Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny LVP  (läst 26460 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP
« Svar #45 skrivet: 14 mars 2018, 18:12:51 »
Då har ni redan betalt dom enligt uppgift 100% extra så det är väl bara att publicera ?
Finns högst troligen fler modeller från er och flera andra fabrikat som testat sina modeller men väljer att inte göra detta.

Borde i mitt tycke vara offentliga uppgifter när en statlig instans är inblandad sÃ¥ det inte kan "mörkas"  om man testat nÃ¥got.
Men alla har olika åsikter :)
Hej Thomas,

Du får läsa mitt inlägg en gång till.
Jag skrev: "Skulle dessa mätas så skulle kostnaden för de olika maskinttesterna öka med ca: 100%"
D.v.s. det gjordes inga tester på dessa punkter p.g.a. att kostnade skenade iväg.

Utöver detta så är SP (idag RISE) inte ett statligt bolag längre utan ett privat bolag så alla testresultat är kundens egendom. Tidigare så gjordes testerna och bekostades av Energimyndigheten så då var allt publikt.

Alla medlemmarna har testat 2 maskiner var och endast vi har publicerat båda resultaten.
Vissa har publicerat ett resultat, vissa inga alls.
Undrar varför ?

/D

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP
« Svar #46 skrivet: 14 mars 2018, 18:21:06 »
Ja helt otroligt fina siffror här för Ururu 35-pumpen Daikin, dvs om siffrorna stämmer med verkligheten så kan väl i stort sett alla andra pumpar gå hem och dra något gammalt över sig. Hade ja själv en sån pump och hade testat den med de resultaten så skulle ja visa upp den rapporten både i tid och otid kan ja försäkra dig.
Men nu är de väl så på detta forum att ofta måste man verifiera det man säger eller det man påstår för att det hela skall bli riktigt trovärdigt och för att slippa en massa onödiga diskussioner, och det kan lämpligast ske med en medskickad länk alt en bifogad bild av t.ex en rapport e.d.
Har du möjlighet att verifiera denna test inkl testresultat ifrån SP här på forumet Daikin så att vi kan lägga den här frågan till handlingarna??
Rapporten är inte offentlig men för att ni skall kunna lägga detta till era handlingar så bifogar jag ett utklipp där dessa 2 mätpunkter kan ses.
Be mig inte om att visa mer då jag redan nu gränsar till vad jag kan visa eller inte. OK ?
/D

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #47 skrivet: 14 mars 2018, 18:44:21 »
Har inte en aning om varför inga fler tester visas ännu men hoppas dom får arslet ur vagnen och gör det!
Ska väl fintrimmas nÃ¥got eller vad dom nu sysslar med eller sÃ¥ är dom helt kass  ;)

Vad är det för produktblad som hänvisas till uppger COP på 3,9 vid -15 grader ?
Lite förbryllad över detta hemlighållande av existerande dokument där man har fått bra eller riktigt bra resultat, men sett detta fenomen innan så är inte förvånad men det är märkligt.

Nu testas varenda modell i respektive märkes klimatkammare vid fabrikerna så att testa olika laster, effekter vid olika temperaturer finns redan så det borde kunna redovisas kan man tycka även om det inte är inom "statlig" översyn så tvivlar jag på att dom Japanska märkena skulle våga gå ut med felaktiga uppgifter
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1740
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny LVP
« Svar #48 skrivet: 14 mars 2018, 21:11:08 »
Har inte en aning om varför inga fler tester visas ännu men hoppas dom får arslet ur vagnen och gör det!
Ska väl fintrimmas nÃ¥got eller vad dom nu sysslar med eller sÃ¥ är dom helt kass  ;)

Vad är det för produktblad som hänvisas till uppger COP på 3,9 vid -15 grader ?
Lite förbryllad över detta hemlighållande av existerande dokument där man har fått bra eller riktigt bra resultat, men sett detta fenomen innan så är inte förvånad men det är märkligt.

