Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.  (läst 23296 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #30 skrivet: 31 oktober 2016, 21:08:06 »
Varför gör du inte din registering klar? Åtminstone jag får inte upp dina bilder yta vidare åtgärder på telefon...
Börjar det inte bli kallt inne med krånglande pump?
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Efter påminnelse fick jag ett nytt aktiveringsmail, första kom aldrig...

Nu blir det varmt inne, efter att jag dragit ur sladden till aktuatorn blir inte returvattnet så fort hett som bryter värmeproduktionen, aktuatorn blir stående i värmeproducerande läge och inget varmvatten görs.

Sätter man tillbaks sladden kör den som tidigare.

Måste va växelventilen eller styrningen av den va

Mvh Johan

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
ventil
« Senast ändrad: 31 oktober 2016, 22:09:33 av JohanBerglund »

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Temperaturer, senaste peak med växelventil inkopplad

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Retur

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Urkopplad växelventil i värmeproducerande läge

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #36 skrivet: 01 november 2016, 03:59:41 »
Urkopplad växelventil i värmeproducerande läge
Den vita knappen (vita) nedanför spaken,Om du trycker på den och vrid MOTURS så lossnar ställdonet(motorn) och nu ser du själva sorgebarnet och det är insatsventilen som du kan köpa ny för 300 kr och byta.Den heter VCZZ6000/U och passar till din Honeywell 4012 men stäng tur och retur och gör systemet trycklöst först.Problemet är att det är inget som drar upp ventilen när den växlar från varmvattenkörning till värmekörning utan den är fjäderbelastad och ska följa med upp men kommer det lite skit i systemet och fettet börjar försvinna börjar insatsventilen kärva.Du kan under tiden ta bort ställdonet och trycka hårt uppe på ventilen några gånger för att se om den släpper men brukar börja kärva igen efter ett tag igen så bäst är att byta ut den.Insatsventilen kan du köpa hos alla ÅF som säljer värmepumpar och dom flesta märken av äldre värmepumpar kör med honeywell växelventiler 4012/4013.Sätt tillbaka ställdonet genom att vrida MEDURS.
PS:Fick du igång cirkulationspumpen?Man kan inte bara känna på cirkulationspumpen genom att känna med handen utan bäst är att ta bort centrumskruven och lysa med ficklampa för att se om axeln snurrar.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Johan Berglund

  • Gäst
Johan Berglund
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #37 skrivet: 01 november 2016, 07:10:32 »
Den vita knappen (vita) nedanför spaken,Om du trycker på den och vrid MOTURS så lossnar ställdonet(motorn) och nu ser du själva sorgebarnet och det är insatsventilen som du kan köpa ny för 300 kr och byta.Den heter VCZZ6000/U och passar till din Honeywell 4012 men stäng tur och retur och gör systemet trycklöst först.Problemet är att det är inget som drar upp ventilen när den växlar från varmvattenkörning till värmekörning utan den är fjäderbelastad och ska följa med upp men kommer det lite skit i systemet och fettet börjar försvinna börjar insatsventilen kärva.Du kan under tiden ta bort ställdonet och trycka hårt uppe på ventilen några gånger för att se om den släpper men brukar börja kärva igen efter ett tag igen så bäst är att byta ut den.Insatsventilen kan du köpa hos alla ÅF som säljer värmepumpar och dom flesta märken av äldre värmepumpar kör med honeywell växelventiler 4012/4013.Sätt tillbaka ställdonet genom att vrida MEDURS.
PS:Fick du igång cirkulationspumpen?Man kan inte bara känna på cirkulationspumpen genom att känna med handen utan bäst är att ta bort centrumskruven och lysa med ficklampa för att se om axeln snurrar.

