Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur torka bilen vintertid?  (läst 6648 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Hur torka bilen vintertid?
« skrivet: 15 december 2016, 22:41:52 »
Sedan en vecka tillbaka har jag is på INSIDAN av vindrutan. Eller snarare alla rutor. Jag har en liten Jula avfuktare, men den verkar inte fungera i temperaturer under 5-10 grader. Finns det något sätt? Kanske värma med kupevärmare och avfukta?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #1 skrivet: 15 december 2016, 23:29:34 »
Jag har aldrig is på insidan eller utsidan av rutorna, men kanske det beror på att bilen står i garaget som är uppvärmt... ::)
Nå en kupevärmare borde i ditt fall göra skillnad. Testa det vet jag.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #2 skrivet: 16 december 2016, 00:02:20 »
Du har för mycket fukt inne i bilen som aldrig hinner torka bort när du kör.
En del bilar är usla på det, men det kan också handla om fuktiga mattor pga läckage eller indrag av massa snö som smälter.
Ett tips är att lägga en strumpa eller liknande pÃ¥ instrumentbrädan, fylld med kattsand, det ska dÃ¥ vara den vita sorten som kostar lite mer. Sanden absorberar fukten när det är kallt, istället för att den kondenserar pÃ¥ rutorna, och avger den sedan  till den varma defrosterluften när man kör.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #3 skrivet: 16 december 2016, 07:32:24 »
Ett annat tips är att köra fläkten på full fart när bilen blivit varm, och givetvis inte cirkulera luften.
Uteluften är torr som fnöske på vintern om man tar in och värmer den.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #4 skrivet: 16 december 2016, 08:01:47 »
Sätt in en kupévärmare och öppna ett par fönster nån cm.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #5 skrivet: 16 december 2016, 08:02:18 »
Problemet är att jag kör numera bara korta sträckor. Max 10 minuter åt gången.
Idag blir det lite längre. Nu tänker jag dock plocka in alla golvmattor och starta både avfuktaren som den elektriska kupevärmaren samtidigt. Om liten stund. Får se om det hjälper.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #6 skrivet: 16 december 2016, 08:47:06 »
DÃ¥ fÃ¥r du ha motorvärmare för bÃ¥de miljö,  ekonomi, komfort och motorslitage!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #7 skrivet: 16 december 2016, 09:46:58 »
DÃ¥ fÃ¥r du ha motorvärmare för bÃ¥de miljö,  ekonomi, komfort och motorslitage!

Ska kolla efter en.  tummenupp  Den hjälper nog inte mot fukten.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #8 skrivet: 16 december 2016, 19:26:24 »
Det gick fint! Värma och avfukta!
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #9 skrivet: 16 december 2016, 21:53:15 »
Ska kolla efter en.  tummenupp  Den hjälper nog inte mot fukten.

Det är klart den gör, för ditt problem är att det tar längre tid för motorn att värma upp kupen och torka upp den, än du håller på och kör bilen. Därför måste den värmas i förväg.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #10 skrivet: 17 december 2016, 12:03:31 »
Jag hade samma problem på min förra bil.
Den immade igen så in i helvete så att det blev is på insidan rutan när det var vinter.
Den bilen stod i varmgarage när den inte användes.
Dock användes den varje dag så den åkte in och ut från varmt till kallt stup i ett.
Den bilen jag har idag står numera ute för det mesta då den har dieselvärmare och jag har inte längre problem med att bilen immar igen.
Arbetsbilen däremot som jag använder varannan dag till jobbet står i varmt garage de dagar jag inte kör med den till jobbet.
DVS att kör jag mån, ons, fre till jobbet så står den inne i garaget tis, tors, lör, sön och tvärt om näst kommande vecka.
Den har samma problem som den förra bilen med att den immar igen som fan när den väl stÃ¥r ute  >:(
Den andra gubben som kör de dagar jag inte kör har sin bil ute samt motorvärmare och kupefläkt och den immar inte igen på detta vis som min bil.
Jag tror det är helt värdelöst att ha en bil i garage om man använder den varje dag för just fukt i bilen.
En carport i kombination med motorvärmare eller dieselvärmare är nog det bästa.
Är man pensionär och kör med bilen en gång i veckan så köper jag fördelen med ett varmegarage.
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #11 skrivet: 17 december 2016, 12:16:02 »
Det ligger nog mkt i det.
Ska man få någon nytta av varmgaraget i såna fall får man nog ha dörrar eller rutor öppna så fukten har ngn stans att ta vägen.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #12 skrivet: 17 december 2016, 14:16:11 »
Med elhissar är det ju enkelt art dra ner rutorna när man parkerat i garaget.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #13 skrivet: 18 december 2016, 13:19:01 »
Drar man in snö i bilen på vintern blir det isigt på rutorna, i princip oundvikligt, kupévärmare hjälper men då får man oftast fenomenet att bilen blir full med is på utsidan istället.
Se till att inget vatten hamnar på golvmattan, utan att det håller sig till gummimattan.
När du kliver ur och ser att du har vatten på gummimattan kan du ta ur den och hälla bort det mesta.
Jag såg en taxichaffis som hade tidningspapper på gummimattan, antagligen slängde han det när dagens körningar var slut, vet inte hur bra det fungerar men det lär väl suga upp en del av vattnet.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #14 skrivet: 18 december 2016, 14:12:43 »
Vi har NOLL snö just nu.

