Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ännu en klass 2 varning.  (läst 868 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Ännu en klass 2 varning.
« skrivet: 07 januari 2018, 11:46:48 »
Det ska bli intressant att se vad den här klass 2 varningen innebär. I flera år har SMHI utfärdat klass 1 och klass 2 varningar men när "katastroferna" ska slå till har det visat sig att det inte varit nått annat än normalt "styggväder".
Kontentan är att den dag det verkligen är motiverat så tror man att det är som vanligt dvs falskt larm. Lite snöstorm och 15 - 20 cm nysnö är ju inget annat än normalt vinterväder, i alla fall där jag bor.
Som sagt ropar man varg i tid och otid kommer ingen att reagera den dagen vargen kommer.
Men om några timmar får vi facit för hur det var den här gången.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ännu en klass 2 varning.
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2018, 13:17:13 »
Varningarna är till för de som är lite osäkra i vintertrafiken, ser många som inte är bekväma bakom ratten på vintern och de bör kanske låta bli att köra bil när det snöar.
Har man bra däck och är van att köra på hala vägar så brukar man komma fram så länge som nån inte drullar till det framför en.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ännu en klass 2 varning.
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2018, 16:38:45 »
Nu har "ovädret" börja bedarra och jag kan ge en liten sammanfattning.
Medelvinden har uppgått till 9,5m/s
Vindbyarna har som max (en gång) nått 18,9 m/s och (en gång) 16,2 m/s
Snöfallet har varit ca 2 mm utspritt över hela eftermiddagen.
Sammanfattningsvis har det varit en helt vanlig lite blåsig vinterdag och än en gång har SMHI skjutit mygg med kanon.
OCH ännu en spik i kistan när det gäller SMHIs omdöme när det gäller att varna för verklig fara, eftersom INGET av deras  definition har uppfyllts.
Smhis definition på klass 2:  Väderutveckling väntas som kan innebära fara för allmänheten, stora materiella skador och stora störningar i viktiga samhällsfunktioner. Allmänheten uppmanas att följa upp ny information på Internet, radio eller TV. 
Och Carl N jag har svårt att tro att varningarna är till för dom som är osäkra på bil och vinterväglag, jag tror att varningarna ska gälla alla som vistas i det område som varningen gäller. Men när man har så fel gång på gång slutar man tro på varningarna så den dag det verkligen är befogat så kanske man inte bryr sig.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Ännu en klass 2 varning.
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2018, 17:52:25 »
Som sagt ropar man varg i tid och otid kommer ingen att reagera den dagen vargen kommer.
Här är det lite skriverier om vargen, men jägarna säger att det skall finnas över 40 st i ett mycket litet närområde. Låter smått otroligt. Väntar med spänning på att få se en levande i naturen.

Själv började jag faktiskt elda i tulikivin ifall det blir ett mindre strömavbrott.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ännu en klass 2 varning.
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2018, 18:31:23 »
Känns lite som SMHI vill täcka upp lite för alla eventualiteter.... Så att de slipper stå med rumpan bar helt utifall att...

Haft strömavbrott idag i ca 5 timmar. Inte pga vinden som knappt fick träden att krusa sig utan troligtvis pga snötyngda ledningar o grenar. Ligger runt 50-60 cm snö på backen. Vart till o elda i köksspisen o stänga till några rum. Nyttigt att ibland få upptäcka vad som saknas i beredskapen. I detta fallet att jag glömt laddamobilen o avsaknad av batteriradio! 8)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ännu en klass 2 varning.
« Svar #5 skrivet: 07 januari 2018, 18:34:40 »
Här är en sida som genom åren varit överläget bättre att förutspå och visa väder och vindar på hela jorden: https://www.windy.com
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!