Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Avfrostningstid ökar när det blir kallare ute F750  (läst 12222 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostningstid ökar när det blir kallare ute F750
« Svar #60 skrivet: 01 december 2018, 19:53:54 »
Vi pratade om det också. Så jag tog bort locket för att pröva men elementet är inkapslat i frivolit. Jag tog även bort fläkten för att se om man kommer åt via den vägen. Hålet var litet men man kom ändå inte åt elementet. Jag såg ingen lätt väg för att täcka för. Har du garanti kvar? Kanske ett byte om deras nya funkar bättre.
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Avfrostningstid ökar när det blir kallare ute F750
« Svar #61 skrivet: 01 december 2018, 23:00:34 »
Detta är inte min egen, jag forskar föVad jag kan se av loggen, så har senaste larmen kommit även vid värmeproduktion, tror den går ner i avfrostning, och sedan löser på frysskydd, hur beter sig din?

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostningstid ökar när det blir kallare ute F750
« Svar #62 skrivet: 02 december 2018, 09:17:41 »
Bifogar en loggfil där jag i mitten höjde tilluftstemperaturen i sam40. Där ser man att ventilen som reglerar vattnet kommer i självsvängning när man sänker tilluften. Enligt min mening har då elementet för hög effekt vilket gör att ventilen hela tiden ligger mellan stängd och lite öppet. Man ser då att när framledningstemperaturen ökar så stänger ventilen troligen helt och då sjunker temperaturen på returvattnet kraftigt. Elementet har en tröghet medan ventilen jobbar snabbt. Ingen bra kombination. Detta är troligen svårlöst, kanske t.o.m med ett mindre element. Kan bli svårt att hålla en jämn låg temperatur när framledningstemperaturen skiftar så kraftigt. Förr i tiden hade bilar en sådan funktion för att värma kupén. Nu har man ett spjäll som blandar varm och kall luft i stället. Nibe borde göra likadant. För att prova att få det bättre så kan du prova täcka för elementet eller kanske använda returvattnet från värmen genom sam40. Vattnet är kallare och håller en jämnare temperatur. Kanske prova med att sänka flödet på vattnet i sam40 för att sänka effekten kan också vara en möjlighet.
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Avfrostningstid ökar när det blir kallare ute F750
« Svar #63 skrivet: 11 december 2018, 19:56:03 »
Jag verkar ha fått till denna nu, kund har inte haft ett larm, trots -20 grader ute.

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostningstid ökar när det blir kallare ute F750
« Svar #64 skrivet: 11 december 2018, 19:59:15 »
Vore kul om du tipsade forumet med dina erfarenheter. Är den stabil och klarar den 18 grader på tilluften?
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostningstid ökar när det blir kallare ute F750
« Svar #65 skrivet: 12 december 2018, 10:29:43 »
Jag har satt temperaturen från Sam 40 på 16 grader.

Har ca 18,5 grader innertemperatur, bodde inte i huset förra vintern, dÃ¥ var inte ens badrummet färdigt (5 kvm) sÃ¥ golvslingorna där var avstängda.  Huset är pÃ¥ 152 kvm boyta totalt.    Bor i huset nu, och alla golvslingorna är pÃ¥, har inga termostater.

Har ännu inte fÃ¥tt nÃ¥gra fryslarm vad jag vet?    Har fÃ¥tt larm dÃ¥ jag rÃ¥kat bryta strömmen till sam40 och ett filter larm, dÃ¥ har pumpen lyst rött.      Det gör den väl vid fryslarm ocksÃ¥ antar jag?

Edit, Har inte isolerat slangen mellan sam40 och taket ännu, men tänkte göra det där uteluften tas in, mest för att dämpa ljud utifrÃ¥n in till tvättstugan och hindra ljud frÃ¥n tvättstugan att höras ut.    Hur har ni gjort med denna slang?    Tänkte att luften i tvättstugan kanske värmer upp luften inne i slangen lite?

Har 2,5 meters takhöjd.
« Senast ändrad: 12 december 2018, 10:38:31 av Snodden »
F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9661
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Avfrostningstid ökar när det blir kallare ute F750
« Svar #66 skrivet: 12 december 2018, 11:44:22 »
Det är väl bra att slangen för uteluft är kondensisolerad, annars riskerar fuktig inomhusluft i tvättstugan att bilda kondens på utsidan röret/slangen som rinner ner.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostningstid ökar när det blir kallare ute F750
« Svar #67 skrivet: 12 december 2018, 14:33:55 »
Det är väl bra att slangen för uteluft är kondensisolerad, annars riskerar fuktig inomhusluft i tvättstugan att bilda kondens på utsidan röret/slangen som rinner ner.

Jag har visst kondensisolerat den hela vägen, det lär vara slangen från sam40 jag har oisolerad.

Blandade ihop vilken slang som är vilken.
F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Avfrostningstid ökar när det blir kallare ute F750
« Svar #68 skrivet: 13 december 2018, 19:26:58 »
Ovesei, menar du 18+ grader i alla lägen eller minst 18 grader?

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostningstid ökar när det blir kallare ute F750
« Svar #69 skrivet: 13 december 2018, 20:12:23 »
Ställa in tilluften på sam40 på 18 grader vid alla yttertemperaturer. Brukar bli problem när man ställer in sam40 på de lägsta graderna, 16 och uppåt. Det är då min började svänga ordentligt. Ställde jag in min tilluft på 22 grader fick jag heller inget larm.
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Avfrostningstid ökar när det blir kallare ute F750
« Svar #70 skrivet: 13 december 2018, 22:36:32 »
Denna ställde vi i 16, 18 och 24 vill jag minnas, eller 22, de har ca 24 inomhus, och så luftade jag ur sam40 ordentligt, fanns luft där

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!