När snön kommer, har jag tidning under gummimattan och ovan. Det drar åt sig fukten verkligen.

Varför det varit så mycket fukt just nu, vet jag ej...
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #15 skrivet: 18 december 2016, 16:42:34 »
En kollega fick fukt i kupéfiltret. Så fort han slog på defrostern så immade rutan igen... Vi tog bort filtret (som inte var bytt på ett antal år) så försvann problemet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #16 skrivet: 01 januari 2017, 23:19:53 »
Är det blött och fuktigt som skånska vintrar är i allmänhet - låt ACn vara igång. Den torkar effektivt luften.
Brukar själv köra mycket luft mot golvet just för att torka upp eventuella pölar som samlats.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #17 skrivet: 02 januari 2017, 10:52:56 »
Kör du verkligen AC mot golvet på vintern?
Har du nån känsel kvar i tårna när du kommer fram?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #18 skrivet: 02 januari 2017, 10:55:29 »
En sak till som brukar göra nytta är att ta ur gummimattorna ur bilen när den står parkerad, och vid körning bara lägga dit gummimattor på de platser som kommer att vara befolkade. Då är chansen större att de fasta golvmattorna får en chans att torka upp.

Men all erfarenhet visar att om en bil bara används för smÃ¥körningar pÃ¥ 10 minuter och sedan fÃ¥r kallna innan nästa körning, sÃ¥ blir det med tiden problem pÃ¥ alla möjliga sätt. Inte bara fukt i kupén utan även bekymmer med kondensvatten i motoroljan, igensatt vevhusventilation, ljuddämpare som rostar upp i förtid mm.  Det är bra om man kan organisera sina körningar sÃ¥ att det blir ett par timmars sammanhängande landsvägskörning minst en gÃ¥ng i mÃ¥naden.

Kör du verkligen AC mot golvet på vintern?
Har du nån känsel kvar i tårna när du kommer fram?


Kylelementet brukar sitta före värmeelementet i bilens värmepaket. Om man har AC och värme på samtidigt, så kommer luften först att kylas ner till några plusgrader och i bästa fall kanske avfuktas litegrann, sedan värmas till önskad temperatur.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #19 skrivet: 02 januari 2017, 11:07:36 »
Men finns ingen smart funktion som slår av AC när man ställer upp värmen i kupén högre än utetemp?
Låter ju lite skumt att man skulle kunna både kyla och värma samtidigt? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #20 skrivet: 02 januari 2017, 11:13:05 »
Att både kyla och värma?

Vad skulle hända med kondensvattnet?
Vatten fryser ju!
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #21 skrivet: 02 januari 2017, 12:15:55 »
På alla de bilar jag har haft i modern tid har man kunnat köra ac'n och värme samtidigt. Är det enklare manuell styrning så är det bara att slå på den. Har man automatiskt klimatanläggning så brukar ac'n gå igång om man slår på defrosterläget.
Det gör stor skillnad när man vill bli av med imma på rutorna. Dock brukar inte kompressorn tillåtas gå om det är nån plusgrad eller kallare (även om det i många fall ser ut som att den är inkopplad).
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #22 skrivet: 02 januari 2017, 14:00:01 »
Att både kyla och värma?

Vad skulle hända med kondensvattnet?
Vatten fryser ju!

AC slås av när det finns risk för det. Innan = normal vinter i sydsverige, så är det någon plusgrad kvar på vattnet som kan rinna ut.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #23 skrivet: 02 januari 2017, 17:14:24 »
Jag monterade en modellanpassad eftermarknads AC i min första audi 100, och där monterades förångaren före värmepaketet, så man kunde köra AC:n som kylde och torkade luften och sedan värma upp den igen.

