Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 750 SAM40 ventilation  (läst 1036 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
Nibe 750 SAM40 ventilation
« skrivet: 06 december 2017, 12:37:22 »
Hej!

Vårt hus är på 142 kvm med ett kopplat garage på cirka 50 kvm. Pumpen står i garaget och min fråga är om det är vanligt att man har separat ventilation på hus och garage ?

Hur kan jag isåfall kolla detta enklast, måste jag ha en mätare och prova höja och sänka hastigheten på utgående fläkt och se om det får påverkan på utsugen i både garaget och inomhus?

Anledningen till frÃ¥gan är dÃ¥ jag troligtvis isÃ¥fall behöver höja fläkten dÃ¥ 142 + 50  = 192kvm.

Utifrån 192kvm måste jag väl isåfall göra min flödesberäkning för att få rätt normvärde på ventilationen. Idag har jag inställt fläkten på 80% hastighet och det motsvarar 184.8.

/Daniel
NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 750 SAM40 ventilation
« Svar #1 skrivet: 06 december 2017, 14:33:37 »
Hej! Jag tror nog att det vanligtvis är separat ventilation i garaget, alltså väggventiler med självdrag även om garaget är vidbyggt. Finns ju olika aspekter på att ha det ihop med husets ventilationssystem såsom risk för lukter/emissioner och brandskydd. Har du värmepumpen i garaget är det väl bara att slå av F750 och se om luftflödet i frånluftsdonet i garaget upphör!? En bil mår bra av att torka upp ordentligt om den står i varmgarage, antingen med bra ventilation eller avfuktare.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 SAM40 ventilation
« Svar #2 skrivet: 27 december 2017, 21:53:49 »
Jag har kollat nu och om jag slår av pumpen så dör all ventilation i huset inklusive i garaget. Innebär det att hela husets yta inklusive garage bör tas med i beräkningen för att uppnå ventilationskraven.

Dvs 142 kvm plus 50 kvm.

Och hur ser beräkningen sedan ut.. är det 192 * 1,25 ?
« Senast ändrad: 28 december 2017, 07:02:26 av eskimos20 »
NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 750 SAM40 ventilation
« Svar #3 skrivet: 28 december 2017, 09:27:56 »
För bostadsutrymmen är ventilationsnormen 0,35 l/s och m². För andra utrymmen och där personer normalt inte vistas är det 0,1 l/s och m². Om bilen körs in och ut i garaget är det bra med god ventilation så jag skulle räkna 0,35 l/s även där. Totalt alltså 192x0,35=67 l/s.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 SAM40 ventilation
« Svar #4 skrivet: 28 december 2017, 09:36:34 »
Okej, tackar! Men hur konverterar jag 67 L/S från det värde som pumpen visar, det står ju bara ju referens lufthastighetsgivare och sen typ 200 eller så ..
NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 750 SAM40 ventilation
« Svar #5 skrivet: 28 december 2017, 09:44:57 »
67 l/s motsvarar 67x3,6=242 kbm/tim. Lufthastighetsgivaren ger bara ett ungefärligt värde för att ha en referens när avfrostning krävs. Vill man veta exakt luftflöde behövs luftflödesmätare för att mäta. Ventilationsfirmorna har och man även hyra mätare under ett par dagar från Soliduct.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!