Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Fighter 310P kompressor strul  (läst 7571 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hagpw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 310P kompressor strul
« Svar #15 skrivet: 26 januari 2018, 09:01:18 »
Underhåll av filter är gjort under alla 17 år. Har dock aldrig skruvar loss fläkten. Kan kompressorn känna av att fläkten inte gör sitt jobb på de 5-10 sek den är igång?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 310P kompressor strul
« Svar #16 skrivet: 26 januari 2018, 11:53:04 »
Borde ta betydligt längre tid innan kompressorn stannar p.g.a. fel på fläkten. Om kompressorn gått i 14 år har den ändå klarat sig bra, för egen del är det längsta jag upplevt 9 år innan haveri.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 310P kompressor strul
« Svar #17 skrivet: 26 januari 2018, 12:39:44 »
Visst är det säkert så att det säljs fler nibe men det finns några konstruktionslösningar i 750 som jag inte gillar (vet inte om dessa ändrats i 730) som jag har sett (efter att jag valde Comfortzone, innan hade jag faktiskt ingen aning om dessa). Men bland annat fläkten sitter på "fel sida", dvs på den kalla sidan vilket gör att fläktens egenvärme varken kan återvinnas eller nyttjas vid avfrostningen. Fläkten utsätts dessutom för kraftiga temperatursvängningar, allt mellan rumstemperatur ner till kanske minus 18, det kan aldrig vara bra i långa loppet. Dessutom skulle egenvärmen förmodligen göra en del nytta för att påskynda avfrostningen. Att behov finns visar sig väl genom att värmeelement satts in för detta ändamål i 730?

Nåväl, man får ju välja vad man vill men jag tycker att det är rätt många som har problem, om inte annat med att få den optimalt injusterad för alla förhållanden och utetemperaturer
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe Fighter 310P kompressor strul
« Svar #18 skrivet: 26 januari 2018, 14:30:17 »
Ska jag vara ärlig tror jag inte att fläkten i sig ger mycket värme, men visst, den hade haft ett jämnare klimat på andra sidan.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 310P kompressor strul
« Svar #19 skrivet: 26 januari 2018, 15:46:49 »
Jag tror inte det är försumbart, åtminstone inte om man betänker det som ett värmetillskott vid avfrostningen. Min CE50:a ligger på ca 130 W totalt när kompressorn står still, vid "tomgång", det mesta av det går åt för fläkten och cirkpumpen. Om jag ökar fläkthastigheten så syns det tydligt på min mätare att också energiförbrukningen ökar. All energi som fläkten förbrukar blir dels rörelseenergi men också värmeförluster. Å det måste ju vara bra att blåsa på så mycket varm luft som möjligt på isen, men ok, detta blev väl lite off topic
Trevlig helg,
Walter
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1732
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe Fighter 310P kompressor strul
« Svar #20 skrivet: 26 januari 2018, 17:09:21 »


Bara för att du har en nibe idag innebär ju inte att du måste fortsätta med det. Ingen här nämner Comfortzone som var dom första som kom med den nya generationens FLVP som sedermera blev "kopierade" av andra


Inte ett fel heller, inne på åttonde året. Ekonomiskt så har den betalat sig själv efter ca 6,5 år

Om du läser på forumet så ser du att det är sällsynt med problem med Comfortzone medans det är jättestruligt för dom som har tex F750, den skulle jag aldrig ta i. Möjligt att dom gjort 730 något bättre men dom fick tydligen inte ordning på avfrostningsproblematiken i den heller utan att behöva "fuska" med eluppvärmda värmestavar

Jag kanske provocerar en del med mina synpunkter som faktiskt är helt baserade på min egen erfarenhet som privat konsument, jag har inga bindningar eller intressen i något värmepumpsföretag, jag vill bara ha fungerande och pålitlig funktion, det är mitt enda mål


Bra input! :)
Jag skrev mina erfarenheter av F750, och tillhörande data jag samlat, som beslutsunderlag för TS om han skulle välja en F730.
Reell besparing är något man vill veta av en produkt innan köp.
Själv är jag nyfiken på hur mycket en bra CZ skulle spara?!

