Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering av framledningsgivare Ecoair/Ecologic  (läst 4711 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ctcvp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av framledningsgivare Ecoair/Ecologic
« Svar #15 skrivet: 25 december 2017, 15:35:29 »
Ja det stämmer nog. Jag vet knappt själv vad jag har än  :)
Ja det kan ju hända att man måste ha en sån inkopplad. Men då förstår jag inte varför man både kan ändra till "Ved eldas", och "rökgasgivare används" eller vad det står, på två olika ställen i menyn ^-^
Givarna i tanken är rätt kopplade enligt boken.
Men det måste ju nästan vara nåt som fattas för att känna om man eldar. Fattar inte hur den ska veta det annars. ???
Enklast vore väl ändå om man bara kunde ha en givare på röret från pannan.

Utloggad Ctcvp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av framledningsgivare Ecoair/Ecologic
« Svar #16 skrivet: 26 december 2017, 11:40:00 »
Sen förstÃ¥r jag inte riktigt hur dom som har installerat detta har gjort. Det finns ju bara en shuntventil, men den har dom kopplat in pÃ¥ shunt2(undershunt) i Ecologic  ??? Samma med framledningsgivaren, den är kopplad pÃ¥ framledningsgivare 2.
Det blir ju fel när man ställer in huskurvan eftersom VP laddar tanken efter dom inställda värdena i huskurva 1, inte 2  ::)

Utloggad Ctcvp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av framledningsgivare Ecoair/Ecologic
« Svar #17 skrivet: 27 december 2017, 12:22:37 »
Även med inomhusgivaren blir det fel. Den pÃ¥verkar bara framledning 1. Om jag ökar inomhustemperatur sÃ¥ ökar den inte framledningen med shunt 2. Kan man koppla om shuntmotorn till 1an istället? Och sätta framledningsgivare 1 pÃ¥ röret istället?  ::)

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av framledningsgivare Ecoair/Ecologic
« Svar #18 skrivet: 27 december 2017, 12:53:13 »
Även med inomhusgivaren blir det fel. Den pÃ¥verkar bara framledning 1. Om jag ökar inomhustemperatur sÃ¥ ökar den inte framledningen med shunt 2. Kan man koppla om shuntmotorn till 1an istället? Och sätta framledningsgivare 1 pÃ¥ röret istället?  ::)
VP  lever sitt eget liv med givarna i topp och botten pÃ¥ tanken och laddar bara tanken , du ska ju ta ut värmen frÃ¥n tanken och dÃ¥ ska shunten reglera ut det
flytta över  shuntens  kablar till system ett samt ha framgivaren ca 0,5 meter frÃ¥n shunten , detta för att vattnet ska blanda sig bra  och gÃ¥ ut till elementen

Utloggad Ctcvp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av framledningsgivare Ecoair/Ecologic
« Svar #19 skrivet: 27 december 2017, 13:40:13 »
Jo precis. Men om jag ökar kurva 2 så ökar inte tanktempen. Dvs. framledningen ökar inte heller då eftersom VP arbetar med flytande kondensering och laddar inte tanken mer än vad som behövs. Det är enbart kurva 1 som ökar tanktempen så att man får tillräckligt hög framledning. Givetvis reglerar shunten detta men framledningen blir ju inte högre om tanken är för kall.
Jag ska testa att flytta över shunt och givare till system 1.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!