnt flöde i systemet dvs allt flöde går över några radiatorer och några får i stort sett 0 flöde då får man strypa de med mest flöde eller öppna upp de med lågt flöde.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ENZOIII

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
-11grader ute ikväll.
Badade grabben, fyllde badkaret till hälften med ljummet vatten.
Dygnet innan badet har inomhustemperaturen legat mellan 19-20,5grader.
Efter badet så mäter jag 18-18,5.
Pumpen går med 6kw tillsats.
Är detta rimligt?

 :dt:pÃ¥ framledning och retur är ca 10grader just nu, när pumpen tillverkar värme tillsammans med 6kw tillsats. Är det ok?
Kåk från 1912, Rönninge, Söder om Stockholm.
Ej isolerad plankstomme med lösullsisolerat vindsbjälklag.
Boyta ca 170m2, 2 plan. Nibe 1126-8kW med separat Themia Mbh VVB.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Att vp går in med elspets när det är kallt ute och man tappar upp badkar är helt ok lite beroende på dimensionering men eftersom innetempen sjönk verkar det rimligt. Det är normalt med högre delta vid elspets eftersom den totala effekten ökar och flödet är densamma.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ENZOIII

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Att vp går in med elspets när det är kallt ute och man tappar upp badkar är helt ok lite beroende på dimensionering men eftersom innetempen sjönk verkar det rimligt. Det är normalt med högre delta vid elspets eftersom den totala effekten ökar och flödet är densamma.

Hej igen.
Hoppas inte jag ställer för många eller dumma frågor.
Ikväll bifogar jag loggfilen från dygnet då tempen sjönk i samband med badet.
Om jag förstår det hela rätt så när jag badade grabben så sjönk tempen i huset pga att pumpen började producera varmvatten till VV-beredaren.
Är det rimligt eller kan det vara något som inte stämmer? Borde jag kunna förvänta mig ett mer stabilt inomhusklimat oavsett hur jag använder varmvatten? Alltså vid bad eller handdisk?

Är det så att vid -11 ute är det så kallt så att pumpen inkl tillsats producerar värme kontinuerligt till värmesystemet och då när den plötsligt ska producera varmvatten så hinner huset kylas ned?

Vet att du tidigare poängterade att det var något som inte stod rätt till eftersom du läste ut på loggen att pannan producerade varmvatten mitt i natten. Kan det vara något som inte stämmer med VV-beredaren? Jag har ju en 10år gammal beredare från termia.
Kåk från 1912, Rönninge, Söder om Stockholm.
Ej isolerad plankstomme med lösullsisolerat vindsbjälklag.
Boyta ca 170m2, 2 plan. Nibe 1126-8kW med separat Themia Mbh VVB.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Well, du har ju bara en viss effekt i värmepumpen och räcker inte den till att värma både huset och varmvatten kommer det bli kallare inne eller kallare varmvatten beroende på hur prioriteringen är ställd. Mer effekt är lösningen helt enligt fysikens lagar.

Att den värmer varmvatten mitt i natten behöver inte vara konstigt. Temperaturen sjunker alltid lite sakta och till slut når den gränsvärdet för när den börjar värma vattnet igen.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad ENZOIII

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Att vp går in med elspets när det är kallt ute och man tappar upp badkar är helt ok lite beroende på dimensionering men eftersom innetempen sjönk verkar det rimligt. Det är normalt med högre delta vid elspets eftersom den totala effekten ökar och flödet är densamma.

Hej igen!
Här kommer loggen. Jag har funderat, och undrar om detta kan ha att göra med att jag ändrade startdiff tillsats GM 800?
Samma senario hände ikväll. -8 grader ute och skulle bada grabben. Efter badet var hela huset svalt (ca 19 grader). Går ner och kollar på pumpen och ser då att den precis slår över till GM -901 och då startar tillsats på 1kW. står och observerar pumpen och ser att framledningen börjar ej stiga innan tillsats 2kW drar igång. Vad skulle hända om jag ställer om startdiff tillsats GM till 500?

Mvh/

Enzo
Kåk från 1912, Rönninge, Söder om Stockholm.
Ej isolerad plankstomme med lösullsisolerat vindsbjälklag.
Boyta ca 170m2, 2 plan. Nibe 1126-8kW med separat Themia Mbh VVB.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Eftersom du kommer behöva en del eltillskott och får kallt inne så tycker jag startdiff 900 är ett för högt värde så prova med 500 istället jag tycker inte det är värt att få kallt inne för nån sparad kwh.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!