Fläktens placering på F750/F730 TROR jag ger två fördelar:

-Kylning
-Högre luftflöde då den blåser rakt ut genom avluftsröret istället för att den trycker luften genom hela systemet med en massa turbulens som följd(?)
« Senast ändrad: 26 januari 2018, 17:13:59 av kWhalp »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 310P kompressor strul
« Svar #21 skrivet: 26 januari 2018, 17:19:27 »
Besparingen i vår kåk ser du i min footer, den ligger på den nivån sedan vi installerade CE50'an (numera finns det väl en modernare variant men tror inte den ger mer)
Ja det där med fläkten...knepigt...men det är ju samma mängd luft som skall igenom. Frågan om fläkten får jobba hårdare om den sitter på kalla eller varma sidan (blåsa eller suga luften). Jag tror nog det är lika "jobbigt" i båda fallen, ingen skillnad, samma mängd luft skall ju igenom. I det ena fallet sitter "motståndet" i utblåset, i det andra fallet i insuget
Så då återstår de fördelar som jag nämnde
(PS 180 W är det som min CE50:a drar på tomgång med den fläktinställning vi har nu)

Jo en annan sak; se bara hur många gånger nibe kommit med ny mjukvaruversion till 750! Å då menar jag under de senaste 4-5 åren, det har ju varit helt galet. Jag ALDRIG behövt byta mjukvaran i min CE50:a, den har varit rätt från början (enligt uppgift är det en tysk styrdator)

Beträffande kylning av fläkten så är det ju så att den även kyls i CE50:an av frånluften. Som då samtidigt förvärms något, skulle vara kul att mäta före/efter och se hur mycket det handlar om. Att däremot omväxlande kyla/värma tror jag påverkar livslängden negativt, åtminstone lagren borde ta stryk
« Senast ändrad: 26 januari 2018, 17:35:07 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1732
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe Fighter 310P kompressor strul
« Svar #22 skrivet: 26 januari 2018, 18:22:09 »

Ja det där med fläkten...knepigt...men det är ju samma mängd luft som skall igenom. Frågan om fläkten får jobba hårdare om den sitter på kalla eller varma sidan (blåsa eller suga luften). Jag tror nog det är lika "jobbigt" i båda fallen, ingen skillnad, samma mängd luft skall ju igenom.
(PS 180 W är det som min CE50:a drar på tomgång med den fläktinställning vi har nu)

F750 @ 260 m3/h och CP-läge 2: 76W (se bild)
Vad har du för flöde?

Kanske är det en bättre fläkt (Modell:EBM G3G160-AC50), eller så är dom likvärdiga och F750/F730 har mindre restriktion. Eller så har du fler cirkulationspumpar m.m som ligger på mätaren?
 Sc:,h



Vi har 38 kWh/m2 värme/VV i UmeÃ¥, du 31 kWh/m2 klimatzon 3,  (skiljer ungefär 15%-20% enligt mitt F750-i-Sverige-diagram mellan UmeÃ¥-klimatzon 3)

Vi har 71 kWh/m2 totalt, du 75 kWh/m2 totalt.

SÃ¥ visst är dom likvärdiga!  tummenupp 
« Senast ändrad: 26 januari 2018, 18:26:48 av kWhalp »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 310P kompressor strul
« Svar #23 skrivet: 26 januari 2018, 18:39:54 »
Citera
Vad har du för flöde?

Jag har ju inte alls lika fin redovisning i min pump, CE50 är som en Volvo 740 i det fallet....
Men flödet är injusterat och uppmätt till 62 l/s (223 m3/h)
Vi är nog goda kunder vad gäller hushållselen, väldigt få led lampor också som sagt
« Senast ändrad: 27 januari 2018, 08:56:13 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad hagpw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 310P kompressor strul
« Svar #24 skrivet: 27 januari 2018, 21:40:24 »
tack för all info och stort engagemang, nu ska det inhandlas ny panna. Antingen Nibe F730, Comfortzone EX50 eller IVT 202

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 310P kompressor strul
« Svar #25 skrivet: 28 januari 2018, 07:41:21 »
Bra, ett litet inlägg till bara, om du väljer IVT så är det IVT 860 som är likvärdig med dom övriga.
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1732
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe Fighter 310P kompressor strul
« Svar #26 skrivet: 28 januari 2018, 19:52:27 »
Bra, ett litet inlägg till bara, om du väljer IVT så är det IVT 860 som är likvärdig med dom övriga.

Har IVT860 ett modernare gränssnitt än Volvo 740? :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 703
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!