Nu testas varenda modell i respektive märkes klimatkammare vid fabrikerna så att testa olika laster, effekter vid olika temperaturer finns redan så det borde kunna redovisas kan man tycka även om det inte är inom "statlig" översyn så tvivlar jag på att dom Japanska märkena skulle våga gå ut med felaktiga uppgifter

Här är produktbladet jag tidigare hänvisade till:

https://www.daikin.se/content/dam/DASW/document-library/catalogues/ac/split/R-serien_2017.pdf
« Senast ändrad: 14 mars 2018, 21:15:32 av kWhalp »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #49 skrivet: 14 mars 2018, 21:41:05 »
Om det nu är samma modell som det pratas om så var det en del skillnad i procent.
Produktbladet uppger vid nominell körning och SP Testet visar full och dellast,  framgÃ¥r dock inte vad nominell och dellasten är sÃ¥ det kanske skiljer sig Ã¥t.
Daikin har nog facit  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP
« Svar #50 skrivet: 14 mars 2018, 23:26:47 »
Rapporten är inte offentlig men för att ni skall kunna lägga detta till era handlingar så bifogar jag ett utklipp där dessa 2 mätpunkter kan ses.
Be mig inte om att visa mer då jag redan nu gränsar till vad jag kan visa eller inte. OK ?
/D
Ja se där ja, så skall de se ut Daikin, bra jobbat. :-* Det är sånt här vi gillar här på forumet att kunna få se riktiga fakta. ;) Sen förstår ja inte alls varför det här skulle ligga på gränsen till vad du kan visa och inte visa??

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP
« Svar #51 skrivet: 15 mars 2018, 00:30:22 »
Det är ganska (roligt?) att läsa dina inlägg.
I de fallen det passar dig så hänvisar du till tekniska data från t.ex. Toshibas manualer/databöcker. Bl.a om mineffekter o.dyl. I andra fall så anser du att oberoende testresultat är att föredra.
Kanske dags att bestämma sig för vad som gäller ?
 
/D
Ja men det tycker jag är positivt att du tycker att det är roligt att läsa mina inlägg Daikin, de är faktiskt delvis menade att uppfattas som roliga men inte enbart roliga utan också förhoppningsvis kunna väcka lite extra funderingar och tankar bland övriga deltagare här på forumet.
När de gäller Toshibas manualer/databöcker så är ja riktigt dålig på att använda dem skall ja säga, faktiskt egentligen inte alls. Mina uppfattningar som ja delger om Toshiba kommer egentligen helt av egen erfarenhet eftersom ja själv har en Toshibapump, visserligen av lite äldre modell men f.ö i riktigt bra skick med undantag för att ja misstänker att det fattas ett antal hg gas i den samt att fläktmotorn i innerdelen kvittrar lite då och då och signalerar väl att det börjar bli dags för ett byte. Detta gör att man kan förutsätta att de keramiska lagren i innerdelsfläktmotorerna håller i ca 9-10 år, så till våren/försommaren så åker det in en fläktmotor med nya lager samt att ja skall kosta på den ett gasbyte, sen går den förhoppningsvis med fullt klös i ca 10-11 år igen.
Vad ja spec gillar med Toshiba är att avfrostningarna fungerar så otroligt bra och att de kan gå ned på en låg mineffekt vilket gör att man slipper en massa on/off-gång vid lägre värmebehov, sen har den hittills alltid räckt till för att hålla värmen oavsett vinter.
När ja tittar på pumpar av olika fabrikat (som ev skulle kunna vara aktuell för bl.a egen del) så tittar ja allra först på värmeeffekten vad gäller både min, nom och maxeffekt, som nr 2 tittar ja på pumpens ingående elförbrukning i kw när det gäller både min, nom och max eleffekt, tyvärr finns inte alltid denna uppgift med på alla pumpars produktblad bl.a en del Dakinpumpar. Här ett exempel: http://svenskvillavarme.cmsehandel.se/wp-content/uploads/sites/75/Daikin-Caldo-XR30-och-XR40.pdf
Så för min del och det borde det kanske tycker ja även vara för många andra kanske att en pump skall kunna gå ned till en låg värmeeffekt utan att gå ned i off-läge, dvs max minsta avgivna värmeeffekt ca 500-600 watt (vid +7 ute och +20 inne) och sen är ja alltid väldigt intresserad av tester vid oberoende testinstitut av pumparna inkl redovisade resultat gärna med dellaster och vid max värmeeffekter vid olika utetemperaturer.

