Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F750 lÃ¥ter högt och smäller i elementen  (läst 8697 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JMart

  • Gäst
JMart
Nibe F750 låter högt och smäller i elementen
« skrivet: 16 april 2017, 14:27:52 »
Hej, flyttade för en dryg månad sedan in i ett nybyggt hus med nibe f750
Installerad.
Tyckte redan från början att den lät lite väl mycket ibland. Men senaste dagarna har det blivit än värre. Surrar och brummar högt större delen av dygnet. Har golvvärme på nedervåningen och radiatorer på övervåningen.
Under tiden jag skrivit detta har  det smällt till i ett av elementen 3-4 ggr.

Är helt okunnig om detta men det ska väl inte vara så?

Mvh

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 låter högt och smäller i elementen
« Svar #1 skrivet: 16 april 2017, 14:45:57 »
Hej, flyttade för en dryg månad sedan in i ett nybyggt hus med nibe f750
Installerad.
Tyckte redan från början att den lät lite väl mycket ibland. Men senaste dagarna har det blivit än värre. Surrar och brummar högt större delen av dygnet. Har golvvärme på nedervåningen och radiatorer på övervåningen.
Under tiden jag skrivit detta har  det smällt till i ett av elementen 3-4 ggr.

Är helt okunnig om detta men det ska väl inte vara så?

Mvh
Kan vara knak och smällar när den skiftar från VV till värme går fort , kolla pumpens inställning , sänk farten som första åtgärd
 

JMart

  • Gäst
JMart
SV: Nibe F750 låter högt och smäller i elementen
« Svar #2 skrivet: 16 april 2017, 15:15:07 »
Kan vara knak och smällar när den skiftar från VV till värme går fort , kolla pumpens inställning , sänk farten som första åtgärd

Ok. FÃ¥r prova det.
Det jobbigaste problemet är egentligen att pumpen låter så mycket.
Det kan väl inte vara normalt att man ska behöva höra pumpen i hela huset?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 låter högt och smäller i elementen
« Svar #3 skrivet: 16 april 2017, 15:50:00 »
Ok. FÃ¥r prova det.
Det jobbigaste problemet är egentligen att pumpen låter så mycket.
Det kan väl inte vara normalt att man ska behöva höra pumpen i hela huset?
Kan du lokalisera var ljudet kommer från , känn på olika delar om det vibrerar , kan vara obalans på nånting ,
stÃ¥r VP:s ben  kloss golvet inget ben i luften

JMart

  • Gäst
JMart
SV: Nibe F750 låter högt och smäller i elementen
« Svar #4 skrivet: 16 april 2017, 18:19:26 »
Kan du lokalisera var ljudet kommer från , känn på olika delar om det vibrerar , kan vara obalans på nånting ,
stÃ¥r VP:s ben  kloss golvet inget ben i luften
Benen står stadigt.
Om jag håller örat mot den så låter det betydligt mer på den övre halvan än den undre

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 låter högt och smäller i elementen
« Svar #5 skrivet: 16 april 2017, 19:44:28 »
Om du lägger örat emot och kan höra något , vad är det för ljud som du hör och var i huset är det
Du kan ha  resonans nÃ¥gon stans det är ju bÃ¥de kompressor och fläkt i den  , det är ju ett nytt hus som du flyttat in i , jag skulle inte bekymra mig för nÃ¥got i den stilen ring leverantören och säg till ordentligt  SÃ¥ här vill jag inte ha det  , dom ska Ã¥tgärda detta .

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F750 låter högt och smäller i elementen
« Svar #6 skrivet: 21 april 2017, 22:09:39 »
Hur högt går fläkten i procent? Är ventilation injusterad? Var i huset ligger värmepumpen? Hus ?