Tack för info, har inte specifikt kollat annat med circ.pumpen än att vid de tre olika lägena hör man varvtalsskillnaderna, sen med växelventilen i rätt position blir ju alla elementen varma så cirkulationen finns ju där bara växelventilen är i rätt position.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #38 skrivet: 01 november 2016, 07:25:01 »
Tack för info, har inte specifikt kollat annat med circ.pumpen än att vid de tre olika lägena hör man varvtalsskillnaderna, sen med växelventilen i rätt position blir ju alla elementen varma så cirkulationen finns ju där bara växelventilen är i rätt position.
Kan hända att den har hoppat igång igen men det säkraste sättet är att kolla om axeln snurrar.Om cirkulationspumpen inte hoppar igång så brukar den bli väldigt varm är.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bytte hela ventilen till en Bosch VXV525-22 Motor EMV110M då det var den som lokala VVS firman med lager rekommenderade, passade direkt och gick hur fint som helst att byta, men pumpen beter sig exakt som innan med gamla VC4012 somv visuellt såg ok ut när man plocka isär den litegrann.

Vad kan felet nu va som släpper igenom VV till returen vid VV produktion? Programfel? Ventilen stänger VV A delen för sent? Fel inne i varmvattentanken?

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #40 skrivet: 02 november 2016, 14:42:54 »
Urkopplad växelventil i värmeproducerande läge
Det finns bara 2 lägen på växelventilen öppen eller stängd.Läget på bilden visar öppen mot värmesystemet och går du in på manuell test i servicemenyn och när den öppen mot värmesystemet ska siffran visa 0 VXV och armen på växelventilen står i det läget som bilden visar.När den är aktiv (varmvattensberedning) ska armen så nedåt och visa 1 i menyn manuell test och verkar lägena stämma så är det ok.Men du har väl luftat systemet efter du bytte växelventilen?
« Senast ändrad: 02 november 2016, 14:46:27 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja, bilden på ventilen visar hur den ställer sig när jag drog ur kabeln, precis som du säger öppen mot värmesystem i huset. När kabeln är inkopplad och pumpen drar igång, växlar den direkt till stängd i ca 1min för att sedan öppna, dock hinner returgivaren bli för varm så pumpen stannar och skickar bara ut några få liter varmvatten i elementen. Samma fenomen med nya ventilen också.. luftning nej, hann inte med, många saker just nu, läckte ju inte ut så mycket med de stängda ventilerna..

Men kan det va något fel på styrningen av ventilen..?

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #42 skrivet: 03 november 2016, 12:53:55 »
Ja, bilden på ventilen visar hur den ställer sig när jag drog ur kabeln, precis som du säger öppen mot värmesystem i huset. När kabeln är inkopplad och pumpen drar igång, växlar den direkt till stängd i ca 1min för att sedan öppna, dock hinner returgivaren bli för varm så pumpen stannar och skickar bara ut några få liter varmvatten i elementen. Samma fenomen med nya ventilen också.. luftning nej, hann inte med, många saker just nu, läckte ju inte ut så mycket med de stängda ventilerna..

Men kan det va något fel på styrningen av ventilen..?
Okej verkar som du har lyckas stänga av pumpen när den vill göra varmvatten.Om du går in i servicemenyn och går in på VARMVATTEN och din värmepump prioriterar varmvatten före värme och det som styr din värmepump är ditt startvärde (44 °C) och ställ ner tillfälligt till (30 °C) och sedan går du in på VÄRMEPUMP och där står det MAX RETUR och ändra det till 55 °C istället för 48 °C och 55 °C kan du låta stå kvar men startvärdet får du ändra tillbaka om pumpen skulle börja gå normalt igen.
Om lägen är som jag beskrev tidigare på växelventilen är det ok och skulle det visa sig att den bryter även fast du har ändrat STARTVÄRDET och MAX RETUR så måste den bryta på hysteres och då undrar jag verkligen om din cirkulationspump fungerar eller att växelventilen är felkopplad.

Den gröna driftlampan lyser med fast sken och står inte och blinkar?

« Senast ändrad: 03 november 2016, 15:26:35 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Så högt som 48 grader går den inte på returen när den avbryter loggmässigt iaf men provar höja för skojs skull.

Den tidigare ventilen satte sig själv i värmeproducerande läge utan signal så med den utan ström funkade värmen i huset fint

Blev ju inget varmvatten producerat då

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ny ventil pÃ¥ plats, med utdragen sladd blir huset varmt men dÃ¥ligt med vv producerat  ???

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 384
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!