Utloggad VP-News

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #52 skrivet: 15 mars 2018, 09:00:14 »
Helt klart är det oerhört svårt att jämföra olika maskiner utifrån produkt- och datablad och tester då olika värden anges och att de dessutom beräknas olika.
Ururu Sarara verkar ju vara en fantastiskt kraftfull och effektiv pump, det finns dock undantag här på forumet och att det inte åtgärdats snabbt är en gåta då det ger mycket negativ reklam. Tyvärr kan man inte ta hem ett par tre olika maskiner och testa innan man bestämmer sig. En del nya modeller som släpptes förra året verkar ha vissa inkörningsproblem. Vår erfarenhet av Daikins nya XR40 var inte direkt inte positiv då denna 'kraftfulla' pump inte alls levde upp till förväntningarna.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP
« Svar #53 skrivet: 15 mars 2018, 09:56:12 »
Helt klart är det oerhört svårt att jämföra olika maskiner utifrån produkt- och datablad och tester då olika värden anges och att de dessutom beräknas olika.
Ururu Sarara verkar ju vara en fantastiskt kraftfull och effektiv pump, det finns dock undantag här på forumet och att det inte åtgärdats snabbt är en gåta då det ger mycket negativ reklam. Tyvärr kan man inte ta hem ett par tre olika maskiner och testa innan man bestämmer sig. En del nya modeller som släpptes förra året verkar ha vissa inkörningsproblem. Vår erfarenhet av Daikins nya XR40 var inte direkt inte positiv då denna 'kraftfulla' pump inte alls levde upp till förväntningarna.
På vilket sätt levde den inte upp till era förväntningar ?
Mvh
Daikin

Utloggad julleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #54 skrivet: 15 mars 2018, 14:06:35 »
Hejsan har en Ururu 35 som sitter i ett hus i norra Sveriges inland ,(obs min) erfarenhet av denna pump är inte så bra som testet visar , är rätt så besviken om jag ska vara ärlig på denna pump , har varit mycket fel på den , Inte Daikins fel utan den jag köpte pumpen av. Så var noga med att köpa en pump där återförsäljaren kan stå upp och fixa den om det blir något fel

Utloggad julleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #55 skrivet: 15 mars 2018, 14:16:15 »
Knackarn skulle jag vara dig skulle jag titta nog på Mitsubishi eller Fujitsu bara mitt tips

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1740
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny LVP
« Svar #56 skrivet: 15 mars 2018, 14:52:19 »
Hejsan har en Ururu 35 som sitter i ett hus i norra Sveriges inland ,(obs min) erfarenhet av denna pump är inte så bra som testet visar , är rätt så besviken om jag ska vara ärlig på denna pump , har varit mycket fel på den , Inte Daikins fel utan den jag köpte pumpen av. Så var noga med att köpa en pump där återförsäljaren kan stå upp och fixa den om det blir något fel

Är det värmen eller besparingen ni är missnöjd med?


Kan man avaktivera luftbefuktningen?

Hur stor förbrukning har ni?

Vad kostade kalaset?

Utloggad julleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #57 skrivet: 15 mars 2018, 15:15:33 »
Hejsan kWhalp är både värmen och besparingen som jag är missnöjd med , luftbefuktningen går att aktivera men funkar bara till typ -10 grader, sen avfrostar den stup i kvarten (men det är något annat.... fel som ej verkar gå att fixa)
Betalade typ 22000 kr med rotavdrag det är två och ett halt år sen nu

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1740
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny LVP
« Svar #58 skrivet: 15 mars 2018, 15:45:35 »
Hejsan kWhalp är både värmen och besparingen som jag är missnöjd med , luftbefuktningen går att aktivera men funkar bara till typ -10 grader, sen avfrostar den stup i kvarten (men det är något annat.... fel som ej verkar gå att fixa)
Betalade typ 22000 kr med rotavdrag det är två och ett halt år sen nu

Totalförbrukning före/efter ?

Utloggad julleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #59 skrivet: 15 mars 2018, 15:50:31 »
Före låg jag på ca 17000-18000kwh
Nu med pumpen ligger jag på ca 12000-13000 beroende på hur vintern är

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!