Utloggad Jmart

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 låter högt och smäller i elementen
« Svar #7 skrivet: 28 februari 2018, 21:53:27 »
Hur högt går fläkten i procent? Är ventilation injusterad? Var i huset ligger värmepumpen? Hus ?
Hej, nästan ett år senare svarar jag här nu igen:)
Har fortfarande samma problem och är hemskt irriterande nu när Det är riktigt kallt ute.
Problemen försvann i våras och somras när temperaturen steg ute.
Fläkten går på 51%.
VP står i tvättstuga/badrum på nedre plan i huset.
Vad betyder injusterad?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9559
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 låter högt och smäller i elementen
« Svar #8 skrivet: 01 mars 2018, 12:48:08 »
Fläkt 51% låter lågt. Har det varit någon ventilationsexpert på plats som gjort mätningar och justeringar så alla luftflöden stämmer med de projekterade?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jmart

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 låter högt och smäller i elementen
« Svar #9 skrivet: 01 mars 2018, 22:23:19 »
Fläkt 51% låter lågt. Har det varit någon ventilationsexpert på plats som gjort mätningar och justeringar så alla luftflöden stämmer med de projekterade?
Ok.
Ventilationsexpert vet jag inte men han som installerade pumpen var här och kikade på det i somras men eftersom den inte lät så mycket då så gjordes inget direkt. Han sa mest "den får låta 70 Db utan att det är nåt fel".
Jag har grannar med likadan i likadana hus där det inte låter som hos oss så då borde väl något vara fel?
När jag ändrar driftläge från auto till "endast tillsats" så upphör ljudet men jag ändrar alltid tillbaka till auto då jag inte vet vad endast tillsats betyder.

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F750 låter högt och smäller i elementen
« Svar #10 skrivet: 01 mars 2018, 22:57:28 »
Ok.
Ventilationsexpert vet jag inte men han som installerade pumpen var här och kikade på det i somras men eftersom den inte lät så mycket då så gjordes inget direkt. Han sa mest "den får låta 70 Db utan att det är nåt fel".
Jag har grannar med likadan i likadana hus där det inte låter som hos oss så då borde väl något vara fel?
När jag ändrar driftläge från auto till "endast tillsats" så upphör ljudet men jag ändrar alltid tillbaka till auto då jag inte vet vad endast tillsats betyder.

Endast tillsats betyder att du kör pumpen på endast elpatron, alltså direktverkande el, om din pump har tex Cop 3 så drar den tre gånger mer el om den är inställd på bara tillsats.
F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F750 låter högt och smäller i elementen
« Svar #11 skrivet: 02 mars 2018, 06:05:14 »
Har ni gjort OVK så att fläkten går med rätt hastighet, och att alla ventiler är injusterade, så att ni har rätt flöde?
Har varit på flera ställen där det bara är lämnat på originalinställning 75% på fläkt, har även varit på nybyggda hus, där ventilation är justerad av en som hustillverkarn utsett, och varit helt fel, bland annat var det justerat så att de hade övertryck i huset, med en sam 40 modul.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F750 låter högt och smäller i elementen
« Svar #12 skrivet: 02 mars 2018, 06:06:36 »
Låter nästan som att du bor i ett Peab hus på hällbacken i Luleå ;)

Utloggad Jmart

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 låter högt och smäller i elementen
« Svar #13 skrivet: 02 mars 2018, 12:22:46 »
Har ni gjort OVK så att fläkten går med rätt hastighet, och att alla ventiler är injusterade, så att ni har rätt flöde?
Har varit på flera ställen där det bara är lämnat på originalinställning 75% på fläkt, har även varit på nybyggda hus, där ventilation är justerad av en som hustillverkarn utsett, och varit helt fel, bland annat var det justerat så att de hade övertryck i huset, med en sam 40 modul.
Kan inte svara på det. Mannen som installerade den var här och fipplade lite med den, om det är det du menar.
Haha nja inte LuleÃ¥. Huddinge  :)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 låter högt och smäller i elementen
« Svar #14 skrivet: 03 mars 2018, 15:24:57 »
Fipplar gör man inte när man gör injustering. Som Don Pablo skriver, det MÅSTE göras! När dom gör justeringen använder dom ett mätinstrument som mäter luftflödet (ser ut som en typ megafon). Mätning skall ske vid varje don och protokoll upprättas före/efter justering för varje don och totalt för hela huset. OM du inte fick ett sådant protokoll kan man utgå ifrån att dom inte gjort någon injustering av din ventilation. Du har väl garanti kvar på kåken, skynda dig att kontakta husleverantören och fråga efter protokollet. Om dom inte har det, begär att justering utförs och protokollförs NU

På mig låter det som att det faktiskt kan vara kompressorn som väsnas. Eller menar du att fläkthastigheten ändras när du växlar mellan auto/endast tillsats?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!