Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.  (läst 23294 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
När du skriver 50 °C så är det på returen i displayen du menar?
Yes, enda referensen jag har så sett, har inte någon egen så noggrann mätning, bara känt på rören vid ventilen för att känna var värmen tar vägen, A eller B. Allt avläst är utifrån vad displayen i pumpen säger.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #61 skrivet: 18 november 2016, 09:44:20 »
Yes, enda referensen jag har så sett, har inte någon egen så noggrann mätning, bara känt på rören vid ventilen för att känna var värmen tar vägen, A eller B. Allt avläst är utifrån vad displayen i pumpen säger.
Men visst visar framledningen högre temperatur än returen vid det tillfället?

Du har ju en slinga i din beredare och det som händer när den växlar till varmvatten så öppnar den växelventilen till slingan i beredaren och värmer varmvattensberedaren och då blir det stängt mot värmesystemet och givarna sitter lite tokigt till och därför får du höga fram/retur värden.
« Senast ändrad: 18 november 2016, 09:50:45 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Men visst visar framledningen högre temperatur än returen vid det tillfället?


Nja, detta var vid ett övervakat tillfälle, den jobbar sig ju uppöver men inte säkert om den hinner ikapp innan pumpen slå av, kanske hinner nå 52-53grader, men då är ju returen 50grader också.
Men varför producerar den varmvatten när det redan är 50grader är så ologiskt.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #63 skrivet: 18 november 2016, 09:54:17 »
Nja, detta var vid ett övervakat tillfälle, den jobbar sig ju uppöver men inte säkert om den hinner ikapp innan pumpen slå av, kanske hinner nå 52-53grader, men då är ju returen 50grader också.
Men varför producerar den varmvatten när det redan är 50grader är så ologiskt.
Vart tittar du på 50 °C är det på TEMPERATURER eller på STARTGIVAREN för det är startgivaren mao vad din temperatur är i botten på tanken som är intressant.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
?När den växlar till varmvatten så står det 70 °C på framledningen sedan beror det på hur hög framledningstemperatur du skickar ut som returen visar men det är givarna som visar den temperaturen.När varmvattenproduktionen är klar växlar den tillbaka och nu visar den den verkliga framledningstemperaturen.Du kör inte på RUM 24 längre?

Framledningstemperaturen är inställd max pÃ¥ 70°C  men har aldrig sett högre än 62°C vid produktion innan den bryter produktionen.

En typisk körning med växelventilen inkopplad ser ut så här:
UtgÃ¥ngsläge: VV: 48°C FL:23°C  RL: 23°C cirkulation i elementsystemet, dvs värme.
Start: Ventilen växlar omedelbart över till VV-produktion, RL°C ökar snabbare än FL°C.
Operation: Efter en tid blir FL°C högre än RL°C. (sker vid ca 48°C) FL går mot 60-62°C, RL omärkbar skillnad.
Stopp: Efter ett relativ kort operationsintervall runt 60-62°C hör man ett tick, ventilen växlar mot värmeproduktion, 5s senare slår pumpen av produktionen. Cirkulation av systemet därefter sker mot elementen då ventilen är i den postitionen.

Kör just nu pÃ¥ 22 inne  för att se hur den beter sig när jag vill ha lite värme producerat, blir inga varma element med växelventilen inkopplad.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vart tittar du på 50 °C är det på TEMPERATURER eller på STARTGIVAREN för det är startgivaren mao vad din temperatur är i botten på tanken som är intressant.

50 °C i detta fall är varmvattentemp, har ingen aning om vart den givaren sitter. På TEMPERATURER med andra ord.
Vad är startgivare? har inte sett den i min servicemeny.?

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #66 skrivet: 18 november 2016, 10:17:56 »
50 °C i detta fall är varmvattentemp, har ingen aning om vart den givaren sitter. På TEMPERATURER med andra ord.
Vad är startgivare? har inte sett den i min servicemeny.?
Startgivaren sitter i botten på din varmvattensberedare och det är den som styr din start så det den är mest intressant när det gäller varmvattenproduktion.Du ser den i SERVICEMENYN och den prioriterar varmvatten före värme.Om du får så hög(FL) framledning så måste du ha väldig hög kurva och RUM värde hög ställt.Ställ RUM på 20 och kurva 40 för att se om den fortfarande bryter.Tror att du har mycket luft i systemet och i slingan så testa lufta systemet.

Under VARMVATTEN i service menyn står det 44 °C och när temperaturen sjunker under 44 °C startar varmvattenproduktionen oavsätt vad displayen visar TEMPERATURER eller vilket värmebehov du har/behöver.
« Senast ändrad: 18 november 2016, 10:21:54 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
50 °C i detta fall är varmvattentemp, har ingen aning om vart den givaren sitter. På TEMPERATURER med andra ord.
Vad är startgivare? har inte sett den i min servicemeny.?
Tror att du har mycket luft i systemet och i slingan så testa lufta systemet.


Om jag har luft i systemet, varför fungerar det dÃ¥ när jag ställer växelventilen i värmeproducerande läge och alla elementen i huset blir varma? Tror personligen inte pÃ¥ luft-teorin därför  ;)

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Luftningsmässigt är systemet i princip pump i källare med bara rör i takhöjd, inga element i källaren, två huvudkretser där den ena går till 3 element på markplan, den andra delar sig till två ytterligare kretser där den ena går till två element på bottenvåning och ett på övre plan. Den andra av de ytterligare kretserna föder 3 element på bottenvåning och 2 element på övre plan.

Luftningsmässigt ett ganska gunstigt system där man fyller på lägsta röret i taket i källaren.

Alla element är noggrant luftade.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om du får så hög(FL) framledning så måste du ha väldig hög kurva och RUM värde hög ställt.


Jag kanske har missförstått pumpen med om växelventilen är i VV läge går allt det producerade värmen i en kretsen genom VV-beredaren och en värmeväxlare där så kretsen kyls och varmvattnet värms och sen via returtemp-punkten tillbaks in i den värmehöjande enheten.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Och VV stopp styrs av högtryckspressostaten och har inget med tempgivare att göra.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Och VV stopp styrs av högtryckspressostaten och har inget med tempgivare att göra.

Aha, hur ser den ut, var sitter den i denna pumpen?

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ställ RUM på 20 och kurva 40 för att se om den fortfarande bryter.


Satte den på det nu, kurvan va inställd på 33 innan...? Tveksam till att det kommer hjälpa men värt ett försök.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
På det smalare röret ut ur kompressorn sitter tre prestationer varav två används den ena är högtryck och en lågtryck, den som inte används är en högtryck som ger lite högre tryck och lite varmare vatten.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Så det är signal från högtryckspressostaten som styr läget på växelventilen.

Var är enheten som hanterar signalerna?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!