Det var helt magiskt när man hade immig ruta och slog på AC:n, på ett par sekunder var rutan ren :)

Jag tror att audi hade samma typ av montering även från fabrik. Kylpaketet monterades där batteriet normalt satt och batteriet flyttades till under baksätet, och där satt det i alla mina audi med fabriksmonterad AC.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #24 skrivet: 02 januari 2017, 19:20:36 »
Det är bara dom snåla som stänger av AC. på vintern (bilen drar ju mer bränsle) jag stänger aldrig av AC. på vintern, har aldrig fått imma på rutorna sedan jag köpte bilen. V 70

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #25 skrivet: 02 januari 2017, 21:49:56 »
Jag stänger inte heller av AC. Ibland motionerar jag den dock.
Och det är första gången jag fått IS på insidan.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #26 skrivet: 16 januari 2018, 13:45:57 »
Gammal tråd men ändå vinter igen . Bilen in i varmt garage och minst en ruta öppnas . Lyft gärna ut gummimattorna ibland.
Woods lufttorkare i garaget hÃ¥ller ner luftfuktigheten . Själv strävar jag efter att hÃ¥lla fuktprocent pÃ¥ 40-50%  ;)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #27 skrivet: 16 januari 2018, 20:14:20 »
Nu har jag bilar utomhus.

Vanlig Aftonblaska under varje gummimatta.
Ett dygn va tredje vecka kör Julas avfuktare i bilen.

Funkar perfekt!

Och. Varje gång jag ska parkera, vädrar ut bilen. I princip. Går en runda och öppnar alla dörrar. En runda till att stänga. Om det regnar, blåser iskall luft efter att frun gått hem under några minuter.

Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #28 skrivet: 17 januari 2018, 17:15:54 »
Jag har varit lite emot att köra AC på vintern.
Säg att det är plusgrader och fuktigt på dagen och sedan klart och minusgrader på kvällen. Då står hela förångaren full av vatten som sedan delvis följer med in i kupen när jag ska köra bilen. ACn brukar inte starta när det är för kallt.
Har aldrig haft problem med imma trots att jag inte kört AC hela året.
Nu får ACn va på hel året. Läste någonstans att bilen har en fuktsensor. Vet att vi valde till den på nån annan ny Volvo men det är säkert standard numera.
Men som sagt ingen imma.
En förebyggande åtgärd är att köra lite högre temp och hög fläkthastighet nån gång ibland. Va noga med att sparka ihop skor innan man hoppar in i bilen.

Diselvärmaren går väldigt mycket innan avfärd och även fjärrstarten av motorn är bra. Lätt värt nån krona extra.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #29 skrivet: 18 januari 2018, 10:20:22 »
Det är ju viktigt att dräneringen från förångaren är öppen så det inte kan bli kondensvatten stående där. Mycket vanligt att den gror igen på bilar utan kupéluftfilter.
För att inte få fukt kvar i förångaren är det lämpligt, oavsett årstid, att stänga av AC några minuter innan dagens sista körning tar slut, men behålla kupéfläkten igång.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #30 skrivet: 18 januari 2018, 14:12:19 »
Min bil står med kupe värmaren i gång hela dagarna på jobbet torrt och bra efter 8 tim.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #31 skrivet: 18 januari 2018, 15:03:47 »
Min bil står med kupe värmaren i gång hela dagarna på jobbet torrt och bra efter 8 tim.

Du har en bra arbetsgivare som tillÃ¥ter det  :)  Det vanliga är att en timer begränsar användningen till högst tvÃ¥ timmar  :-\
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #32 skrivet: 18 januari 2018, 16:57:36 »
Några platser har timer men de flesta går dygnet runt men efter hand kommer det säkert bli timer bara det byggs om.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #33 skrivet: 19 januari 2018, 08:30:02 »
Brukar också köra hela dan på jobbet när jag vill torka av den, visserligen timer men det tar 1 min att gå och ändra så jag gör det då 3-4ggr under dan.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Kludden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Justerar in en Nibe F1245-12CU..
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #34 skrivet: 20 januari 2018, 00:33:56 »
Bara köra in i ett garage och inte använda den på nån dag eller vecka? Såg inget om när/om/hur snabbt..
NIBE F1245-12kW installerad oktober 2012 | Borrdjup 220m | Västernorrland | Boyta: 208m² | Biyta: 88m² | Förbrukning tidigare: 15 000kWh samt 20-25m³ ved | Efter ett Ã¥rs drift: Värme: 10 940kWh - HushÃ¥llsel: 5 200kWh | Efter 2 Ã¥rs drift: Värme: 10 027kWh - HushÃ¥llsel: 4 720kWh | Efter 3 Ã¥rs drift: Värme: 10 027kWh -  HushÃ¥llsel: 4 720kWh | Efter 4 Ã¥rs drift: Värme: 10 661kWh - HushÃ¥llsel: 3 244kWh | Loggning med Logger 2020

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!